Rejseguide COVID-19
Ressourcer, som hjælper dig med at rejse smart og sikkert
Klar til at rejse? Tjek rejsevejledningerne i forbindelse med COVID-19 for din destination.

Sådan fungerer tilgodehavender fra flyselskaber
Hvis du var nødt til at afbestille en rejse i 2020, har du muligvis modtaget et tilgodehavende fra flyselskabet.
Processen for at ombooke en flyrejse med et tilgodehavende er lidt anderledes i forhold til at booke en ny flyrejse. Anvendelsen af tilgodehavender afhænger langt hen ad vejen af det flyselskab, du oprindeligt bookede hos, og dette flyselskabs politikker. Inden du ombooker din flyrejse, anbefaler vi, at du tjekker flyselskabets hjemmeside for at få flere oplysninger om deres politikker.
Nedenfor finder du svar på nogle af de ofte stillede spørgsmål, vi modtager vedrørende ombooking af en flyrejse med et tilgodehavende.
Hvor finder jeg oplysninger om mit tilgodehavende?
Hvis flyselskabet lader os hjælpe dig med at ombooke din flyrejse med dit tilgodehavende, kan du finde oplysninger om tilgodehavendet på siden med kuponer og tilgodehavender. Du skal bare logge ind for at finde alle de oplysninger, du har brug for.
Nogle flyselskaber kræver, at du ombooker gennem selve flyselskabet, også selvom du oprindeligt købte din billet gennem os. Hvis du ved, at du har et tilgodehavende, men du ikke kan finde det på siden med kuponer og tilgodehavender, kan det være fordi, du er nødt til at kontakte flyselskabet direkte. Hvis du ikke kan finde oplysninger på siden, skal du tjekke din afbestilte rejseplan på siden Rejser for at få flere oplysninger.
Jeg kan ikke logge på min konto for at bruge mit tilgodehavende. Hvad gør jeg?
Hvis du ikke kan logge på din konto, har du muligvis foretaget din reservation som gæst. Hvis du har foretaget reservationen som gæst, kan du tilgå dine oplysninger ved at oprette en konto med den samme e-mailadresse, som du brugte til at købe din oprindelige billet.
Skal jeg bruge en kupon til at indløse mit tilgodehavende?
Du behøver ikke en kupon eller anden dokumentation for at indløse et tilgodehavende. Hvis du ikke har en konto, kan du dog være nødt til at oprette én ved hjælp af samme e-mailadresse, som du brugte, da du købte din oprindelige billet.
Hvad betyder datoerne "Book senest", "Rejs inden" og "Rejs frem til"?
Datoerne "Book senest", "Rejs inden" og "Rejs frem til" fungerer ligesom udløbsdatoer. Flyselskabet bestemmer, hvilke datoer der gælder for dit tilgodehavende. Du kan finde udløbsdatoer for dit tilgodehavende på siden med kuponer og tilgodehavender.
Jeg kan finde billigere flyrejser online. Hvorfor skal jeg bruge mit tilgodehavende på en dyrere flyrejse?
Flyselskabet bestemmer de begrænsninger, som gælder for dit tilgodehavende. De billigste flyrejser, du finder online, er muligvis ikke kvalificerede til køb med et tilgodehavende på grund af disse begrænsninger.
Begrænsninger varierer fra flyselskab til flyselskab og kan endda variere alt efter rute eller prisklasse (f.eks. basisøkonomiklasse) inden for samme flyselskab. Hvis du har modtaget tilgodehavender fra mere end ét flyselskab, kan der gælde forskellige politikker for hvert enkelt tilgodehavende. Vi anbefaler, at du tjekker de enkelte flyselskabers hjemmesider for at finde flere oplysninger.
Disse muligheder kan være begrænsede:
- Hvilke flyselskaber du kan flyve med
- Afrejsestedet
- Den destination, du gerne vil rejse til
- Hvilken prisklasse du kan vælge
- Kabineklassen for dit sæde
Hvis jeg finder en billigere flyrejse, hvorfor kan jeg så ikke beholde prisforskellen og bruge den til at betale for en anden flyrejse?
