Long Biên-broen er bygget af de franske arkitekter Henri Daydé og Auguste Pillé og var et vigtigt stykke infrastruktur under den franske besættelse og Vietnamkrigen. Nyd udsigten undervejs, når du krydser den historiske bro.
Da den blev færdiggjort i 1902, var Long Biên-broen den første stålbro, der krydsede Den Røde Flod i Hanoi. Den blev anset for at være et af Østens største arkitektoniske mesterværker og tjente som inspiration for både digtere og sangskrivere. Under Vietnamkrigen fik broen symbolsk betydning i patriotiske sange og digte.
Broen er lidt over 2,3kilometer lang og dermed perfekt til en afslappet cykel- eller gåtur. Du kan beundre udsigten til Den Røde Flod, betragte prammene, der flyder under broen og studere de rustne stålrammer samt de steder, hvor den amerikanske hær bombede broen mellem 1967 og 1972.
Broen blev opført af franskmændene, men arbejdet blev udført af vietnamesere med lokale materialer, og broen har en strategisk placering, som forbinder Hanoi til havnebyen Hải Phòng. Under fredstiden blev den brugt til at transportere ris mellem den nordlige og centrale del af Vietnam. Den havde stor betydning for den militære indsats i sejren over Frankrig under slaget ved Điện Biên Phủ, som førte til Frankrigs tilbagetrækning fra Indokina.
I dag er Long Biên-broen lukket for biltrafik. Det er en af frem broer, der krydser Den Røde Flod. Gør ophold ved det udendørs eftermiddagsmarked tæt ved broen for at købe friske frugter og grøntsager samt desserter. Det er smukt at krydse broen ved solopgang eller solnedgang, hvor himlens farver afspejles i floden. Tag dig god tid, og slap af, mens fodgængere og cyklister passerer forbi.
Du kan tage en taxa til Long Biên-broen eller gå lidt over 800meter fra den gamle bydel. Alternativt kan du også leje en motorcykel. Brug rampen tæt ved Gầm Cầu-gaden for at komme op på broen.