Starten af hovedsektionen

GENERELLE BETINGELSER FOR RESERVATION

Indledning

Disse Generelle Betingelser for reservation("Generelle Betingelser") sammen med den information, der er sendt i din reservationsbekræftelses e-mail ("Reservationsbekræftelse") udgør de vilkår, som Expedia, Inc. gør Servicen tilgængelig på gennem Hjemmesiden (se definitionerne nedenfor).

Disse Generelle Betingelser, Reservationsbekræftelsen og de relevante Regler og Restriktioner udgør også de vilkår, som Rejseudbyderen tilbyder dig. 

Services, som udbydes af Expedia og Tredjepartsudbydere (som defineret nedenfor), kan kun benyttes af Kunder, som først har læst disse Generelle Betingelser og har accepteret dem uden forbehold ved at klikke i den relevante boks beregnet til formålet. Det er ikke muligt at fortsætte reservationsprocessen uden denne accept.

Kunder indvilliger i at opfylde forpligtelserne i de Generelle Betingelser. Aftalen mellem Kunder og den relevante Rejseudbyder træder i kraft, så snart Expedia skriftligt bekræfter en reservation over for Kunden.

Kunden bør gemme og/eller udskrive et eksemplar af disse Generelle Betingelser til senere brug, når der foretages en reservation.

  1. Definitioner og omfang

1.1 Definitioner

Følgende definitioner har samme betydning, uanset om de er i entals- eller flertalsform.

"Kunde" (eller "dig/din") betyder en kunde, der reserverer en eller flere serviceydelser, der tilbydes på vores hjemmeside.

"Destinationsservicer" betyder tilbuddet af billetter til arrangementer, aktiviteter eller turistattraktioner på rejsedestinationen, fx koncerter eller omvisninger.

"Expedia" betyder Expedia, Inc. og/eller Expedia Travel.

"Expedia, Inc." betyder Expedia, Inc, hvis registrerede kontor er beliggende på 333 108th Avenue NE Bellevue, WA 98004, USA.

"Expedia Travel" betyder Travelscape LLC, et selskab, der er stiftet og hjemmehørende i enhver henseende i USA, hvis registrerede kontor er beliggende på 10190 Covington Cross Drive, Suite 300, Las Vegas, NV 89144.

"Generelle Betingelser" betyder den til enhver tid gældende udgave af disse generelle betingelser for reservation.

"Hjemmesiden" betyder www.Expedia.dk eller tilsvarende app.

"Mangel" har den betydning, som er angivet i afsnit 3.5.5.

"Pakkerejse" betyder det samme som en "pakkerejse" i lov nr. 33 af 19. december 2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.

Pakkerejseloven" betyder lov nr. 33 af 19. december 2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.

"Primære Kunde" betyder den kunde, som foretager en booking til sig selv og/eller på vegne af andre i samme reservation.

"Regler og Restriktioner" betyder de vilkår og betingelser, der gælder for Services, som bliver udbudt af Tredjepartsudbyderen (herunder vilkår for indkvartering, vilkår og betingelser for luftfartsselskabet mv.)

"Sammensat Rejsearrangement" betyder det samme som et "sammensat rejsearrangement" i lov nr. 33 af 19. december 2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.

"Service" betyder en rejseydelse, som tilbydes på Hjemmesiden, fx reservation af lufttransport, indkvartering, biludlejning, Destinationsservices, forsikringer og Pakkerejser, men ikke feriebolig.

"Rejseudbyder" betyder den udbyder, der udbyder Servicen, fx et luftfartsselskab, et biludlejningsfirma,  en rejseudbyder (herunder Expedia Travel) og/eller en aktivitetsudbyder.

"Uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder" som defineret i afsnit 3.5.7.

"TPX" betyder Travel Partner Exchange S.L., hvis registrerede kontor er beliggende Paseo Milicias de Garachico 1, Edificio Hamilton, oficina 79, 38002 Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands, Spain 

"Tredjepartsudbyder" betyder en part, som ikke er Expedia, og som a) leverer Servicen for Kunden eller b) som leverer Servicen, hvor Expedia Travel udbyder Servicen for Kunden.

1.2 Omfang

Expedia Inc. driver Hjemmesiden, der fungerer som mellemled mellem dig og de forskellige Rejseudbydere, der tilbyder Services. Når du booker en Service over Hjemmesiden, indgår du en aftale med den Rejseudbyder, som udbyder Servicen.

Disse Generelle Betingelser gælder for udbud og tilrådighedsstillelsen af Services via Hjemmesiden og skal gælde sammen med Regler og Restriktioner, som gøres tilgængelige for Kunden inden bookingen er afsluttet, og som Kunden accepterer i det øjeblik en reservation egentlig afgives. Det er Kundens ansvar at sætte sig ind i disse Generelle Betingelser samt gældende Regler og Restriktioner. Regler og Restriktioner, der gælder for flytransport, vil være tilgængelige forud for afgivelsen af en reservation, og de særlige vilkår, der gælder for den relevante Rejsepartsudbyder, kan ses her. De særlige Regler og Restriktioner, der gælder hos Serviceudbyderen af indkvartering, udleveres forud for afgivelsen af en reservation.

Disse Generelle Betingelser kan altid ændres af Expedia, Inc. og Regler og Restriktionerne kan altid ændres af Rejseudbyderen uden yderligere varsel. De vil dog ikke være gældende for reservationer, som Expedia, Inc. allerede har accepteret. Det er derfor vigtigt, at alle Kunder læser, gemmer og/eller printer en kopi af de Generelle Betingelser.

  1. Reservation via Hjemmesiden

2.1 Kundens lovmæssige bemyndigelse

Hjemmesiden hjælper Kunden med at finde rejseprodukter og foretage de nødvendige reservationer samt fungerer som mellemled i de transaktioner, der involverer Rejseudbyderne.

Den Primære Kunde skal være mindst 18 år gammel, være lovmæssigt bemyndiget til at indgå kontraktmæssige forpligtelser, have det nødvendige tilsagn eller den nødvendige bemyndigelse til at handle for eller på vegne af de personer, der måtte være omfattet af en reservation, og bruge Hjemmesiden i overensstemmelse med disse Generelle Betingelser og med vilkårene for anvendelse af Hjemmesiden.

Den Primære Kunde er ansvarlig for reservationen, betaling af depositum og den fulde pris, ændringer eller annullering af reservationen og for at betale alle ekstra gebyr, som tilskrives reservationen, samt alle forhold i relation til reservationen.

Den Primære Kunde vil kontrollere alle beskrivelser på rejsebekræftelsen modtaget efter reservationen og informere os øjeblikkeligt i tilfælde af fejl, eller hvis de personlige oplysninger der fremgår af passet, ikke stemmer overens med dem, som fremgår af reservationen.

Kunden er ansvarlig for sine aktiviteter på Hjemmesiden (økonomisk eller på anden vis), herunder den mulige brug af vedkommendes brugernavn og adgangskode. Kunden garanterer, at de oplysninger, han/hun indtaster på hjemmesiden om sig selv og eventuelle rejseledsagere, er nøjagtige.

Enhver brug af Hjemmesiden, som er svigagtig eller i strid med disse Generelle Betingelser, kan medføre, at Kunden nægtes adgang til de serviceydelser, der tilbydes af Tredjepartsudbyderne eller til de andre funktioner på Hjemmesiden.

2.2. Bekræftelse, ændring og afbestilling af reservationer (medmindre andet følger af 3.1-3.5 og 4.6, hvis de gælder for din reservation)

2.2.1 Bekræftelse

Bekræftelse af en reservation, som inkluderer de vigtigste elementer, fx beskrivelsen af den eller de reserverede serviceydelser og prisen, vil blive sendt til den Primære Kunde pr. e-mail. Hvis den primære Kunde ikke modtager en bekræftelsesmail inden for 24 timer efter afgivningen af reservationen, skal han/hun kontakte kundeserviceafdelingen på rejse@kundeservice.expedia.dk.

2.2.2 Afbestilling

Afbestillinger kan foretages for fly, Pakkerejser og billeje ved henvendelse på telefonnummer +45 43 68 20 60 .

For Indkvartering kan afbestilling foretages på Hjemmesiden under "Mine Rejser" eller ved at ringe +45 43 68 20 60.

Alle sådanne anmodninger behandles på vegne af de pågældende Rejseudbydere. Kunden har ikke nogen automatisk afbestillingsret, medmindre en sådan ret følger af den enkelte Rejseudbyderes Regler og Restriktioner (der udleveres til Kunden inden bestilling), eller hvis du har bestilt en Pakkerejse (se afsnit 3.5)

I tilfælde af afbestilling eller delvis afbestilling af en reservation kan der opkræves kompensation af Tredjepartsudbyderne - se venligst Regler og Restriktioner modtaget under bestillingen.

Hvis Kunden ikke møder op ved afrejsen, vil der kun blive foretaget refundering til Kunden i overensstemmelse med de Regler og Restriktioner, der gælder hos de pågældende Rejseudbydere som oplyst i forbindelse med reservationen.

Vælger du “betal senere” eller betal ved indkvarteringsstedet, og dukker du ikke op eller afbestiller din reservation, må indkvarteringsstedet opkræve et udeblivelsesgebyr (du får oplyst størrelsen på et sådant gebyr under din reservation). I sådant et tilfælde vil indkvarteringsstedet eller Expedia, Inc. (eller dennes samarbejdspartnere) opkræver indkvarteringsstedets udeblivelsesgebyr eller afbestillingsgebyr i den valuta, som er gældende i indkvarteringsstedets land.

Hvis en Kunde ønsker af afbestille en del af en reservationen, og hvis en sådan afbestilling er tilladt af Tredjepartsudbyderen, vil Expedia opkræve et afbestillingsgebyr som tillæg til det gebyr Tredjepartsudbyderen opkræver. Se venligst tabellen nedenfor for de relevante gebyrer.

 

Service

Expedia administrationsgebyr ved afbestilling

Indkvartering

Intet

Fly (eksklusiv lav budget fly)

DKK 210 per passager

Bil

Intet

Pakkerejse (eksklusiv lav budget fly)

Fly - DKK 125 per passager
Indkvartering – Intet

Destinationsservice

Intet


Vi forbeholder os ret til at annullere din reservation, hvis ikke betaling for bestillingen eller administrationsgebyret modtages rettidigt.

For yderligere information om afbestillingsrettigheder og restriktioner ved Pakkerejser se afsnit 3.5.

2.2.3 Ændring af reservation

Hvis du efter reservationen ønsker at ændre rejsen med hensyn til rejsedato, destination, afgangssted, indkvartering eller rejsemåde, skal han/hun ringe på telefonnummer +45 43 68 20 60. Den enkelte Tredjepartsudbyder vil muligvis opkræve et gebyr for at ændre reservationen - se venligst de udleverede Regler og Restriktioner.

Hvis en Kunde ønsker at foretage en ændring, og en sådan ændring er tilladt af den pågældende Tredjepartsudbyder opkræver Expedia, Inc. et administrationsgebyr udover det gebyr, som Tredjepartsudbyderen opkræver. Se gebyrerne nedenfor:

 

Service

Expedia administrationsgebyr ved ændringer

Indkvartering

Intet

Fly (eksklusiv lav budget fly)

DKK 210 per passager

Bil

Intet

Pakkerejse (eksklusiv lav budget fly)

Fly - DKK 85 per passager
Indkvartering – Intet

Destinationsservice

Intet

 

Expedia (og den relevante Tredjepartsudbyder) forbeholder sig ret til at annullere din reservation, hvis ikke betaling for Servicen eller administrationsgebyret modtages rettidigt.

For yderligere information om afbestillingsrettigheder og restriktioner ved Pakkerejser, se afsnit 3.5.

2.2.4 Refunderinger

I tilfælde af en refundering til Kunden efter ovenstående fratrækninger vil det pågældende beløb blive ført tilbage af den part, der modtog den oprindelige betaling (fx Expedia eller Tredjepartsudbyder, der fremgår af Kundens kreditkortopgørelse eller kontoudtog) til det betalingskort eller den konto, der blev anvendt i forbindelse med den oprindelige reservation. Ekspeditionstiden er ca. 2 uger. Eventuelle reservationsgebyrer refunderes ikke. Kunden gøres opmærksom på, at refunderinger for reservationer af flyrejser kan tage op til 6 måneder.

2.2.5 Priser med begrænsninger

Medmindre andet er angivet af Kunden, antages det, at Kunden ønsker de billigste rejse Services. Sådanne Services (f.eks. "økonomiklasse"-pris) kan ydes uden nogen mulighed for ændring eller afbestilling. I sådanne tilfælde kan serviceydelserne ikke leveres på en anden måde, på et andet tidspunkt eller andet sted, end hvad der står i kontrakten.

2.3 Rejsedokumenter

De rejsedokumenter, der ydes for en serviceydelse, der er reserveret gennem Hjemmesiden, vil blive leveret til den e-mailadresse, der er opgivet af Kunden i forbindelse med reservationen.

I det usandsynlige tilfælde, at fysiske rejsedokumenter kræves, vil disse blive leveret til den adresse, der er opgivet af Kunden i forbindelse med reservationen. Rejsedokumenter kan kun leveres til adresser i Danmark og vil ikke blive leveret til adresser i andre lande. Expedia, Inc. forbeholder sig retten til at opkræve et gebyr, der ikke kan refunderes, og som vil blive oplyst på reservationstidspunktet, for at sende rejsedokumenter med kurér.

Hvis levering af rejsedokumenter er umulig på grund af en fejl, som Kunden har begået med hensyn til indtastning af personoplysninger, er hverken Rejseudbyderen eller Expedia, Inc. erstatningsansvarlig.

  1. Specifikke Services

Expedia, Inc. driver Hjemmesiden, der fungerer som mellemled mellem Kunden og Rejseudbyderen angående tilbud om og levering af alle Services.

Formålet med dette afsnit 3 er at give oplysninger og brugsvilkår og -betingelser for de af Rejseudbyderen leverede ydelser til Kundens. Disse oplysninger er ikke udtømmende og erstatter ikke de relevante Regler og Restriktioner. I tilfælde af konflikt eller uforenelighed mellem disse Generelle Betingelser og Regler og Restriktioner, der er indarbejdet i de Generelle Betingelser, vil Regler og Restriktionerne gælde forud for Generelle Betingelser. Regler og Restriktionerne er gjort tilgængelige under reservationen.

Med undtagelse af tilfælde, hvor myndighedskrav foreskriver andet, giver disse oplysninger ingen anledning til nogen forpligtelser eller ansvar for Expedia.

3.1. Flytransportserviceydelser

Flytransportserviceydelser kan tilbydes separat eller som en del af en Pakkerejse, og de er underlagt gældende Regler og Restriktioner (inkl. transportbetingelser, prisregler og -begrænsninger). Regler og Restriktioner kan inkludere begrænsninger på og/eller gebyrer for afbestilling og ændring.

Såfremt Expedia modtager betaling fra Kunden for en reservation af flytransport, fungerer Expedia som agent for Tredjepartsudbyderen af den pågældende flytransport. Det betyder, at Kundens kontrakt vedrørende flytransportserviceydelserne er indgået mellem Kunden og Tredjepartsudbyderen af flytransporten.

De Regler og Restriktioner, der gælder hos Tredjepartsudbydere af flytransport, vil være tilgængelige forud for afgivelsen af en reservation, og de Regler og Restriktioner, der gælder for den relevante Tredjepartsudbyder, kan ses her.

Priser og gebyrer for visse lavprisflyrejser, der udgår fra et andet land end Danmark, kan være underlagt en anden valuta (f.eks. euro (EUR)). I de tilfælde vil vi angive et vejledende beløb i danske kroner (DKK). Det beløb der faktisk opkræves af lavprisflyselskabet, vil kunne variere som følge af ændringer i de af kortudstederen anvendte valutakurser. Endvidere vil din opgørelse kunne indeholde et transaktionsgebyr i en anden valuta end danske kroner (DKK), der opkræves af kortudstederen som betaling for at behandle transaktionen. Expedia har ingen indflydelse på disse yderligere omkostninger og vil ikke kunne holdes ansvarlig hverken for omkostninger relateret til ændringer i valutakurser eller for kortudstedernes gebyrer.

Når du søger efter flyrejser på Hjemmeside, vil du ved bestilling hos visse flyselskaber blive viderestillet til flyselskabets hjemmeside for at gennemføre din bestilling og betale. Din aftale om sådan en bestilling af flyrejse er indgået direkte med Tredjepartsudbyderen (fly-/ luftfartsselskabet). Expedia formidler kun kontakten mellem Tredjepartsudbyderen og Kunden. Herudover er Expedia ikke associeret med eller har noget ansvar for sådanne bestillinger.

Her er et link med en oversigt over de luftfartsselskaber, der har et flyveforbud i EU: https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_da.

3.1.1 Vilkår og betingelser for flytransport

Det er Kundens ansvar at overholde luftfartsselskabets og/eller rejseudbyderens instrukser, specielt med hensyn til indtjekningstider. Det anbefales Kunden at tjekke ind mindst tre timer før afgang for internationale flyrejser og mindst to timer før afgang for indenrigsflyrejser. Kunden er også oplyst om behovet for at sætte tilstrækkelig tid af til at tage højde for mulige forsinkelser af rejser, der indbefatter forbindelser, især ved transport til en anden lufthavn.

Kunden er ansvarlig for at overholde de instrukser, der gives af fly- og/eller rejseselskabet, særligt hvad angår indtjekningstider. I særdeleshed anerkender og accepterer Kunden følgende:

  • Expedia har ikke nogen kontrol med tildelingen af siddepladser på et fly, uanset om de er forudbestilt hos det pågældende luftfartsselskab, og kan ikke garantere, at der vil være specielle siddepladser til rådighed ved afgangen. Expedia, Inc. anbefaler på det kraftigste, at Kunden tjekker ind tidligt, hvis han/hun har særlige ønsker om siddeplads.
  • Expedia har ikke nogen kontrol med de angivelser af flytider, som udleveres af Tredjepartsudbyderen af den pågældende flytransport. Tiderne gives kun som vejledning og med forbehold for ændring og bekræftelse.
  • Det er Kundens ansvar at bekræfte sin returflyrejse i overensstemmelse med de krav, der gælder hos Tredjepartsudbyderen af den pågældende flytransport. Når det drejer sig om åbne returbilletter, afhænger siddepladser af, om der er ledig kapacitet, og det tilrådes at reservere returflyrejsen så tidligt som muligt.
  • Hvis Kunden reserverer en returrejse og ikke benytter udrejsen, kan luftfartsselskabet annullere returflyrejsen uden refundering. Dette gælder også, såfremt returflyrejsen ikke benyttes, og i det omfang rejsen slet ikke foretages. Kunden skal benytte flykuponerne i rækkefølge.
  • Ved specielle flyafgange eller charterflyrejser bliver luftfartsselskabets navn, flytidsplanen, flytypen, rejseplanen og mulige mellemophold kun oplyst som en indikation af rejsens udrejse- og returflyrejse. I overensstemmelse med de gældende Regler og Restriktioner vil sådanne flyrejser, flytyper og flynumre kunne ændres og vil kunne flyttes med op til 24 timer, også efter at de er bekræftet.
  • Visse luftfartsselskaber kan opkræve yderligere gebyrer for måltider, bagage, valg af siddeplads osv. Expedia er ikke ansvarlig for sådanne opkrævninger, og de oplysninger om opkrævningerne, som er vist på Hjemmesiden, er kun til orientering og kan til enhver tid ændres af luftfartsselskaberne.
  • Kunden skal overholde alle gældende Regler og Restriktioner vedrørende transport af gravide.
  • Kunden skal overholde gældende Regler og Restriktioner vedrørende transport af børn og særligt, at børn, der er ældre end 2 år på returdatoen, skal have en returbillet til børnepris for flyrejsen både ud og hjem. Kunder, der ikke overholder dette, vil ikke være berettiget til at få refunderet eventuelle afholdte udgifter til siddepladser under rejsen. Børn under 2 år vil ikke få tildelt deres egen siddeplads i flyet, medmindre der er reserveret en børnerejse til dem. Uledsagede børn under 15 år vil kun blive taget med, såfremt det sker i overensstemmelse med gældende Regler og Restriktioner.

 

De Regler og Restriktioner, der gælder for Tredjepartsudbydere af flytransport, vil være tilgængelige forud for afgivelsen af en reservation og kan ses her.

For yderligere vejledning til forberedelse af en flyrejse henvises til Expedias https://www.expedia.dk/service/

3.1.2 Kombinerede enkeltbilletter

Expedia, Inc. kan tilbyde Kunder mulighed for at reservere en kombination af to enkeltbilletter i stedet for en returbillet. Kombinerede enkeltbilletter kan give et større udvalg af flyrejser, er ofte billigere og kan kombineres hos samme luftfartsselskab eller hos forskellige luftfartsselskaber.

I modsætning til returbilletter er hver enkeltbillet underlagt sine egne regler, begrænsninger og gebyrer. Hvis en af disse flyrejser ændres af luftfartsselskabet (f.eks. afbestilling eller flytning), og Kunden derfor ændrer den anden flyrejse, skal Kunden betale de gebyrer, der kan være forbundet med at ændre den upåvirkede flyrejse.

3.1.3 Pas, Visa, administrative og/eller helbredsbestemmelser

Det er Kundens eget ansvar at sørge for at være bekendt med de regler vedrørende pas, visum, valuta og helbred, der er relevante for Kundens rejse, at overholde dem og at betale de forbundne omkostninger.

Det er nødvendigt at have et gyldigt 10-års pas til alle ferier på Hjemmesiden (børn mellem 2 og 18 år skal have et gyldigt 5-års pas, og børn under 2 år skal have et gyldigt 2-års pas). Hvis Kunden ikke har et gyldigt dansk pas, bør Kunden henvende sig til det lokale paskontor (Borgerservice) for at få bekræftet, hvorvidt passet er gyldigt til at rejse med. Visse lande har immigrationskrav om, at pas skal være gyldige i en minimumsperiode efter indrejse i det pågældende land, typisk 6 måneder. Hvis Kundens pas udløber inden for 12 måneder, rådes han/hun til at kontrollere destinationens krav, inden der lægges endelige rejseplaner. Navnet i passet skal svare til navnet på billetten, ellers vil Kunden ikke kunne rejse, og forsikring kan være ugyldig. Hvis et medlem af Kundens gruppe efter reservation af en ferie, men inden afrejse skifter navn, f.eks. som følge af giftermål, skal Kunden give kundeservice besked ved at ringe til 4368 2060 eller ved at e-maile til rejse@kundeservice.expedia.dk.

Danske statsborgere rådes til at henvende sig til den lokale ambassade eller repræsentant for det land, der er planer om at besøge, for yderligere oplysninger om, pas- og visumkrav.

Ikke-danske statsborgere bedes henvende sig til deres ambassade eller paskontor for information og råd om visum- og paskrav for destinationslandet (og om tilbagevenden til Danmark).

Bemærk: Det kan ofte tage et stykke tid at få udstedt et visum, så Kunden rådes til at søge i god tid. Expedia, Inc. påtager sig intet ansvar for Kunder, der ikke er i besiddelse af de korrekte rejsedokumenter. Kunder bør også sikre sig, at de har kendskab til eventuelle ændringer i visumkrav inden rejsens start. Kunden er selv ansvarlig for at overholde alle sådanne krav for gennemførelse af rejsen. Expedia, Inc. påtager sig intet ansvar for den rettidige erhvervelse eller modtagelse af de påkrævede visa og rejsedokumenter. Alle rimelige tab, som Expedia, Inc. måtte pådrage sig som følge af, at Kunden ikke har fulgt disse bestemmelser, vil blive pålagt Kunden. Undtaget er tab, der er forårsaget ved ukorrekt eller misvisende information, der kan tilskrives Expedia, Inc.

Selv om de fleste rejser, herunder rejser til internationale destinationer, foretages uden uheld, kan rejser til visse destinationer udgøre en større risiko end andre. Udenrigsministeriet kan have udstedt information om din destination. Kunden rådes til at kontrollere denne information, som er tilgængelige fra følgende kilder:

VED AT TILBYDE REJSEPRODUKTER TIL SÆRLIGE INTERNATIONALE DESTINATIONER AFGIVER EXPEDIA IKKE NOGEN ERKLÆRINGER ELLER GARANTIER FOR, AT REJSER TIL DISSE OMRÅDER ER TILRÅDELIGE ELLER RISIKOFRI.

Alle rejsende, der ønsker at rejse ind i eller gennem USA i henhold til visumfritagelsesprogrammet, skal søge om tilladelse til rejse ved hjælp af ESTA. Sørg for at afsætte tilstrækkelig tid til at oprette en ESTA-ansøgning. Det anbefales, at en sådan ansøgning foretages mindst 72 timer inden afrejse. Få flere oplysninger på hjemmesiden for det amerikanske ministerium for national sikkerhed, https://esta.cbp.dhs.gov.

Flere lande indfører nye krav til luftfartsselskaber om udlevering af personlige oplysninger om alle rejsende på deres fly. Dataene vil blive indsamlet enten i lufthavnen, når Kunden tjekker ind, eller i visse tilfælde når rejsen reserveres. Derfor rådes Kunden til at sætte ekstra tid af til at tjekke ind på flyafgangen.

Helbred: Der kan ske ændringer i vaccinationsanbefalingerne, og du bør før din rejse rådføre dig med din læge vedrørende de gældende anbefalinger. Det er dit eget ansvar at sikre dig, at du overholder alle helbredsmæssige indrejsekrav, får de anbefalede vaccinationer, tager al den anbefalede medicin og følger al medicinsk rådgivning i forbindelse med din rejse. Information om rejser og sygdomme mv. kan findes på Statens Serum Instituts hjemmeside på https://www.ssi.dk/Vaccination/Rejsevaccinationer.aspx. Derudover bedes du kontakte din læge for medicinsk rådgivning i forbindelse med din rejse.

Insektbekæmpelse: Selvom det ikke er sædvanligt, forbeholder de fleste lande sig ret til at foretage insektbekæmpelse i fly, hvis man mener, at der er en trussel mod den offentlige sundhed, landbruget eller miljøet. WHO (verdenssundhedsorganisationen) og ICAO (den internationale organisation for civil luftfart) har godkendt følgende procedurer for insektbekæmpelse: (1) Flyets kabine sprøjtes med et insekticid på aerosolspraydåse, mens passagerne er ombord, eller (2) flyets indvendige overflader behandles med et residualt insekticid, mens der ikke er passager ombord.

3.1.4 Specielle billetter

De tilbudte flyruter kan inkludere specielle billetter, som tilbyder den bedste pris, men som ikke nødvendigvis flyver den mest direkte rute. På visse rejseruter er det nødvendigt at skifte fly undervejs. En flyrejse, der beskrives som direkte, er en, hvor det ikke er nødvendigt at skifte fly under rejsen. Der kan imidlertid foretages ophold undervejs for at fylde brændstof på eller lade passagerer stå på og/eller af. Oplysninger om eventuelle ophold vil blive givet under reservationsprocessen, og de er tydeligt angivet både på Hjemmesiden og i den bekræftende e-mail.

Mange, men ikke alle luftfartsselskaber tilbyder specielle billetpriser til børn under 2 år og til pensionister. Disse rabatter afhænger af pågældende luftfartsselskab og flyrejse, tilgængelighed af siddepladser og passagerernes alder.

Bonuspoint og værdikuponer fra loyalitetsprogrammer kan måske ikke bruges ved reservation af flyrejser på Hjemmesiden.

Hvis kunden har fået en rabat, vises den dermed forbundne særlige pris under reservationsprocessen inden bekræftelse af reservationen.

3.1.5 Ansvar

Kunden mindes om, at et luftfartsselskabs ansvar for dødsfald, personskade og andre skader normalt er begrænset af nationale love, af en international traktat om lufttransport eller af luftfartsselskabets egne Regler og Restriktioner, inkl. deres transportbetingelser.

3.1.6 Elektronisk billet

En elektronisk billet er en billet, der ikke har nogen fysisk form. Når denne type billet bruges, skal Kunden gå til det pågældende luftfartsselskabs indtjekningsskranke og vise et gyldigt rejsedokument (pas, visum, identitetskort osv.) for at få sit boardingkort. Kunden skal overholde indtjekningstidspunkterne til punkt og prikke.

3.1.7 Erstatningsdeltagere

Kunden kan muligvis ikke videreformidle sine flyrejser. I tilfælde hvor Kunden har ret til at overføre sin Pakkerejse til en anden person, vil Expedia Travel forsøge at gøre det (se afsnit 3.5.3.4). Kunden skal venligst være opmærksom på, afhængig af gældende Regler og Restriktioner, kan det muligvis kun gøres ved en afbestilling og ny reservation (som betyder, at Kunden skal betale 100 % afbestillingsgebyr).

3.1.8 Opererende luftfartsselskaber

Kunder gøres opmærksomme på, at i nogle tilfælde udføres flyrejser, der er reserveret hos et luftfartsselskab, af et andet luftfartsselskab. Oplysninger om det udførende luftfartsselskab angives på Hjemmesiden. Det luftfartsselskab, der udfører flyvningen, opkræver beløbet for flyrejsen af Kunden og vil optræde som sælger på Kundens kreditkortopgørelse eller kontoudtog. Andre Tredjepartsudbydere kan også opkræve betaling for de reserverede Services, men det samlede debiterede beløb vil ikke overstige de pågældende Services' samlede pris.

3.1.9 Kompensation for boardingafvisning og forsinkelser

Hvis et luftfartsselskab aflyser eller forsinker en flyrejse, ikke kan levere tidligere bekræftet plads, ikke standser i Kundens mellemlandingslufthavn eller destinationssted eller er skyld i, at en Kunde ikke når en tilslutningsflyrejse, som Kunden har reserveret, kan kunden være berettiget til visse godtgørelser fra luftfartsselskabet efter forordning (EU) 261/2004.

3.2 Serviceydelser med hensyn til indkvartering

Indkvartering kan tilbydes separat eller som en del af en Pakkerejse (se afsnit 3.5). Med undtagelse af indkvartering, hvor "Betal nu/betal ved overnatningsstedet" er muligt (se afsnit 3.2.7), er indkvartering udbudt af Expedia Travel (uanset om de er bestilt separat eller som en del af en Pakkerejse). Disse Services er underlagt afsnit 3.2, 3.6 og gældende Regler og Restriktioner, der gøres tilgængelige før reservation. Sådanne Regler og Restriktioner kan inkludere begrænsninger på og/eller gebyrer for afbestilling og ændring, som opkræves af Tredjepartsudbyder.

Ved reservationer af indkvartering, der forudbetales i henhold til afsnit 3.2.7, eller reservationer af hoteller med Expedias uofficielle hotelpris i henhold til afsnit 3.2.6 debiteres den Primære Kundens kreditkort det samlede beløb ved reservation. For andre indkvarteringsreservationer kræves der bankkort- eller kreditkortoplysninger som sikkerhed for reservationen, og endelig betaling sker direkte til indkvarteringsstedet under opholdet. Se de oplysninger, der vises under reservationsforløbet for at få bekræftet, hvordan og hvornår betaling sker. De priser, der vises på Hjemmesiden, inkluderer ikke gebyrer eller omkostninger for valgfri tillægsydelser, inkl. snacks fra minibar eller telefonsamtaler.

Hvis en Kunde ikke møder op til reservationens første overnatning og har til hensigt at tjekke ind for efterfølgende nætter i reservationen, skal Kunden bekræfte reservationsændringerne med Expedia senest på den oprindelige indtjekningsdato for at forhindre, at hele reservationen afbestilles. Hvis Kunden ikke bekræfter ændringer i reservationen hos Expedia, kan hele reservationen annulleres, og der vil kun blive foretaget refundering til Kunden i overensstemmelse med gældende Regler og Restriktioner som oplyst i forbindelse med reservationen.

Hvis Kunden ikke afbestiller eller ændrer sin reservation inden den periode, der er angivet i det pågældende indkvarteringsstedets afbestillingspolitik (som kan variere efter indkvarteringssted og er oplyst under reservationen), opkræves de gebyrer, der er anført i Regler og Restriktioner for reservationen. Kunder gøres opmærksomme på, at nogle indkvarteringssteder ikke tillader ændringer eller afbestillinger af reservationer, efter de er foretaget. Sådanne begrænsninger fremgår af Regler og Restriktioner for indkvarteringsreservationen.

Du kan ikke reservere mere end 8 værelser online på det samme hotel eller i de samme opholdsdatoer. Hvis vi konstaterer, at du har reserveret mere end 8 værelser i alt eller med forskellige reservationer, kan vi annullere dine reservationer, og du vil blive opkrævet et annulleringsgebyr. Hvis du har betalt et ikke-refunderbart depositum, vil dette være tabt. Hvis du ønsker at reservere 9 værelser eller flere, skal du vælge 9+ fra "Værelser" drop down-menuen og kontakte grupperejseafdelingen ved at udfylde grupperejseonlineformularen. En af vores grupperejsespecialister vil undersøge din anmodning og kontakte dig for at afslutte din reservation. Du vil muligvis blive bedt om at underskrive en skriftlig kontrakt og/eller betale et ikke-refunderbart depositum.

3.2.1 Benyttelse af værelser

Kunden mindes om, at værelser generelt først er ledige fra klokken 14:00 og skal forlades senest klokken 12:00 uanset det anvendte transportmiddels ankomst- eller afrejsetidspunkt.

Enkeltværelser har generelt én seng, og der skal ofte betales supplement for enkeltværelser. Dobbeltværelser har generelt enten to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

3.2.2. Klassifikation

Indikationen af komfortniveau, der gives til hotellerne i beskrivelsen på Hjemmesiden, svarer til den klassifikation, der er baseret på lokale standarder i det pågældende land. Disse kan variere fra standarderne i Danmark. Denne klassifikation er kun vejledende. Kunder skal være klar over, at standarder kan variere mellem hoteller i samme klasse i forskellige lande og endda i samme land. Det er vigtigt at læse de individuelle hotelbeskrivelser omhyggeligt. Indkvartering på alle hoteller, uanset vurdering, er, medmindre andet er angivet, i standardværelser.

1 stjerne: Disse er til de laveste priser. Indkvarteringen opfylder minimumskravene for faciliteter og er generelt rene og simple. Badeværelsesfaciliteterne er ofte fælles.

2 stjerner: Enkel indkvartering med lidt mere opmærksomhed på stil og atmosfære, og alligevel til en lav pris. Faciliteterne og serviceydelserne er begrænsede. Et vist antal offentlige lokaler, en butik eller for eksempel en café, kunne være inkluderet.

3 stjerner: Til den rejsende, der ønsker sig lidt mere og sætter pris på service, kvalitet, stil og komfort. Også anbefalet til familier. Der er typisk en restaurant på stedet, som serverer morgenmad og somme tider også frokost og/eller aftensmad. Konferencelokaler og andre faciliteter som for eksempel en pool eller serviceydelser til forretningsrejsende kan være tilgængelige.

4 stjerner: Førsteklasses indkvartering for den mere krævende gæst. Opmærksomhed på luksus, gæstfrihed og service. På disse pålidelige hoteller kan der forventes en restaurant i topkvalitet og et væld af faciliteter. Førsteklasses indkvartering for forretningsrejsende.

5 stjerner: Indkvartering i topklasse, der opfylder de højeste krav. Disse hoteller tilbyder upåklagelig personlig service, smagfulde og elegante faciliteter og al mulig komfort. De bedste hoteller i verden.

Det kan ske fra tid til anden, at det indkvarteringssted, der oprindeligt blev bestilt, bliver udskiftet med et andet indkvarteringssted i samme kategori, der tilbyder lignende Services, eller annulleret af Tredjepartsudbyderen eller Expedia.

Hvis dette sker vil Expedia så vidt muligt kontakte Kunden hurtigst muligt. Hvis det er muligt, vil Kunden blive tilbudt en alternativ overnatning på et indkvarteringssted, som mindst har den samme klassifikation. Hvis Kunden nægter tilbuddet om alternativ overnatning, vil Expedia sørge for, at det fulde beløb betalt af Kunden bliver refunderet.

Hvis din reservation er del af en Pakkerejse har du måske yderligere rettigheder (se afsnit 3.5).

3.2.3 Aktiviteter

I visse tilfælde annulleres nogle af Tredjepartsudbydernes planlagte aktiviteter, der er vist i beskrivelsen af indkvarteringen på Hjemmesiden, på grund af for eksempel vejrforhold, force majeure, ophold uden for sæsonen, eller hvis det påkrævede antal deltagere til aktiviteten ikke opnås.

Ved sightseeing vises antallet af de forskellige turistattraktioner kun som en vejledning. Dette kan ændres af Tredjepartsudbyderen.

3.2.4 Måltider

Hvis måltider er en del af en indkvarteringspakke, afhænger antallet af måltider af antallet af overnatninger. Helpension inkluderer normalt morgenmad, frokost og middag. Halvpension inkluderer normalt morgenmad og enten frokost eller middag, alt afhængig af Pakkerejsen. Indkvartering, der inkluderer hovedmåltider, begynder generelt med middag på indkvarteringsstedet på ankomstdagen og slutter med morgenmad (halvpension) eller frokost (helpension) på afrejsedagen. Hvis et eller flere måltider ikke kan indtages, vil der ikke ske nogen refundering.

Kunden mindes om, at medmindre andet er angivet på Hjemmesiden, er drikkevarer ikke inkluderet i måltiderne. Hvis drikkevand ikke er tilgængeligt, skal Kunden selv betale for det.

Forældre rådes til at medbringe specialmad til deres baby, da det ikke altid kan fås lokalt.

3.2.5 Skatter

I visse lande pålægger de lokale myndigheder yderligere skatter (turistskat osv.), som skal betales lokalt. Kunden er ene og alene ansvarlig for betaling af sådanne yderligere skatter.

3.2.6 Expedias uofficielle hotelpris/overraskelseshotel

Expedia Inc.'s datterselskab, Hotwire, Inc., kan tilbyde flere hotelreservationsmuligheder med rabat på Hjemmesiden, når disse er tilgængelige. Disse hoteller, kaldet Expedias uofficielle hotelpriser eller "overraskelseshoteller", er forskellige fra andre indkvarteringsmuligheder udbudt på Hjemmesiden i flere væsentlige henseender. Hotellets navn og præcise adresse vises først, når betalingen for reservationen er gennemført. Alle reservationer er endelige og kan ikke ændres, refunderes, ombyttes, afbestilles eller overføres til en anden part. Kundens kreditkort vil blive fratrukket det viste beløb, også selvom reservationen ikke benyttes. Værelsestype afgøres af hotellet baseret på antal gæster opgivet ved reservationen. Alle bestillinger reserveres til ophold på ikkeryger-værelser (afhængigt af kapacitet). Tildeling af hotelværelser afgøres ved indtjekning, og opgraderinger er ikke tilgængelige. Der kan højst reserveres seks Expedia overraskelseshotel-værelser ad gangen. Alle værelser tilknyttet Expedias uofficielle hotelpriser skal reserveres under samme navn, og den gæst, hvis navn reservationen er foretaget i, skal være til stede ved indtjekning. Hoteller tilknyttet Expedias uofficielle hotelpriser er ikke kvalificeret til rabatter eller klubordninger. Ved indtjekning skal gæster vise et gyldigt ID og kreditkort i deres navn (krævet kreditloft varierer fra hotel til hotel). Hævekort accepteres muligvis ikke.

3.2.7 Betal nu eller betal på indkvarteringsstedet senere

Ved reservation af visse indkvarteringssteder, når der bestilles via Hjemmesiden, kan Kunden vælge mellem to betalingsmuligheder; "betal nu" eller "betal på overnatningsstedet senere". Hvis Kunden vælger muligheden "betalt nu", vil Servicen bliver tilbudt af Expedia Travel, og Kundens kreditkort vil straks blive fratrukket det viste beløb i danske kroner (DKK) af Expedia. Hvis Kunden vælger muligheden "betal på overnatningsstedet senere", vil Kundens kreditkort blive fratrukket det viste beløb i lokal valuta af indkvarteringsstedet under Kundens ophold. Når "betal på overnatningsstedet senere" er valgt, vil Servicen blive leveret af Tredjepartsudbyderen. Kunden indgår en aftale med Tredjepartsudbyderen. For sådanne transaktioner agerer Expedia, Inc. og dennes samarbejdspartnere som mellemmand mellem dig og Tredjepartsudbyderen, sender oplysningerne om din reservation til Tredjepartsudbyderen og sender en bekræftelse på vegne af Tredjepartsudbyderen. Indkvarteringsreservationer kræver bank- eller kreditkortoplysninger for at kunne gennemføre reservationen, og kortene kan blive valideret og autoriseret i overensstemmelse med afsnit 5.3 nedenfor.

3.3 Biludlejning

Biludlejningsservice tilbydes separat eller som en del af en Pakkerejse af Expedia Travel eller separat af den relevante Rejseudbyder. Disse Services er underlagt de respektive Tredjepartsudbyders Regler og Restriktioner.

3.3.1 Betalingsmetode

Kunden, som foretager reservationen, og chaufføren skal vise et gyldigt kreditkort udstedt i Kundens navn, når bilen afhentes. Debetkort accepteres ikke, og Kunden skal tjekke, hvilke kreditkort der accepteres af Tredjepartsudbyderen.

Tredjepartsudbyderen kan sende en autorisationsanmodning til banken eller kreditkortselskabet i løbet af biludlejningsperioden som et depositum for Tredjepartsudbyderen. Kunden skal derfor kontakte sin bank eller kreditkortselskab for at sikre, at kreditloftet er tilstrækkeligt til dette formål. Nogle større biler kræver to kreditkort.

Hvis Kunden ikke overholder de herover angivne betingelser, kan Tredjepartsudbyderen vælge ikke at stille bilen til rådighed, og det fulde beløb vil stadig blive trukket fra Kundens konto.

3.3.2 Tillæg

Der kan være ekstra udgifter, der skal betales lokalt, fx benzinpåfyldning, gebyr for flere førere, tillægsbetaling for unge førere og leverings- og afhentningsgebyrer. Kunden bekræfter, at Expedia, Inc., Expedia Travel  og/eller Tredjepartsudbydere under ingen omstændigheder er ansvarlige for sådanne ekstra udgifter som angivet eller på anden måde.

Lejeren skal muligvis betale en selvrisiko, hvis udlejningsbilen bliver stjålet eller beskadiget. Dette afhænger af Tredjepartsudbyderen og landet, hvor bilen er lejet. Ved køb af en valgfri tillægsforsikring lokalt (med navnet super CDW eller super TP) fjernes/mindskes den selvrisiko, der gælder for lejeaftalen. Kunden bekræfter, at Expedia, Inc., Expedia Travel og/eller Tredjepartsudbydere under ingen omstændigheder vil være ansvarlig for en sådan selvrisiko eller tillægsforsikring som angivet eller på anden måde.

Benzin er sædvanligvis ikke inkluderet i udlejningstariffen. For leje af biler i visse lande lægger visse Tredjepartsudbydere automatisk gebyrer til for at fylde tanken op, når bilen returneres. Desuden opkræver visse Tredjepartsudbydere et gebyr, hvis der anvendes vinterdæk. Se venligst de for reservationen gældende Regler og Restriktioner.

Medmindre andet er aftalt, skal kunden returnere bilen til den afdeling hos Tredjepartsudbyderen, hvor bilen blev hentet. Hvis Kunden ikke opfylder dette, kan Tredjepartsudbyderen opkræve et gebyr herfor.

Specielt udstyr, fx børnesæder, kan fås efter anmodning og skal betales separat direkte til Tredjepartsudbyderen ved afhentning af bilen (der gives ingen garanti for ledigt udstyr).

3.3.3 Afhentning/brug af bilen

Førere skal normalt være mellem 21 og 75, men dette kan variere mellem Tredjepartsudbydere og fra land til land. Det er Kundens ansvar at tjekke dette hos Tredjepartsudbyderen. Der skal muligvis betales ekstragebyrer, hvis en fører er under 25 eller over 70.

Alle førere skal fremvise et gyldigt kørekort udstedt i deres navn for kategorien af den lejede bil ved afhentning af bilen. Udenlandske biludlejere kan have varierende krav til kørekort. Et internationalt kørekort er påkrævet, hvis teksten på førerens kørekort ikke er skrevet med latinske bogstaver. Yderligere dokumentation, såsom pas eller to uafhængige adressebeviser, kan være påkrævet. Kunden skal tjekke Tredjepartsudbyderens, som udlejer bilen, Regler og Restriktioner for detaljer omkring alle gældende biludlejningskriterier.

Kunden mindes om, at visse Tredjepartsudbydere ikke tillader, at den udlejede bil anvendes uden for det land, hvor den blev lejet.

3.3.4. Afbestilling af reservation/uudnyttede lejedag

Der gives ingen refundering hvis afbestilling af en reservation foretages senere end 6 timer inden det reserverede afhentningstidspunkt eller for uudnyttede lejedage.

3.4 Services på destinationen

Services på destinationen kan tilbydes separat eller som en del af en Pakkerejse. Disse Services er underlagt Regler og Restriktioner, som gælder for den Tredjepartsudbyder, der tilbyder de lokale aktiviteter, og de kan sædvanligvis ikke overdrages, refunderes eller ændres, medmindre de afbestilles af Tredjepartsudbyderen, eller hvis de er del af en Pakkerejse (se afsnit 3.5)

3.4.1 Refundering og afbestilling af Services på destinationen

Det er af og til muligt, at Tredjepartsudbydernes tilbudte aktiviteter, som er vist i beskrivelsen på Hjemmesiden, aflyses på grund af fx vejrforhold, force majeure, ophold uden for sæsonen, eller hvis det påkrævede antal deltagere til aktiviteten ikke er opnået. Kunder henvises til pågældende udbyders Regler og Restriktioner angående refunderinger i sådanne tilfælde.

3.5. Pakkerejser

Pakkerejse skal forstås som defineret i EU direktivet om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer (samt Pakkerejseloven). Der er normalt tale om en Pakkerejse når du foretager en enkelt reservation, der omfatter en kombination af mindst 2 af følgende rejseydelser: (a) flytransport, (b) indkvartering, (c) billeje og (d) visse ydelser på rejsedestinationen. Det vil fremgå af Reservationsbekræftelsen (hvis du har bestilt en Pakkerejse inkl. fly), hvad der er inkluderet i Pakkerejsen.

Pakkerejser, der vises på Hjemmesiden, leveres af Expedia Travel (herefter benævnt "Expedia Travel" eller "vi" i afsnit 3.5). Expedia Travel leverer Pakkerejserne på de heri anførte vilkår og betingelser og i henhold til de Regler og Restriktioner, som gælder for Tredjepartsudbydere af de rejseydelser, der indgår i Pakkerejsen (f.eks. Leverandørerne af flyrejsen eller indkvarteringen). Kunderne skal læse disse vilkår og bestemmelser og de for reservationen gældende Regler og Restriktioner, inden de foretager reservationen. I tilfælde af uoverensstemmelser mellem disse Generelle Betingelser og de for reservationen gældende Regler og Restriktioner, gælder sidstnævnte.

3.5.1. Reservationer og bestillinger

Ved bestilling af Pakkerejser tages der forbehold for, at de kan være udsolgt på reservationstidspunktet. Om Expedia Travel accepterer Kundens reservation vil afhænge af, om Pakkerejsen stadig er til rådighed. Expedia Travel behøver ikke begrunde en manglende accept af en reservation.

Vi bestræber os på at holde vore annoncer opdateret, men kan ikke garantere, at alle Pakkerejser stadig vil være til rådighed på reservationstidspunktet. Du får besked hurtigst muligt efter, at du har foretaget reservationen, hvis den ønskede Pakkerejse af en eller anden grund ikke er til rådighed.

Du anses først for at have indgået en aftale med Leverandøren, når du har betalt prisen ved reservationen, og vi har sendt dig en Reservationsbekræftelse. Leverandørens formelle accept sker ved fremsendelse af en Reservationsbekræftelse til den Primære Kunde inden for 24 timer efter reservationen. Beløbet opkræves først hos Kunden, når Leverandøren har bekræftet, at Servicen er tilgængelig.

3.5.2. Priser

Vi sælger en lang række Pakkerejser og gør vores bedste for at sikre, at den oplyste pris altid er korrekt. Trods Expedias bestræbelser kan nogle af vore Services på Hjemmesiden være forkert prissat. EXPEDIA, INC.  FORBEHOLDER SIG UDTRYKKELIGT RET TIL AT KORRIGERE PRISFEJL PÅ HJEMMESIDEN OG/ELLER PÅ RESERVATIONER FORETAGET UNDER EN FORKERT PRIS. 

Vi tjekker normalt prisen i forbindelse med reservationen. Hvis prisen er forkert, således at den faktiske pris er lavere end oplyst på reservationstidspunktet, skal du kun betale den lave pris. Hvis prisen er højere, kontakter vi dig eller annullere reservationen (alt efter hvad Expedia skønner) og giver dig besked, så du kan beslutte, hvad der skal ske.

Expedia Travel har ikke pligt til at sælge dig en Pakkerejse, der er forkert prissat, selv om vi måtte have sendt en Reservationsbekræftelse, hvis du burde have indset, at der var tale om en fejl. I så fald vil vi enten kontakte dig eller annullere reservationen og give dig besked, så du kan beslutte, hvad der skal ske.

Expedia Travel opkræver i nogle tilfælde et reservationsgebyr i forbindelse med visse flytransaktioner, der indgås på Kundens vegne. Kunden oplyses om alle gældende afgifter på reservationstidspunktet.

Expedia Travel kan ændre prisen på Pakkerejsen, efter at vi har sendt en Reservationsbekræftelse, således at du afholder udgifterne i forbindelse med: (i) ændringer i prisen for passagerbefordring som følge af udgifter til brændstof eller andre energikilder, (ii) ændringer i størrelsen af skatter, afgifter eller gebyrer for de rejseydelser, som er inkluderet i reservationen, og som er pålagt af andre end Expedia Travel/Tredjepartsudbyderen, herunder turistskatter, lufthavns- og havneskatter samt landings- og startafgifter, eller (iii) ændringer i valutakurser, som er af betydning for Pakkerejsen. Expedia Travel kan kun ændre prisen, hvis de underretter dig om prisstigningen med angivelse af en beregning og en begrundelse for denne senest 20 dage før Pakkerejsens begyndelse.

Hvis prisen på Pakkerejsen øges med mere end 8%, kan du vælge at:

  1. a)acceptere prisstigningen, 

  2. b)afvise prisstigningen og annullere Pakkerejsen med fuld refusion af prisen, eller 

  3. c)afvise prisstigningen, annullere Pakkerejsen og tage imod et eventuelt tilbud om en alternativ rejse. Hvis du vælger at tage imod tilbuddet om en alternativ Pakkerejse, underretter vi dig om, hvad det betyder for prisen på rejsen. Hvis den alternative Pakkerejse er billigere eller af lavere kvalitet, vil du eventuelt være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor. 

Du får en rimelig frist til at beslutte dig - normalt 7 dage fra meddelelsen om prisstigningen. Hvis vi ikke har hørt fra dig inden fristens udløb, sender vi dig en påmindelse, hvorefter vi kan annullere Pakkerejsen og få prisen refunderet.

Hvis du vælger at afvise prisstigningen og annullere Pakkerejsen med fuld refusion af prisen, vil du eventuelt også være berettiget til erstatning i henhold til pkt. 3.5.9 nedenfor.

Hvis ovennævnte omkostninger falder, efter at du har foretaget reservationen, men inden Pakkerejsen starter, har du krav på en prisnedsættelse svarende til reduktionen, idet Expedia Travel dog har ret til at fradrage deres administrationsudgifter.

Det fremgår af rejsebeskrivelserne på Hjemmesiden, hvilke Servicer der er inkluderet i rejsens pris. Priserne er oplyst i DKK.

Kunden bør være opmærksom på, at de lokale myndigheder i nogle lande kan opkræve yderligere skatter (turistskatter mv.), som skal betales på stedet. Sådanne yderligere skatter afholdes af Kunden selv.

Medmindre andet er udtrykkeligt anført, er prisen eksklusive forsikring, ydelser fra flyselskabet, transport fra lufthavnen til indkvarteringsstedet, udgifter til visum og vaccination og personlige udgifter (vasketøj, telefon, drinks, roomservice, drikkepenge mv.). Det samme gælder udgifter til udflugter eller brug af sportsfaciliteter samt andre generelle udgifter, der ikke udtrykkeligt er inkluderet i Reservationsbekræftelsen.

Hvis Expedia og/eller Tredjepartsudbyderen får kendskab til, at der er begået en svigagtig eller ulovlig handling i forbindelse med rejsens betaling, vil reservationen blive annulleret, og Kunden vil skulle afholde alle udgifter som følge af anullationen uden præjudice for en eventuel efterfølgende retssag mod ham/hende.

3.5.3. Afbestilling og ændring fra Kundens side

3.5.3.1 Afbestilling

Hvis Kunden ønsker at afbestille eller ændre en rejse, kan dette ske telefonisk på 43 68 20 60 (opkald koster lokal takst) eller online ved at gå ind på Hjemmesiden under "Rejseplan". Sådanne henvendelser besvares på vegne af Expedia Travel eller den pågældende Tredjepartsleverandør.

Hvis Kunden afbestiller en Pakkerejse, kan Expedia og Tredjepartsudbyderen kræve erstatning af de udgifter, der allerede er afholdt i relation til rejsen. Herudover kan Tredjepartsudbyderen kræve betaling af et afbestillingsgebyr for de enkelte elementer i Pakkerejsen. Hvis afbestillingen vedrører mere end en person, opkræves et afbestillingsgebyr for hver person, der fremgår af reservationen.

Udover ovennævnte afbestillingsret har du ret til at afbestille Pakkerejsen inden feriens begyndelse uden at betale noget afbestillingsgebyr, hvis der indtræder Uundgåelige eller Ekstraordinære Omstændigheder på rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed deraf, og hvis vi har bekræftet, at omstændighederne vil påvirke Pakkerejsen eller passagerbefordringen til rejsedestinationen i væsentlig grad. Hvis du afbestiller i sådanne situationer, modtager du fuld refusion for alle betalinger foretaget i relation til rejsen, men du har ikke krav på erstatning og har ingen af de rettigheder, der er beskrevet i pkt. 3.5.9 nedenfor.

Hvis Kunden ikke indfinder sig ved afrejse og/eller ikke bruger nogle eller alle de bestilte Services, vil Kunden kun modtage refusion i henhold til de Regler og Restriktioner, som er oplyst i forbindelse med reservationen. For luftbefordring oplyses der relevante Reglerne og Restriktioner inden reservationen. Disse kan også læses her. For indkvartering oplyses der om de relevante Reglerne og Restriktionerne, inden reservationen foretages.

3.5.3.2 Konsekvenser ved afbestilling

Bemærk, at Pakkerejser er omfattet af Leverandørens Regler og Restriktioner, og Leverandørerne kan således opkræve særskilt afbestillingsgebyr.

3.5.3.3 Ændring af reservationen fra Kundens side

Hvis Kunden ønsker at ændre afrejsetidspunkt, rejsedestination, startsted, indkvartering eller transportmiddel efter at have bestilt rejsen, kan den Primære Kunde kontakte os telefonisk på 43 68 20 60 eller gå ind på Hjemmesiden under "Rejseplan".

Hverken Expedia Travel eller nogen Tredjepartsudbyder er forpligtet til at imødekomme sådanne ønsker, men kan vælge at gøre det. Ofte er det dog ikke muligt, enten fordi der ikke er flere rejser til rådighed, eller fordi de for reservationen gældende Regler og Restriktioner forhindrer det. Den enkelte Tredjepartsudbyder kan også opkræve et gebyr for ændring af reservationen - for nærmere oplysninger herom henvises til de Regler og Restriktioner, der oplyses i forbindelse med reservationen.

Hvis vi accepterer ændringen, vil du blive opkrævet det i pkt. 2.2.3 nævnte administrationsgebyr plus eventuelle omkostninger, som Tredjepartsudbyderen måtte opkræve for at foretage ændringen. Der kan være tale om et betydeligt beløb, der ofte stiger, jo tættere på afrejsedatoen ændringen foretages. For nogle elementer af Pakkerejsen (f.eks. en flyrejse) kan afbestillingsgebyret således være på 100%.

3.5.3.4 Ændring af deltagerne

Du kan overføre Pakkerejsen til en anden person, der opfylder de betingelser, der gælder for Pakkerejsen, forudsat at I begge accepterer at hæfte enkeltvis og samlet for betaling af alle udestående beløb, gebyrer, afgifter og øvrige omkostninger, der måtte opstå som følge af overførslen. Du modtager oplysninger om disse omkostninger, når vi har modtaget anmodningen om overførslen. En sådan ændring kræver, at du giver os et rimeligt varsel, så vi kan træffe de nødvendige foranstaltninger, idet et varsel på 7 dage eller mere inden afgang anses for rimeligt. Expedia Travel vil være behjælpelig med at få ændret navnet, men hvis Pakkerejsen inkluderer en flyrejse, kan det være nødvendigt at afbestille denne og foretage en ny reservation afhængig af luftfartsselskabets Regler og Restriktioner (mod betaling af et afbestillingsgebyr på 100%).

3.5.4 Aflysning og ændringer fra Expedia Travels side inden rejsen påbegyndes

3.5.4.1 Ændringer fra Expedia Travels side inden rejsen påbegyndes

Da planlægningen af Pakkerejsen sker mange måneder forinden, kan det nogle gange være nødvendigt for Expedia Travel at foretage ændringer. Expedia Travel forbeholder sig ret til at foretage sådanne ændringer. Der er for det meste tale om mindre ændringer, men i nogle tilfælde er det nødvendigt for Expedia Travel at foretage en større ændring, som vedrører indholdet af Pakkerejsen eller Expedia Travels manglende mulighed for at imødekomme særlige ønsker, som allerede er accepteret.

Hvis Expedia Travel mod forventning er nødt til at foretage en større ændring i din Pakkerejse, får du besked hurtigst muligt. Du kan herefter vælge:

  1. a)at acceptere ændringen. Hvis det resulterer i en Pakkerejse, som er billigere eller af lavere kvalitet, kan du være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor.

  2. b)at afvise ændringen og annullere Pakkerejsen med fuld refusion, eller 

  3. c)at afvise ændringen, annullere Pakkerejsen og tage imod et eventuelt tilbud om en alternativ rejse. Hvis du vælger at tage imod tilbuddet om en alternativ Pakkerejse, underretter vi dig om, hvad det betyder for prisen på rejsen. Hvis den alternative Pakkerejse er billigere eller af lavere kvalitet, kan du være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor.

Du får en rimelig frist til at beslutte dig - normalt 7 dage fra meddelelsen om ændringen. Hvis vi ikke har hørt fra dig inden fristens udløb, sender vi dig en påmindelse, hvorefter vi har ret til at annullere Pakkerejsen og refundere prisen.

Hvis du vælger at afvise ændringen og annullere Pakkerejsen med fuld refusion af prisen, vil du eventuelt også være berettiget til erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.  Det vil normalt fremgå af tabellen nedenfor, medmindre ændringen skyldes Uundgåelige eller Ekstraordinære Omstændigheder. Der vil i så fald ikke blive udbetalt nogen erstatning.

Bemærk venligst:

Såfremt det er nødvendigt at foretage flere større ændringer i Kundens Pakkerejse, betaler Expedia Travel kun erstatning for én ændring pr. betalende voksen.

Erstatningens størrelse afhænger af, hvor lang tid inden afgang Kunden modtager meddelelsen fra Expedia Travel om ændringen.

Oversigt over erstatning

Antal dage til afgang

Erstatning (DKK)

60+

0

60-42

80

41-28

160

27-15

320

14-0

400

Ovennævnte muligheder gælder ikke, såfremt der er tale om en mindre ændring i Pakkerejsen. Bemærk, at fremrykning af flytidspunktet med mindre end 120 minutter eller udsættelse af ankomsttidspunktet med mindre end 240 minutter, ændring af flyselskabet eller af flyet (hvis det er oplyst), ændring af afgangs- eller ankomstlufthavnen til en anden i samme region og ændring af indkvarteringen til en anden af samme eller højere standard normalt anses for en mindre ændring.

3.5.4.2 Aflysning fra Expedia Travels side inden rejsen påbegyndes

I sjældne tilfælde er Expedia Travel nødt til at aflyse Pakkerejsen og forbeholder sig ret til at gøre dette. Hvis det bliver nødvendigt, får du meddelelse herom hurtigst muligt. Expedia Travel kan (efter eget valg) også tilbyde dig en alternative Pakkerejse, hvis det er muligt, og oplyse, hvad det betyder for prisen på rejsen. Hvis den alternative Pakkerejse er billigere eller af lavere kvalitet, kan du være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor. Hvis Expedia Travel ikke kan tilbyde noget alternativ, eller hvis du blot måtte ønske det, kan du i stedet få alle betalinger i relation til Pakkerejsen refunderet.

Du kan være berettiget til erstatning i henhold til pkt. 3.5.9 nedenfor som følge af vores aflysning af Pakkerejsen, medmindre Expedia Travel ikke kan levere Pakkerejsen på grund af Uundgåelige og Ekstraordinære Omstændigheder. Der vil i så fald ikke blive udbetalt nogen erstatning.

3.5.5 Expedia Travels ansvar for levering af Pakkerejsen

Expedia Travel er hverken ejer eller leverandør af de Servicer, faciliteter eller rejsearrangementer, der udgør din Pakkerejse. Disse leveres af Tredjepartsudbydere. Expedia Travel er juridisk forpligtet til at udvise rimelig omhu ved indgåelse af aftaler med Tredjepartsudbydere om levering af Servicerne, faciliteterne og rejsearrangementerne til dig.

Du skal straks orientere os om eventuel manglende eller mangelfuld levering af Pakkerejsen ("Mangel"), således at vi kan afhjælpe Manglen under dit ferieophold. Disse rettigheder gælder dog ikke, hvis afhjælpning af Manglen ikke er mulig eller er forbundet med uforholdsmæssigt høje omkostninger. I så fald har du kun ret til en prisnedsættelse eller erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.

Hvis en væsentlig del af Servicerne i Pakkerejsen ikke kan leveres som aftalt ved reservationen, skal Expedia Travel uden beregning tilbyde passende alternative arrangementer med henblik på Pakkerejsens fortsættelse.  Hvis de alternative arrangementer er af lavere kvalitet, har du ret til en prisnedsættelse som beskrevet i pkt. 3.5.9 nedenfor. Du kan kun afvise de tilbudte alternative arrangementer, hvis de ikke svarer til det aftalte i forbindelse med reservationen, eller hvis prisnedsættelsen er utilstrækkelig. Hvis du afviser de alternative arrangementer, eller hvis Expedia Travel ikke kan levere dem, kan du være berettiget til en prisnedsættelse og/eller erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.

Hvis en Mangel påvirker leveringen af Pakkerejsen væsentligt, og den ikke er afhjulpet af Expedia Travel inden for en rimelig frist, kan du vælge at fortsætte Pakkerejsen eller annullere reservationen uden betaling af gebyr. Hvis du vælger at annullere, og hvis Pakkerejsen inkluderede transport til rejsedestinationen, sørger Expedia Travel endvidere for din hjemtransport hurtigst muligt med et tilsvarende transportmiddel og uden yderligere udgifter for dig. Du vil i givet fald være berettiget til en prisnedsættelse og/eller erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.

Hvis Expedia Travel ikke kan sikre din befordring tilbage til afrejsestedet i overensstemmelse med aftalen om Pakkerejsen på grund af Uundgåelige og Ekstraordinære Omstændigheder, afholder Expedia Travel omkostningerne ved nødvendig indkvartering, så vidt muligt af en tilsvarende kategori, dog højst for en periode på tre nætter for hver rejsende. Denne begrænsninger finder ikke anvendelse på bevægelseshæmmede personer og andre personer, der ledsager dem, gravide kvinder og uledsagede mindreårige samt personer, der har behov for særlig lægelig assistance, forudsat at vi er blevet underrettet om deres særlige behov mindst 48 timer inden Pakkerejsens begyndelse.

Hvis EU-lovgivningen om passagerrettigheder (som beskrevet i direktivet om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer) stiller krav om indkvartering i længere tid end anført ovenfor vedrørende returtransportmiddel eller forhindrer transportøren i at begrænse ovennævnte forpligtelser i tilfælde af Uundgåelige eller Ekstraordinære Omstændigheder, så gælder denne lovgivning i stedet.

3.5.6 Tredjepartsudbyderens Regler og Restriktioner

For at gøre en Pakkerejse tilgængelig samarbejder Expedia Travel med Tredjepartsudbydere af rejseprodukter, herunder flyselskaber og udbydere af indkvartering, men kontrollerer ikke disse. De udbudte Services er omfattet af de Regler og Restriktioner, som gælder for Tredjepartsudbyderne. Regler og Restriktioner, der gælder for luftbefordring og indkvartering, oplyses inden reservationen.

3.5.7 Uforudsete og Ekstraordinære Omstændigheder

Hvor der i disse Almindelige Vilkår og Betingelser henvises til Uundgåelig og Ekstraordinære Omstændigheder, skal det forstås som en situation, som den part, der påberåber sig en sådan situation, ikke har nogen indflydelse på, og hvis konsekvenser ikke kunne afværges, selv hvis der var blevet truffet alle rimelige foranstaltninger. Der kan f.eks. være tale om krigshandlinger, andre alvorlige sikkerhedsmæssige problemer såsom terror, sundhedsmæssige risici såsom udbrud af alvorlige sygdomme på rejsedestinationen eller naturkatastrofer såsom oversvømmelse, jordskælv eller vejrforhold, der gør det umuligt at rejse sikkert til destinationen anført i aftalen om pakkerejsen. Expedia følger Udenrigsministeriets anbefalinger ved vurdering af, om en situation kan anses for at udgøre en Uundgåelig og Ekstraordinær Omstændighed.

3.5.8 Bistand på feriestedet

3.5.8.1 Bistand, når Kunden er i vanskeligheder

Expedia Travel yder dig passende bistand hurtigst muligt, hvis du er i vanskeligheder, navnlig ved at give relevante oplysninger om lægehjælp, lokale myndigheder og konsulær bistand, og ved at bistå dig med at foretage fjernkommunikation og hjælpe dig med at træffe alternative rejsearrangementer. Expedia Travel vil typisk yde denne bistand uden beregning, men tager forbehold for at opkræve et rimeligt gebyr, hvis vanskeligheden skyldes din forsætlige eller uagtsomme adfærd.

3.5.8.2 Konfliktløsning på feriestedet

Hvis der opstår et problem med din Pakkerejse under rejsen, bør du straks kontakte både os (kontaktoplysningerne fremgår af din Reservationsbekræftelse eller umiddelbart nedenfor) og den pågældende Tredjepartsudbyder (f.eks. udbyderen af indkvartering), der vil forsøge at løse problemet. Det er vigtigt, at du underretter både os og Tredjepartsudbyderen , så vi begge kan forsøge at hjælpe hurtigst muligt.

Hvis der ikke er nævnt nogen lokal repræsentant i Reservationsbekræftelsen, kan du kontakte Expedia Travel direkte i tilfælde af problemer. Oplys altid rejsenummer, destination og rejsedatoer.

Kundeservice kan kontaktes telefonisk på: 43 68 20 60 eller pr. e-mail: rejse@kundeservice.expedia.dk

Telefonen er åben dagligt fra kl. 08.00 - 22.00

Expedia Travel eller den lokale repræsentant vil herefter bestræbe sig på at finde en passende løsning på problemet.

3.5.8.3 Konfliktløsning efter feriens afslutning

Hvis problemet ikke kan løses lokalt, bedes du følge op inden for 30 dage efter hjemkomsten ved at sende os en e-mail til ovennævnte adresse med oplysning om bookingnummer og andre relevante informationer. E-mailen bør være kortfattet og præcis.

Du kan også gå ind på EU-kommissionens Online Dispute (ODR) Resolution-platformen på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. ODR-platformen kan bruges til at indgive en klage til os. Den forholder sig ikke til klagen.

Bemærk, at hvis du ikke indberetter et problem, mens du er på ferie som beskrevet ovenfor, vil hverken vi eller Tredjepartsudbyderen have mulighed for at undersøge og afhjælpe problemet på feriestedet, hvilket kan berøre dine rettigheder i henhold til aftalen, herunder medføre, at en eventuel erstatning nedsættes eller helt bortfalder.

3.5.9 Expedia Travels forpligtelse til at tilbyde en prisnedsættelse og/eller erstatning

Du er berettiget til en passende nedsættelse af prisen for enhver periode, hvor der forelå en Mangel, medmindre Manglen kan tilskrives dig selv. 

Du er berettiget til en passende erstatning fra Expedia Travel for enhver skade, som du måtte lide som følge af en Mangel, medmindre Manglen:

a)kan tilskrives dig selv,

b)kan tilskrives en tredjepart, som ikke har forbindelse med leveringen af de Ydelser, der er indeholdt i Pakkerejsen, og Manglen er uforudselig eller uundgåelig, eller

c)skyldes Uundgåelige og Ekstraordinære Omstændigheder.

For så vidt som internationale konventioner begrænser omfanget af den erstatning, som en af Expedia Travels Tredjepartsudbydere skal betale, eller betingelserne herfor, er Expedia Travel ikke forpligtet til at betale erstatning til dig i forbindelse med Pakkerejsen. Samme begrænsninger gælder på tilsvarende vis for Expedia Travel, som om begrænsningerne fandt direkte anvendelse på Expedia Travel. Disse konventioner omfatter (uden begrænsning) Montreal-konventionen om international luftbefordring (og alle tidligere dertil relaterede konventioner), Athen-konventionen af 1974 om transport til søs, Bern-konventionen om jernbanebefordring (Konventionen om international jernbanebefordring (COTIF) af 9. maj 1980), Geneve-konventionen om vejtransport og Paris-konventionen om indkvartering.  Expedia Travel tager forbehold for enhver begrænsning i Expedia Travels erstatningspligt, der fremgår af disse konventioner og af andre internationale konventioner, der regulerer de rejsearrangementer, som udgør Pakkerejsen. Du kan bedes os om at få en kopi af disse internationale konventioner, hvis du ønsker at læse dem.

Expedia Travels ansvar er også begrænset i henhold til de Regler og Restriktioner, der gælder for transportelementet i Pakkerejsen og på tilsvarende vis, som om begrænsningerne fandt direkte anvendelse på Expedia Travel.

Expedia Travels ansvar over for dig i forbindelse med Pakkerejsen er begrænset til tre gange Pakkerejsens pris, bortset fra i tilfælde af ulykke, sygdom eller død, eller såfremt skaden skyldes forsæt eller uagtsomhed fra vores eller Tredjepartsudbyderens side.

Hvis du opnår erstatning eller en prisnedsættelse hos en anden part for den samme Mangel, som du har krævet erstatning eller prisnedsættelse for hos Expedia Travel, kan Expedia Travel modregne erstatningen eller prisnedsættelsen fra denne anden part i det beløb, som Expedia Travel skal betale.

Bortset fra som anført ovenfor påtager Expedia Travel sig intet ansvar for krav, tab, udgifter eller skader i relation til Pakkerejsen, bortset fra i tilfælde af ulykke, sygdom eller død, hvor skaden skyldes uagtsomhed fra Expedia Travels side.

3.5.10 Bortfald af ansvar og forældelsesfrist for klager

Krav om, at afviklingen af rejsen ikke var i overensstemmelse med aftalen, skal fremsættes inden for 30 dage efter den kontraktmæssig dato for rejsens afslutning. Krav fremsættes ved at kontakte  rejse@kundeservice.expedia.dk eller ved at ringe til 43 68 20 60. Krav skal fremsættes skriftligt for Kundens egen skyld. Forældelsesfristen løber fra den dato, hvor rejsen skulle være afsluttet ifølge aftalen.

3.5.11 Adgangsforhold og bevægelseshæmmede personer

Ikke alle Pakkerejse egner sig for bevægelseshæmmede personer. Vi anbefaler, at du ringer til vores call center, som kan oplyse, om et rejseprodukt passer til dine særlige behov, så vi kan rådgive dig, inden du bestiller Pakkerejsen.

  1. Generelt

4.1 Rejsedestinationer

Selvom de fleste rejser, herunder rejser til destinationer i udlandet, sker, uden at der opstår problemer, kan rejser til visse destinationer indebære en større risiko end andre. Expedia råder Kunderne til at gennemgå rejseforbud, advarsler, bekendtgørelser og anbefalinger, der udstedes af Udenrigsministeriet og vises på deres hjemmeside: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/ forud for reservation af rejser til internationale destinationer. Se venligst afsnit 3.1.3 for yderligere information.

Ved at tilbyde rejser til særlige internationale destinationer, forsikrer eller garanterer Expedia ikke, at rejser til sådanne destinationer anbefales eller er risikofrie, og påtager sig intet ansvar for skader eller tab, der forekommer på grund af rejser til sådanne destinationer.

4.2 Priser

Priserne på Services, der beskrives på Hjemmesiden, er gældende, undtagen i tilfælde af åbenlyse fejl. Der kan ske ændringer i priserne når som helst, men ændringerne har ikke indflydelse på reservationer, der allerede er accepteret undtagen som beskrevet i afsnit 3.5.2 ovenfor. I visse tilfælde kan Expedia opkræve et reservationsgebyr i relation til visse reservationer som foretages på vegne af Kunden. Kunden vil blive underrettet om eventuelle gebyrer, når reservationen fortages. På trods af Expedia, Inc's store omhu har nogle af de Services, der står beskrevet på Hjemmesiden, måske forkerte priser. EXPEDIA, INC. FORBEHOLDER SIG RETTEN TIL AT RETTE FEJL I PRISERNE PÅ VORES HJEMMESIDE OG/ELLER I FORHOLD TIL BESTILLINGER DER ER FORETAGET UNDER EN FORKERT PRIS. I ET SÅDANT TILFÆLDE VIL VI, HVIS DET ER MULIGT, TILBYDE DIG AT BEHOLDE DIN BESTILLING TIL DEN KORREKTE PRIS OG ELLERS ANNULLERE DIN BESTILLING UDEN AT OPKRÆVE ET GEBYR FOR AFBESTILLING. Expedia er ikke forpligtet til at levere Services til en Kunde til forkert (lavere) pris, selvom Kunderne har modtaget en bekræftelse af deres bestilling.

4.3 Hvordan vores sorteringsrækkefølge fastlægges

Kunder har mange valgmuligheder, der kan hjælpe dem med at finde det perfekte indkvarteringssted, flyrejse, billeje eller aktivitet. "Sorterings" indstillingerne muliggør, at Kunder kan arrangere søgeresultaterne ud fra deres personlige præference, hvad enten denne er baseret på pris, verificerede anmeldelsespoint eller andre kriterier. "Filter" indstillingerne muliggør desuden, at rejsende kan inkludere eller ekskludere forskellige valgmuligheder for at tilpasse deres individuelle rejsebehov. Hvis der ikke vælges nogle af indstillingerne, vil vi vise en række relevante muligheder blandt søgeresultaterne baseret på følgende kriterier:

  • Logi: Vores standard sorteringsrækkefølge afspejler de viste ejendommes relevans i forhold til dine søgekriterier, da vi vil sikre os, at du hurtigt og let kan finde det tilbud, der er rigtigt for dig. Vi måler relevansen ved at tage hensyn til faktorer såsom en ejendoms beliggenhed, dens anmeldelsespoint, ejendommens popularitet (bedømt ud fra hvor mange rejsende der foretager bookinger hos ejendommen på vores Hjemmesider), kvaliteten af den ydelse ejendommen stiller til rådighed, og hvor konkurrencedygtig ejendommen er i forhold til pris og tilgængelighed. De nævnte faktorer er relative i forhold til andre ejendomme, der opfylder dine valgte søgekriterier. Det vederlag, en ejendom betaler til os for bookninger foretaget via vores Hjemmesider, er også en faktor, der indgår i den relative placering af ejendomme med lignende tilbud baseret på de beskrevne relevante faktorer. For vores øvrige sorteringsrækkefølger (fx på grund af pris eller stjernebedømmelse) vil ejendomme med lignende resultat blive vist på baggrund af ovennævnte faktorer.
  • Flyrejser: Vores standard sorteringsrækkefølge er baseret på laveste pris. Hvis der er to flyrejser, der har samme pris, vil flyrejsen med den korteste rejsetid blive vist først.
  • Billeje: Vores standard sorteringsrækkefølge er primært baseret på pris, men vi overvejer også andre relevante faktorer såsom popularitet, kundeanmeldelser, afhentningsstedets beliggenhed og biltype eller -kategori.
  • Aktiviteter: Vores standard sorteringsrækkefølge er manuelt sammensat af Expedias rejsemålsansvarlige, der har kendskab til hvert marked, således at der bliver taget hensyn til faktorer såsom pris, popularitet, afstand fra overnatningsmulighederne og feedback fra rejsende.
  • Pakkerejser: Når vi kombinerer adskillige forskellige rejseprodukter i en rejsepakke, bruger vi ovenstående kriterier til at afgøre sorteringsrækkefølgen for hvert produkt.

 

Derudover optimerer vi løbende vores service for at give vores rejsende den bedste oplevelse. Derfor tester vi forskellige algoritmer for standard sorteringsrækkefølger fra tid til anden.

4.4 Billeder og illustrationer

Billeder og illustrationer stilles til rådighed af serviceudbyderne for at give Kunden en beskrivelse af de tilbudte serviceydelser. Expedia Inc. indestår ikke for indholdet heraf.

4.5 Forsikring

Priserne på Hjemmesiden inkluderer ikke forsikring. Kunden rådes derfor til at tegne en forsikring, der dækker konsekvenserne i visse tilfælde af annullering og en yderligere police, der yder dækning for visse særlige risici, som for eksempel hjemsendelse i tilfælde af ulykke eller sygdom. Det er Kundens ansvar, at den tegnede forsikring er dækkende.

Under bookingprocessen kan du få vist forskellige rejseforsikringsprodukter, som du muligvis vil kunne tilkøbe.  Nærmere oplysninger om forsikringsudbyder, relevante centrale oplysninger samt vilkår og betingelser i den forbindelse vil blive vist under bookingprocessen..

4.6 Økonomisk beskyttelse

Expedia har truffet følgende foranstaltninger for at give Kunderne sikkerhed for deres betalinger og for evt. at tilbageføre disse, hvis Expedia bliver insolvent: Pakkerejser, der allerede er booket på Hjemmesiden, er forsikret gennem Rejsegarantifonden. Forsikringen dækker kun Kunder, som bestiller Pakkerejser eller Sammensatte rejsearrangementer, hvor Expedia modtager betaling herfor, på Hjemmesiden. Forsikringen dækker endvidere kun, hvis afrejse sker fra Danmark til en udenlandsk destination. Forsikringen dækker ikke andre rejser som f.eks. rene flybestillinger, rene hotelbestillinger, ren biludlejning og allerede sammensatte Pakkerejser, som udbydes af tredjemænd (med undtagelse af Pakkerejser, der arrangeres af Expedia Travel), som bookes på Hjemmesiden.

Forsikringen er garanteret hos Liberty Mutual Insurance Europe SE.

  1. Økonomiske betingelser og betalingsprocedurer

5.1 Lokale skatter og gebyrer

Medmindre andet er anført under Regler og Restriktioner, vises priser på serviceydelser på Hjemmesiden i DKK, eksklusive lokale skatter der opkræves af myndighederne i nogle lande.

Enhver indkvarteringsreservation med "betal nu" og reservationer af produkter til Expedia-særpriser og Pakkerejser til destinationer inden for Den Europæiske Union er dækket af reglerne for rejseagenter og rejseudbydere, som vedtaget i paragrafferne 306-310 i EU's hovedmomsdirektiv [2006/112/EF]. Expedia Travel ligger i USA, og som et resultat af dette opkræves ingen moms på serviceydelser, der tilbydes af Expedia Travel.

5.2 Skatteopkrævningsgebyr

Skattegebyret på "betal nu" indkvarteringsreservationer er en opkrævning af de estimerede transaktionsskatter, (f.eks. salg og brug, ophold, værelsesafgift, forbrugsafgift, moms osv.), som Expedia Travel betaler til indkvarteringsstedet til dækning af skatteudgifter i forbindelse med værelsesleje på transaktioner, hvor Expedia Travel gør Servicen tilgængelig for Kunden. Indkvarteringsstedet fakturerer alle gældende skatter til Expedia Travel. Det er indkvarteringsstedets ansvar, at de nævnte skatter betales til de relevante skattemyndigheder. Expedia Inc. er ikke en medleverandør, der er knyttet til det indkvarteringssted, som du booker eller reserverer dit rejsearrangement hos. Beskatning og gældende skattesats varierer meget afhængig af sted. De faktiske skatteudgifter, som Expedia Travel betaler til indkvarteringsstederne, kan variere fra skatteopkrævningsgebyret afhængig af de satser, den beskatning osv., der er gældende på tidspunktet for Kundens faktiske brug af indkvarteringsstedet.

Til brug for forudbetalte "betal nu"-reservationer anføres Expedia Travel New York State og New York City skatteregistreringscertifikater og –numre nedenfor.

New York State skatteregistrering:
New York omsætningsskat og New York City opholdsskat skal i visse tilfælde betales for dit på dit ophold på indkvarteringsstedet. For "betal nu"-reservationer er Expedia Travels forhandlerregistreringsnummer vedr. New York omsætningsskat 880392667, og registreringsnummeret vedr. New York City hotelopholdsskat er 033960.

For yderligere information, se venligst:

travelscape_nys_certificate_of_authority.pdf

travelscape_nyc_certificate_of_authority.pdf

5.3 Betalinger

Priserne for de Services, der er reserveret på Hjemmesiden eller telefonisk, skal enten betales til (i) Expedia eller TPX og/eller (ii) direkte til Tredjepartsudbyderne. Betalingerne vil muligvis blive opkrævet af mere end en part (dette vises på Kundens bank- eller kreditkortopgørelse), men det samlede debiterede beløb vil ikke overstige den samlede pris af de pågældende Services. 

Kunden skal afgive oplysninger fra sit betalingskort, og Tredjepartsudbyderen eller Expedia vil ofte skulle verificere:(i) gyldigheden af betalingskortet (via opkrævning af en nominel værdi, som enten refunderes inden for få dage eller trækkes fra slutbetalingen til Tredjepartsudbyderen), og (ii) at der er dækning på betalingskortet (bekræftes af den bank, der udsteder Kundens kreditkort). 

Nogle banker og kreditkortselskaber opkræver gebyr ved internationale eller grænseoverskridende transaktioner. Hvis du fx med et dansk-udstedt kort foretager en reservation hos en ikke-britisk handlende, kan din bank opkræve dig gebyr for en international eller grænseoverskridende transaktion. Endvidere kan din bank eller dit kreditkortselskab anse internationale bookinger for at udgøre en international transaktion, idet Expedia kan videregive dine kortoplysninger til en international rejseudbyder med henblik på opkrævning. Nogle banker og kreditkortselskaber opkræver også gebyr for omregning mellem valutaer. Hvis du fx foretager en reservation i en anden valuta end dit kreditkorts valuta, kan dit kreditkortselskab omregne reservationsbeløbet til dit kreditkorts valuta og opkræve dig et gebyr herfor. Valutakursen og det internationale betalingsgebyr fastsættes af din bank på tidspunktet for behandlingen af transaktionen. Hvis du har spørgsmål vedrørende disse gebyrer eller den anvendte kurs, bedes du kontakte din bank.

5.4 Tredjeparts Betalingsmuligheder

Udover standard betalingsvalgmuligheder, der udbydes i forbindelse med en reservation via Hjemmesiden, kan Expedia vælge at tilbyde betaling via afdragsbetaling eller anden form for långivning eller finansiering i forbindelse med en reservation. Sådanne betalingsvalgmuligheder tilbydes generelt af Tredjepartsudbydere og er underlagt deres vilkår og betingelser, som ikke er udarbejdet af Expedia (eller nogen af Expedias tilknyttede parter). En eventuel aftale, som du måtte indgå med en Tredjepartsudbyder af betalingsydelser, indgås mellem dig og den pågældende Tredjepartsudbyder, og de på Hjemmesiden markedsførte og viste priser for rejseydelser tager ikke højde for sådanne særskilte aftaler. Endvidere vil de Regler og Restriktioner, der gælder hos Tredjepartsudbyderen af disse betalingsmuligheder, være tilgængelige forud for reservationen. Eventuelle spørgsmål eller klager vedrørende sådanne betalingsmuligheder skal sendes direkte til den pågældende Tredjepartsudbyder.

  1. Kundeservice og behandling af klager

Spørgsmål eller anmodninger om oplysninger sendes til rejse@kundeservice.expedia.dk, eller Kunden kan ringe til 4368 2060.

Klager skal sendes via e-mail til rejse@kundeservice.expedia.dk, som modtager dem på Tredjepartsudbyderens vegne. For hurtig afklaring opfordres kunderne til at indlevere deres klager inden for 30 dage efter rejsens afslutning.

Generelt vil klager kun blive behandlet, hvis de problemer, der nævnes i e-mailen, blev rapporteret ved at ringe til 4368 2060 eller sende en e-mail til rejse@kundeservice.expedia.dk under rejsen (eller så hurtigt som det er praktisk muligt) eller til luftfartsselskabet, hvis problemet opstod på ud- eller hjemrejsen, således at der kan tages forholdsregler til at løse problemet, og for at begrænse den skade, som Kunden har lidt. Undtagelser kan dog foretages afhængigt af omstændighederne.

Klager over tab, tyveri eller beskadigelse af bagage, tøj eller personlige ejendele, der ikke var under Kundens kontrol under opholdet, skal stiles til luftfartsselskabet, hotellet eller Tredjepartsudbyderen.

Platformen for Europa-Kommissionens onlinetvistbilæggelse er tilgængelig på http://ec.europa.eu/odr

  1. Expedias erstatningsansvar

Kunden accepterer, at i tilfælde hvor Expedia, Inc. fungerer som formidler mellem Kunden og Tredjepartsudbyderen, kan Expedia, Inc. under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for krav opstået i forbindelse med leveringen af Services, som Kunden har reserveret hos en eller flere Tredjepartsudbyder, medmindre andet fremgår af præceptiv lovgivning.

Expedia, Inc. kan ikke holdes til ansvar, hvis og for så vidt Kunden kan klage over skader under en forsikringsaftale såsom rejse- og/eller ferieafbestillingsforsikring.

Oplysningerne, der vises på Hjemmesiden, tilbydes af de respektive Tredjepartsudbydere, og Expedia er ikke ansvarlig for eventuelle unøjagtigheder. Kunderne skal sørge for at kontrollere alle modtagne oplysninger, før de reserverer.

Kunderne bør bemærke, at alle viste hotelbedømmelser kun er ment som vejledning og muligvis ikke er officielle bedømmelser eller stemmer overens med danske klassificeringer. Expedia fralægger sig ethvert ansvar i forbindelse med de viste bedømmelser.

  1. Ansvarsfraskrivelse

Medmindre andet er udtrykkeligt angivet i disse Generelle Betingelser, er alle oplysninger på Hjemmesiden vejledende. Ved at tilgå Hjemmesiden accepterer Kunden, at Expedia ikke kan holdes ansvarlig for direkte, indirekte eller følgetab, der opstår som følge af brug af Hjemmesiden, forsinkelse af eller manglende adgang til Hjemmesiden eller fra Kundens brug af links fra Hjemmesiden.

Expedia kan heller ikke holdes ansvarlig for direkte, indirekte eller følgetab, der opstår som følge af brug af netbank, eller forsinkelse af eller manglende adgang til netbanksiden.

  1. Lovvalg og værneting

Disse Generelle Betingelser er underlagt dansk ret. Kunderne accepterer, at danske domstole har jurisdiktion til at høre og afgøre alle tvister, der måtte udspringe af rejsekontrakten og/eller af disse vilkår.

  1. Afsluttende bestemmelser

Hvis Expedia ikke påberåber sig en af bestemmelserne i disse Generelle Betingelser på et tidspunkt, skal dette ikke fortolkes som en afståelse fra retten til at påberåbe sig en af disse bestemmelser på et senere tidspunkt.

Hvis en bestemmelse i disse Generelle Betingelser (eller en del af en bestemmelse) erklæres ugyldig, ulovlig eller umulig at håndhæve af en domstol eller anden myndighed med kompetent jurisdiktion, skal den pågældende bestemmelse eller del af bestemmelsen anses for i det påkrævede omfang ikke at være en del af denne aftale med Kunden, og gyldigheden og retskraften af de andre bestemmelser vil ikke være berørt.

Alle tilfælde af force majeure, herunder afbrydelse af kommunikationsmidler eller en strejke hos flyselskaber, hotelejere eller flyveledere, vil føre til suspendering af de forpligtelser i disse vilkår og betingelser, som er påvirket af omstændighederne af force majeure, og den part, der er berørt af omstændigheden af force majeure, vil ikke være ansvarlig som følge af manglende evne til at opfylde sådanne forpligtelser.

Disse Generelle Betingelser træder i kraft den 11/7/2019

  

Bilag 1 - Standardoplysningsskema for Pakkerejser

 Under visse omstændigheder kan en Pakkerejse blive etableret ved de rejseydelser, du bestiller. Hvis denne mulighed opstår, vil du blive dirigeret til at læse informationen nedenfor.

Den kombination af rejseydelser, du tilbydes, er en Pakkerejse, jf. direktiv (EU) 2015/2302.
Du er derfor omfattet af alle EU-rettigheder for Pakkerejser. Expedia Travel er fuldt ansvarlig for den korrekte levering af den samlede Pakkerejse.

Expedia Travel har desuden oprettet lovpligtig beskyttelse til at refundere dine betalinger og, hvis Pakkerejsen omfatter transport, sikre din hjemtransport i tilfælde af, at den/de går konkurs eller bliver insolvent.

 

Centrale rettigheder efter direktiv (EU) 2015/2302:

Du vil via Expedias hjemmeside modtage alle vigtige oplysninger om Pakkerejsen inden indgåelse af aftalen om rejsen.

 

Expedia Travel er ansvarlig for den korrekte levering af alle de rejseydelser, der er inkluderet i aftalen.

 

Nødtelefonnummer/kontaktpunkt, hvortil henvendelse kan rettes: Kundeservice e-mail: rejse@kundeservice.expedia.dk eller ring + 45 43 68 20 60 (åbent hver dag 08.00 - 22.00).

 

Du kan overføre Pakkerejsen til en anden person, med rimeligt varsel og eventuelt mod betaling af yderligere omkostninger. Ring venligst til vores kundeservice og hør nærmere: + 45 43 68 20 60

 

Pakkerejsens pris kan kun øges, hvis særlige omkostninger stiger (f.eks. brændstofpriser), og hvis det udtrykkeligt er fastsat i aftalen, og under ingen omstændigheder senere end 20 dage inden Pakkerejsens begyndelse. Hvis prisstigningen overstiger 8 % af Pakkerejsens pris, kan den rejsende opsige aftalen. Hvis rejsearrangøren forbeholder sig ret til en prisstigning, har den rejsende ret til en prisnedsættelse, hvis de relevante omkostninger falder.

 

Du kan opsige aftalen uden betaling af et opsigelsesgebyr og få fuld refusion af alle betalinger, hvis nogen af Pakkerejsens væsentlige elementer, bortset fra prisen, ændres væsentligt. Hvis væsentlige elementer af Pakkerejsen efter Pakkerejsens begyndelse ikke kan leveres som aftalt, er du berettiget til passende alternative arrangementer uden yderligere udgifter.

 

Du kan opsige aftalen uden betaling af et opsigelsesgebyr inden Pakkerejsens begyndelse i tilfælde af ekstraordinære omstændigheder, f.eks. hvis der er alvorlige sikkerhedsproblemer på destinationen, som sandsynligvis kan påvirke Pakkerejsen.

 

Du kan endvidere til enhver tid inden Pakkerejsens begyndelse opsige aftalen mod betaling af et passende og begrundet opsigelsesgebyr (op til Pakkerejsens pris).

 

Hvis væsentlige elementer af Pakkerejsen efter Pakkerejsens begyndelse ikke kan leveres som aftalt, vil du blive tilbudt passende alternative arrangementer uden yderligere udgifter. Du kan opsige aftalen uden betaling af opsigelsesgebyr, hvis tjenesteydelser ikke udføres i overensstemmelse med aftalen, og dette væsentligt berører leveringen af Pakkerejsen, og vi undlader at afhjælpe problemet.

 

Du har også ret til en prisnedsættelse og/eller erstatning, hvis rejseydelserne ikke leveres eller leveres mangelfuldt.

 

Vi hjælper dig, hvis du kommer i vanskeligheder undervejs. Ring på tlf. +45 43 68 20 60.

 

Hvis vi går konkurs eller bliver insolvente, refunderes betalingerne. Hvis vi går konkurs eller bliver insolvente efter Pakkerejsens begyndelse, og hvis Pakkerejsen omfatter befordring, er din hjemtransport sikret. Expedia Travel har oprettet beskyttelse mod konkurs eller insolvens hos Rejsegarantifonden. Kontakt denne enhed hvis du nægtes ydelser som følge af Expedia Travels konkurs eller insolvens.

 

Rejsegarantifonden

Røjelskær 11, 3. sal

2840 Holte
Tlf.: +45 4587 8333
E-mail: info@rejsegarantifonden.dk 

 

 

Direktiv (EU) 2015/2302, som gennemført i national ret, kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196896.

  

Bilag 2 - Standardoplysningsskema vedr. sammensatte rejsearrangementer

 

Under visse omstændigheder kan et sammensat rejsearrangement blive etableret ved de Rejseydelser, du bestiller. Hvis denne mulighed opstår, vil du blive dirigeret til at læse informationen nedenfor.

Hvis du efter at have valgt og betalt for en rejseydelse bestiller yderligere rejseydelser til din rejse eller ferie gennem vores Hjemmesiden, er du IKKE omfattet af rettighederne gældende for Pakkerejser efter direktiv (EU) 2015/2302.

Expedia er derfor ikke ansvarlig for korrekt levering af disse yderligere rejseydelser. Ret henvendelse til den relevante tjenesteyder i tilfælde af problemer.

Hvis du bestiller yderligere rejseydelser under samme besøg på Expedias bestillingswebsted, bliver rejseydelserne dog en del af et sammensat rejsearrangement. I så fald har Expedia som krævet efter EU-retten oprettet beskyttelse til at refundere dine betalinger til Expedia for ydelser, der ikke leveres som følge af Expedias konkurs eller insolvens, og, om nødvendigt, for din hjemtransport. Bemærk: Dette sikrer ikke refusion i tilfælde af den relevante tjenesteyders konkurs eller insolvens.

Expedia har oprettet beskyttelse mod konkurs eller insolvens hos Liberty Mutual Insurance Europe SE. Rejsende kan henvende sig til Rejsegarantifonden, hvis de nægtes ydelser som følge af Expedias konkurs eller insolvens.

Bemærk venligst at dette ikke dækker aftaler med andre parter end Expedia, da de kan gennemføres uanset Expedias insolvens eller konkurs.

 

Rejsegarantifonden

Røjelskær 11, 3. sal

2840 Holte

Tlf.: +45 4587 8333

E-mail: info@rejsegarantifonden.dk 

Direktiv (EU) 2015/2302, som gennemført i national ret, kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196896.