Flyselskabet bestemmer, hvordan dit tilgodehavende fungerer. Hos ét flyselskab fungerer dit tilgodehavende måske ligesom et kontantbeløb, mens et andet flyselskab kun tillader ombytning af én billet til en anden, uanset den oprindelige købspris. Nedenfor kan du læse om de mest almindelige typer af tilgodehavender:
- Værdi svarende til et kontantbeløb: Hos nogle flyselskaber har tilgodehavender samme værdi som et kontantbeløb, der kan bruges på kvalificerede flyrejser. Hvis din nye flyrejse er billigere, kan du beholde prisforskellen (også kaldet restbeløbet), som du kan bruge til betaling af en anden flyrejse. Hvis den nye flyrejse er dyrere, skal du muligvis betale prisforskellen.
- Ombytning af én billet til en anden: Nogle flyselskaber tillader kun, at du ombytter én billet til en anden, uanset den faktiske pris. I disse tilfælde kan du miste et eventuelt restbeløb, hvis din nye flyrejse er billigere. Du kan dog stadig være nødt til at betale en eventuel prisforskel, hvis den nye flyrejse er dyrere.
- Ombytning til samme flyrejse: I nogle tilfælde er din billet kun kvalificeret til den samme rejse med samme afrejsested, samme destination og nogle gange endda samme mellemlandinger.
Kan jeg bruge prisforskellen til at opgradere mit sæde, tilføje indtjekket bagage eller tilkøbe andre ydelser på min flyrejse?
Som regel vil du ikke kunne anvende et eventuelt restbeløb til at betale for bagagegebyrer, sædeopgraderinger eller andre ydelser såsom mad og drikkevarer eller rejseforsikring.
Skal jeg betale et ændringsgebyr?
De fleste flyselskaber ser bort fra alle ændringsgebyrer for flyrejser, der ændres eller afbestilles på grund af COVID-19. Læs afsnittet Ændring eller afbestilling af din reservation for at få mere at vide.
Hvordan indløser jeg mit tilgodehavende?
For at indløse dit tilgodehavende skal du starte med at klikke på linket Anvend tilgodehavende på siden med kuponer og tilgodehavender. Via dette link kan du finde flyrejser, som opfylder alle flyselskabets betingelser for at indløse dit tilgodehavende.
Hvor finder jeg flere oplysninger?
- Book en flyrejse med et tilgodehavende (hjælpeartikel)
- Oplysninger om indløsning af tilgodehavender fra flyselskaber (Out Travel the System-podcast, kun på engelsk)
- Sådan anvender du tilgodehavender fra flyselskaber på ExpediaÅbner i et nyt vindue (blogindlæg, kun på engelsk)
Politikker for tilgodehavender fra flyselskaber
- Aer Lingus: COVID-19-oplysninger
- Aeromexico: Sikkerhedsforanstaltninger mod COVID-19
- Air Canada: CleanCare+
- Air Dolomiti: Flyrejser under COVID-19
- Air France: Air France forpligter sig til en rejse uden problemer
- Air Transat: Oplysninger om coronavirus (COVID-19)
- Alaska: Rejsevejledninger
- Alitalia: Ændring af rejseplaner
- American Airlines: Rejseopdateringer og rejseoplysninger
- Austrian: Rejser under corona
- Avianca: Foranstaltninger til at beskytte rejsende mod COVID-19
- British Airways: Seneste oplysninger | COVID-19
- Brussels Airlines: Rejser og COVID-19
- Cathay Dragon: Informationscenter om coronavirus (COVID-19)
- Cathay Pacific: Informationscenter om coronavirus (COVID-19)
- Copa: Opdateringer om coronavirus
- Delta: Center for rejseopdateringer: sikkerhed og fleksibilitet
- Emirates: Dine billetmuligheder | Informationscenter om COVID-19 | Hjælp
- Hawaiian: COVID-19-rejseoplysninger
- Iberia: Foranstaltninger mod COVID-19
- JetBlue: Rejsevarsler
- KLM: Seneste flyoplysninger
- Korean Air: Center for COVID-19-opdateringer
- Lufthansa: Rejser og corona
- Qatar: Opdatering om COVID-19 (coronavirus)
- Silkair: COVID-19-oplysninger for Singapore Airlines
- Singapore Airlines: COVID-19-oplysninger for Singapore Airlines
- Swiss: Ofte stillede spørgsmål om ombooking og refusion
- TAP Air Portugal: COVID-19: vilkår og betingelser for ændring af reservationer
- Turkish Airlines: COVID-19-rejseopdateringer
- United: Vigtige rejsemeddelelser
- WestJet: COVID-19 (coronavirus)