Rejseguide COVID-19

Ressourcer til at hjælpe dig med at rejse klogt og sikkert

Uanset om du skal ud at rejse, eller du bare undersøger mulighederne for kommende rejser, så er der flere ting, du skal tænke over, før du tager afsted. Ligesom dig, så elsker vi at rejse, og vi kommer til at rejse igen. Når den tid kommer, står vi klar til at hjælpe dig med at rejse klogt og sikkert, hele vejen.

Ændring eller afbestilling af din reservation

Har du brug for at ændre eller afbestille dine rejseplaner? Vi står klar til at hjælpe. Læs mere

Hvad kan du forvente, når du overnatter?

Hoteller, ferieboliger og andre overnatningssteder skærper deres almindelige rengøringsprocedurer. Læs mere

Guidelines til renlighed fra landes og rejseservices'

Bliv klogere på landes, foreninger og indkvateringsbrands guidelines til renlighed. Læs mere

Hvad dækker din forsikring?

Se, hvordan en ferieforsikring eller rejseforsikring kan hjælpe dig. Læs mere

Rejs klogt

Brug denne tjekliste til at sikre, at du har husket det vigtigste. Læs mere

Fleksibilitet er vigtigt

Vi har gjort det nemmere for dig at finde rejsemuligheder med gratis afbestilling og uden ændringsgebyrer. Læs mere

Hvad kan du forvente, når du henter din udlejningsbil?

Mange biludlejningsfirmaer har introduceret flertrinsprocesser til at rengøre køretøjer efter hver udlejning. Læs mere

Hvad kan du forvente i lufthavnen?

Lufthavne verden over indfører nye tiltag og procedurer. Læs mere

Rejs sikkert

Vi har samlet en række rejsevejledninger for at hjælpe dig til at træffe velorienterede valg, når du rejser. Læs mere

Følg din refusion

På grund af de mange afbestillinger, er nogle refusioner blevet forsinket. Læs mere

Hvad kan du forvente af din oplevelse?

Find ud af, hvilke sundheds- og sikkerhedsforanstaltninger du kan forvente, når du deltager i et arrangement eller en oplevelse eller besøger en seværdighed. Læs mere

Hvad kan du forvente på din flyrejse?

Mange flyselskaber skærper deres rengøringsprocedurer, fra en mere grundig rengøring til desinficering mellem flyrejser. Læs mere

Ofte stillede spørgsmål

Jeg har booket en rejse. Kan jeg ændre eller afbestille den på grund af COVID-19?

Ja. Det bedste sted at begynde er din online rejseplan. Sørg for at undersøge hvilken afbestillingspolitik, der gælder for din reservation. Mange reservationer giver dig allerede mulighed for enten gratis at afbestille eller foretage ændringer uden gebyrer. Du skal bare logge på din konto og tjekke din rejseplan. Hvis du ikke har en konto, kan du bruge det rejseplansnummer eller bekræftelsesnummer, der blev sendt til dig via e-mail, da du oprindeligt bookede rejsen. Hvis du har booket en pakkerejse, skal du afbestille indkvartering og flyrejse hver for sig.

Hvordan ved jeg, om jeg er berettiget til en refusion?

Mange af vores rejsepartnere gennemgår og opdaterer fortsat deres politikker. På din online rejseplan kan du se, hvilken afbestillingspolitik, der gælder for din reservation. Hvis rejsen ikke er berettiget til gratis afbestilling, kan du stadig afbestille, men det er den almindelige afbestillingspolitik, der vil gælde.

Er jeg stadig berettiget til en refusion, hvis jeg har booket en ikke-refunderbar billet?

Afbestillingspolitikkerne varierer fra flyselskab til flyselskab. Mange flyselskaber tilbyder tilgodehavender og fjerner afbestillings- og ændringsgebyrer for rejser, der er påvirket af COVID-19. Se din online rejseplan eller flyselskabets hjemmeside for at finde de seneste politikker, der vedrører din flyrejse.

Hvornår får jeg min refusion?

På grund af de mange afbestillinger kan der være forsinkelser i forhold til behandlingen af refusioner. Vi beklager ulejligheden og takker for din tålmodighed. Tidsrammen afhænger af reservationstypen:

  • For indkvartering, biludlejning eller oplevelser: Det kan tage op til 30 dage at modtage din refusion. Hvis hotellet har opkrævet betalingen, bestemmer de, hvornår du modtager din refusion.
  • For flyrejser: De fleste refusioner bliver udstedt inden for otte uger. Nogle refusioner kan dog tage længere tid afhængigt af flyselskabet.
  • For pakkerejser: De enkelte elementer i din pakkerejse behandles hver for sig. Refusioner for indkvartering, biludlejning eller oplevelser kan tage op til 30 dage om at blive behandlet. Eventuelle refusioner for flyrejser kan tage otte uger eller mere at behandle.

Hvad gør jeg, hvis jeg har booket en rejse og stadig gerne vil rejse?

Sørg for at finde ud af, hvilke regler der gælder på destinationen, inden du tager afsted. Hold også øje med opdateringer om de lufthavne, du kommer igennem på rejsen. Vi opfordrer dig også til at tjekke de seneste opdateringer fra de danske myndigheders samlede hjemmeside om coronavirus og Verdenssundhedsorganisationen WHO.

Afsæt lidt ekstra tid til rejsen, sørg for at du har egne værnemidler, såsom mundbind og håndsprit, og tag dine forholdsregler, for eksempel ved at vaske hænder grundigt og ofte.

Hvad gør jeg, hvis jeg stadig vil afsted på trods af COVID-19?

Vi anbefaler at følge myndighedernes retningslinjer for at begrænse spredningen af COVID-19. Hvorvidt du vælger at rejse, er din egen beslutning. I sidste ende er det op til dig at bestemme, hvad der er bedst for dig og din familie.

Hvordan finder jeg bedst de flyrejser, der har fleksible ændringspolitikker eller kan refunderes?

Mange flyselskaber tilbyder ikke gratis afbestilling, men en del tilbyder muligheden for at ombooke flyrejsen uden ændringsgebyr. Du skal blot betale forskellen mellem den oprindelige flyrejse og den nye flyrejse, du vælger. Når du søger efter fly, kan du vælge filteret Ingen ændringsgebyrer øverst i dine søgeresultater samt i listen over filtre i venstre side.

Hvordan kan jeg holde mig informeret om COVID-19?

Kig på hjemmesider fra de nationale og kommunale myndigheder og internationale ikke-statslige organisationer. Blandt informationskilderne finder du: