Gå til hovedsektionen
Starten af hovedsektionen

GENERELLE RESERVATIONSVILKÅR OG -BETINGELSER

Indledning

Disse Generelle Reservationsvilkår og -betingelser (Generelle Reservationsvilkår og -betingelser) sammen med den information, der er sendt i din reservationsbekræftelses e-mail (Reservationsbekræftelse) udgør de vilkår, som Expedia, Inc. gør Servicen tilgængelig på gennem Hjemmesiden (se definitionerne nedenfor).

Disse Generelle Reservationsvilkår og -betingelser, booking bekræftelsen og de relevante Regler og Restriktioner udgør også de vilkår, som Serviceudbyderen tilbyder dig. 

Expedias serviceydelser (som defineret nedenfor) kan kun benyttes af Kunder, som først har læst disse generelle vilkår og betingelser, og har accepteret dem uden forbehold ved at klikke i den relevante boks beregnet til dette formål. Det er ikke muligt at fortsætte reservationsprocessen uden denne accept.

Kunder indvilliger i at opfylde forpligtelserne i de Generelle Reservationsvilkår og -betingelser. Aftalen mellem Kunder og Expedia træder i kraft, så snart Expedia skriftligt bekræfter en reservation over for Kunden via e-mail.

Kunden bør gemme og/eller udskrive et eksemplar af Generelle Reservationsvilkår og -betingelser til senere brug, når der foretages en reservation.

Expedia er alene formidler af flybilletter, hotelophold og udlejningsbiler på vegne af henholdsvis flyselskaberne, hotellerne og biludlejningsfirmaerne (serviceudbyderen). Det betyder, at hvis du køber en af disse ydelser, indgår du en aftale om leveringen af den pågældende ydelse med serviceudbyderen. Expedia hæfter derfor ikke over for kunden i tilfælde af, at serviceudbyderen går konkurs, annullerer, ændrer eller i øvrigt misligholder aftalen om ydelsens gennemførelse. I disse tilfælde skal kunden rette krav direkte mod Serviceudbyderen.

Paragraf 1. Definitioner og omfang

1.1 Definitioner

Følgende definitioner har samme betydning, uanset om de er i entals- eller flertalsform.

"Kunde" (eller "Dig/Din") betyder en kunde, der reserverer en eller flere serviceydelser, der tilbydes på vores hjemmeside.

"Destinationsservice" betyder tilbuddet af billetter til arrangementer eller turistattraktioner på rejsedestinationen som for eksempel koncerter eller omvisninger.

"Expedia" betyder Expedia, Inc. og/eller Expedia Travel.

"Expedia, Inc." betyder Expedia, Inc, hvis registrerede kontor er beliggende på 333 108th Avenue NE Bellevue, WA 98004, USA.

"Expedia Travel" betyder Travelscape LLC, et selskab der er stiftet og hjemmehørende i enhver henseende i USA, hvis registrerede kontor er beliggende på 10190 Covington Cross Drive, Suite 300, Las Vegas, NV 89144.

"Generelle Reservationsvilkår og -betingelser" betyder disse generelle vilkår og betingelser for reservation og brug som ændret fra tid til anden.

"Mangel" har den betydning, som er angivet i afsnit 3.5.5.

"Pakkeferie" betyder det samme, som en "pakkerejse" i lov nr. 33 af 19. december 2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.

Pakkerejseloven" betyder lov nr. 33 af 19. december 2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.

"Primære Kunde" betyder den kunde, som foretager en booking til sig selv og/eller på vegne af andre i samme reservation.

"Regler og Restriktioner" betyder de vilkår og betingelser, der gælder for serviceudbydere, som kunden har indgået en særskilt kontrakt med.

"Sammensat Rejsearrangement" betyder det samme, som et "sammensat rejsearrangement" i lov nr. 33 af 19. december 2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.

"Service" betyder en serviceydelse, som tilbydes på hjemmesiden af en Serviceudbyder, som for eksempel reservation af lufttransport, indkvartering, biludlejning, Destinationsservices, forsikringer og Pakkeferier, men ikke feriebolig.

"Serviceudbyder" betyder en udbyder af serviceydelser, som for eksempel et luftfartsselskab, et hotel, en rejseudbyder (herunder Expedia Travel), et biludlejningsfirma, en forsikringsudbyder eller serviceudbyder af destinationsserviceydelser.

"Uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder" som defineret i afsnit 3.5.7.

"TPX" betyder Travel Partner Exchange S.L., hvis registrerede kontor er beliggende Paseo Milicias de Garachico 1, Edificio Hamilton, oficina 79, 38002 Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands, Spain "Hjemmeside" betyder hjemmesiden www.expedia.dk.

1.2 Omfang

Disse generelle vilkår og betingelser gælder for Expedia, Inc.'s tilbud om og formidling af serviceydelser. Betingelserne gælder dog ikke ved reservation af ferieboliger. Hvis du har spørgsmål vedrørende udlejning af ferieboliger, kan du kontakte udbyderen her. Expedia driver hjemmesiden, der fungerer som mellemled mellem Dig og de forskellige udbydere, der tilbyder serviceydelserne, herunder Expedia Travel. Når du booker en Service over Hjemmesiden, indgår du en aftale med den relevante Serviceudbyder.

Disse Generelle Reservationsvilkår og -betingelser gælder i tillæg til Serviceudbydernes Regler og Restriktioner, som gøres tilgængelige for kunden inden bookingen er afsluttet, og som kunden accepterer i det øjeblik, en reservation egentlig afgives. Det er dit ansvar at sætte dig ind i Serviceudbyderens Regler og Restriktioner.

De Regler og begrænsninger, der gælder hos Serviceudbyderen af flytransport, vil være tilgængelige forud for afgivelsen af en reservation, og de særlige vilkår, der gælder for den relevante Serviceudbyder, kan ses her. De særlige Regler og Restriktioner, der gælder hos Serviceudbyderen af indkvartering, udleveres forud for afgivelsen af en reservation.

Disse Generelle Reservationsvilkår og -betingelser kan altid ændres af Expedia, Inc. uden yderligere varsel. De vil dog ikke være gældende for reservationer, som Expedia, Inc. allerede har accepteret. Det er derfor vigtigt, at alle Kunder læser, gemmer og/eller printer en kopi af de Generelle reservationsvilkår og -betingelser.

Paragraf 2. Reservation via hjemmesiden

2.1 Kundens lovmæssige bemyndigelse

Hjemmesiden hjælper Kunden med at finde rejseprodukter og foretage de nødvendige reservationer samt fungerer som mellemled i de transaktioner, der involverer Serviceudbyderne.

Den Primære Kunde skal være mindst 18 år gammel, være lovmæssigt bemyndiget til at indgå kontraktmæssige forpligtelser, have det nødvendige tilsagn eller den nødvendige bemyndigelse til at handle for eller på vegne af de personer, der måtte være omfattet af en reservation, og bruge Hjemmesiden i overensstemmelse med disse generelle vilkår og betingelser og med vilkårene for anvendelse af Hjemmesiden.

Den Primære Kunde er ansvarlig for reservationen, betaling af depositum og den fulde pris, ændringer eller annullering af reservationen og for at betale alle ekstra gebyr, som tilskrives reservationen, samt alle forhold i relation til reservationen.

Den Primære Kunde vil kontrollere alle beskrivelser på rejsebekræftelsen modtaget efter reservationen og informere os øjeblikkeligt i tilfælde af fejl, eller hvis de personlige oplysninger der fremgår af passet, ikke stemmer overens med dem, som fremgår af reservationen.

Kunden er ansvarlig for sine aktiviteter på hjemmesiden (økonomisk eller på anden vis), herunder den mulige brug af vedkommendes brugernavn og adgangskode. Kunden garanterer, at de oplysninger, han/hun indtaster på hjemmesiden om sig selv og eventuelle rejseledsagere, er nøjagtige.

Enhver brug af hjemmesiden, som er svigagtig eller i konflikt med disse Generelle Reservationsvilkår og -betingelser, kan være årsag til at nægte Kunden adgang til de serviceydelser, der tilbydes af Serviceudbyderne eller til de andre funktioner på Hjemmesiden.

2.2. Bekræftelse og afbestilling af reservationer

2.2.1 Bekræftelse

Bekræftelse af en reservation, som inkluderer de vigtigste elementer, som for eksempel beskrivelsen af den eller de reserverede serviceydelser og prisen, vil blive sendt til den Primære Kunden pr. e-mail. Hvis den primære Kunde ikke modtager en bekræftende e-mail inden for 24 timer efter afgivningen af reservationen, skal han/hun kontakte kundeserviceafdelingen på rejse@kundeservice.expedia.dk.

2.2.2 Afbestilling

Afbestillinger kan foretages for fly, Pakkeferier og billeje ved henvendelse på telefonnummer +45 43 68 20 60 .

For hoteller kan afbestilling foretages på Hjemmesiden under "Mine Rejser" eller ved at ringe +45 43 68 20 60.

Alle sådanne anmodninger behandles på vegne af de pågældende Serviceudbydere. Kunden har ikke nogen automatisk afbestillingsret, medmindre en sådan ret følger af den enkelte Serviceudbyderes Regler og Restriktioner (der udleveres til kunden inden bestilling), eller hvis du har bestilt en Pakkeferie (se afsnit 3.5)

I tilfælde af afbestilling eller delvis afbestilling af en reservation fra Kundens side, kan der opkræves kompensation fra kunden for omkostningerne ved de allerede udførte rejsearrangementer. Desuden pålægges der muligvis gebyrer af de pågældende Serviceudbydere. Når en afbestilling berører mere end én person i reservationen, vil alle relevante afbestillingsgebyrer blive opkrævet for hver person i reservationen. I visse tilfælde kan kompensation for afbestilling beløbe sig til det fulde beløb af den reserverede rejse, således at der ikke vil blive foretaget nogen refundering til kunden. Delvis afbestilling, dvs. afbestilling af et bestemt arrangement uden at miste beløbet for arrangementet, er måske ikke mulig.

Et gebyr vil måske blive opkrævet af den enkelte Serviceudbyder ved afbestilling af en reservation - se venligst Regler og Restriktioner modtaget ved reservationen.

Hvis kunden ikke møder op ved afrejsen, vil der kun blive foretaget refundering til kunden i overensstemmelse med de Regler og Restriktioner, der gælder hos de pågældende Serviceudbydere som oplyst i forbindelse med reservationen.

Hvis en Kunde ønsker af afbestille nogen dele af en reservation, og hvis en sådan afbestilling er tilladt af Serviceudbyderen, vil Expedia opkræve et afbestillingsgebyr som tillæg til det gebyr Serviceudbyderen opkræver. Se venligst tabellen nedenfor for de relevante gebyrer.

 

Service

Expedia administrationsgebyr ved afbestilling

Hotel

Intet

Fly (eksklusiv lav budget fly)

DKK 210 per passager

Bil

Intet

Pakkeferie (eksklusiv lav budget fly)

Fly - DKK 125 per passager
Hotel –
Intet

Destinationsservice

Kan ikke afbestilles


Vi forbeholder os ret til at annullere din reservation, hvis ikke administrationsgebyret modtages rettidigt.

 

For yderligere information om afbestillingsrettigheder og restriktioner ved Pakkeferier se afsnit 3.5.

2.2.3 Ændring af reservation

Hvis Du efter reservationen ønsker at ændre rejsen med hensyn til rejsedato, destination, afgangssted, indkvartering eller rejsemåde, skal han/hun ringe på telefonnummer +45 43 68 20 60. Den enkelte Serviceudbyder vil muligvis opkræve et gebyr for at ændre reservationen - se venligst de udleverede Regler og Restriktioner.

Hvis en Kunde ønsker at foretage en ændring, og en sådan ændring er tilladt af den pågældende Serviceudbydere opkræver Expedia, Inc. et administrationsgebyr udover det gebyr, som Serviceudbyderen opkræver. Se gebyrerne nedenfor.

 

Service

Expedia administrationsgebyr ved ændringer

Hotel

Intet

Fly (eksklusiv lav budget fly)

DKK 210 per passager

Bil

Intet

Pakkeferie (eksklusiv lav budget fly)

Fly - DKK 85 per passager
Hotel – Intet

Destinationsservice

Kan ikke afbestilles

 

Vi forbeholder os ret til at annullere din reservation, hvis ikke administrationsgebyret modtages rettidigt.

For yderligere information om afbestillingsrettigheder og restriktioner ved Pakkeferier se afsnit 3.5.

2.2.4 Refunderinger

I tilfælde af en refundering til Kunden efter ovenstående fratrækninger vil det pågældende beløb blive ført tilbage af den part, der modtog den oprindelige betaling (som for eksempel Expedia, Inc., en Serviceudbyder eller anden part, der fremgår af Kundens kreditkortopgørelse eller kontoudtog) til det betalingskort eller den konto, der blev anvendt i forbindelse med den oprindelige reservation. Ekspeditionstiden er ca. 2 uger. Eventuelle reservationsgebyrer vil ikke være kvalificeret til refundering. Kunden gøres opmærksom på, at refunderinger for reservationer af flyrejser kan tage op til 6 måneder.

2.2.5 Priser med begrænsninger

Medmindre andet er angivet af kunden, antages det, at kunden ønsker de billigste serviceydelser. Sådanne serviceydelser (f.eks. "økonomiklasse") kan ydes uden nogen mulighed for ændring eller afbestilling. I sådanne tilfælde kan serviceydelserne ikke leveres på en anden måde, på et andet tidspunkt eller andet sted, end hvad der står i kontrakten.

2.3 Rejsedokumenter

De rejsedokumenter, der ydes for en serviceydelse, der er reserveret gennem Hjemmesiden, vil blive leveret til den e-mailadresse, der er opgivet af Kunden i forbindelse med reservationen.

I det usandsynlige tilfælde at fysiske rejsedokumenter kræves, vil disse blive leveret til den adresse, der er opgivet af kunden i forbindelse med reservationen. Rejsedokumenter kan kun leveres til adresser i Danmark og vil ikke blive leveret til adresser i andre lande. Expedia, Inc. forbeholder sig retten til at opkræve et gebyr, der ikke kan refunderes, og som vil blive oplyst på reservationstidspunktet, for at sende rejsedokumenter med kurér.

Hvis levering af rejsedokumenter er umulig på grund af en fejl, som Kunden har begået med hensyn til indtastning af personoplysninger, er hverken serviceudbyderen eller Expedia, Inc. erstatningsansvarlig.

Paragraf 3. Specifikke serviceydelser

Expedia, Inc. driver Hjemmesiden, der fungerer som mellemled mellem Kunden og Serviceudbyderne angående tilbud om og levering af de nedenfor beskrevne serviceydelser.

Formålet med denne paragraf er at give oplysninger og brugsvilkår og -betingelser for de af Serviceudbyderne leverede ydelser til Kundens information. Disse oplysninger er ikke udtømmende og erstatter ikke serviceudbydernes specielle vilkår og betingelser. I tilfælde af konflikt eller uforenelighed mellem disse Generelle Reservationsvilkår og -betingelser og Serviceudbydernes specielle vilkår og betingelser, går Serviceudbydernes specielle vilkår og betingelser forud for disse Generelle Reservationsvilkår og -betingelser.

Med undtagelse af tilfælde, hvor myndighedskrav foreskriver andet, giver disse oplysninger ingen anledning til nogen forpligtelser eller ansvar for Expedia.

3.1. Flytransportserviceydelser

Flytransportserviceydelser kan tilbydes separat eller som en del af en Pakkeferie, og de er underlagt Serviceudbydernes specielle Regler og begrænsninger (inkl. transportbetingelser, prisregler og -begrænsninger). Reglerne og begrænsningerne kan inkludere begrænsninger på og/eller gebyrer for afbestilling og ændring.

Såfremt Expedia modtager betaling fra kunden for en reservation af flytransport, fungerer Expedia som agent for Serviceudbyderen af den pågældende flytransport. Det betyder, at Kundens kontrakt vedrørende flytransportserviceydelserne er indgået mellem Kunden og Serviceudbyderen af flytransporten.

De Regler og Restriktioner, der gælder hos Serviceudbydere af flytransport, vil være tilgængelige forud for afgivelsen af en reservation, og de særlige vilkår, der gælder for den relevante Serviceudbyder, kan ses her.

Priser og gebyrer for visse lavprisflyrejser, der udgår fra et andet land end Danmark, kan være underlagt en anden valuta (f.eks. euro (EUR)). I de tilfælde vil vi angive et vejledende beløb i danske kroner (DKK). Det beløb der faktisk opkræves af lavprisflyselskabet, vil kunne variere som følge af ændringer i de af kortudstederen anvendte valutakurser. Endvidere vil din opgørelse kunne indeholde et transaktionsgebyr i en anden valuta end danske kroner (DKK), der opkræves af kortudstederen som betaling for at behandle transaktionen. Expedia har ingen indflydelse på disse yderligere omkostninger og vil ikke kunne holdes ansvarlig hverken for omkostninger relateret til ændringer i valutakurser eller for kortudstedernes gebyrer.

Her er et link med en oversigt over de luftfartsselskaber, der har et flyveforbud i EU: https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_da.

3.1.1 Vilkår og betingelser for flytransport

Det er Kundens ansvar at overholde luftfartsselskabets og/eller rejseudbyderens instrukser, specielt med hensyn til indtjekningstider. Det anbefales Kunden at check-in mindst tre timer før afgang for internationale flyrejser og mindst to timer før afgang for indenrigsflyrejser. Kunden er også oplyst om behovet for at sætte tilstrækkelig tid af til at tage højde for mulige forsinkelser af rejser, der indbefatter forbindelser, især ved transport til en anden lufthavn.

Kunden er ansvarlig for at overholde de instrukser, der gives af fly- og/eller rejseselskabet, særligt hvad angår indtjekningstider. I særdeleshed anerkender og accepterer Kunden følgende:

  • Expedia har ikke nogen kontrol med tildelingen af siddepladser på et fly, uanset om de er forudbestilt hos det pågældende luftfartsselskab, og kan ikke garantere, at der vil være specielle siddepladser til rådighed ved afgangen. Expedia, Inc. anbefaler på det kraftigste, at Kunden checker-ind tidligt, hvis han/hun har særlige ønsker om siddeplads.

  • Expedia har ikke nogen kontrol med de angivelser af flytider, som udleveres af Serviceudbyderen af den pågældende flytransport. Tiderne gives kun som vejledning og med forbehold for ændring og bekræftelse.

  • Det er Kundens ansvar at bekræfte sin returflyrejse i overensstemmelse med de krav, der gælder hos Serviceudbyderen af den pågældende flytransport. Når det drejer sig om åbne returbilletter, afhænger siddepladser af, om der er ledig kapacitet, og det tilrådes at reservere returflyrejsen så tidligt som muligt.

  • Hvis Kunden reserverer en returrejse og ikke benytter udrejsen, kan luftfartsselskabet annullere returflyrejsen uden refundering. Dette gælder også, såfremt returflyrejsen ikke benyttes, og i det omfang rejsen slet ikke foretages. Kunden skal benytte flykuponerne i rækkefølge.

  • Ved specielle flyafgange eller charterflyrejser bliver luftfartsselskabets navn, flytidsplanen, flytypen, rejseplanen og mulige mellemophold kun oplyst som en indikation af rejsens udrejse- og returflyrejse. I overensstemmelse med serviceudbyderens Regler og Restriktioner vil sådanne flyrejser, flytyper og flynumre kunne ændres og vil kunne flyttes med op til 24 timer, også efter at de er bekræftet.

  • Visse luftfartsselskaber kan opkræve yderligere gebyrer for måltider, bagage, valg af siddeplads osv. Expedia er ikke ansvarlig for sådanne opkrævninger, og de oplysninger om opkrævningerne, som er vist på hjemmesiden, er kun til orientering, og kan til enhver tid ændres af luftfartsselskaberne.

  • Kunden skal overholde alle Serviceudbyderens Regler og Restriktioner vedrørende transport af gravide.

  • Kunden skal overholde Serviceudbyderens Regler og Restriktioner vedrørende transport af børn og særligt, at børn, der er ældre end 2 år på returdatoen, skal have en returbillet til børnepris for flyrejsen både ud og hjem. Kunder, der ikke overholder dette, vil ikke være berettiget til at få refunderet eventuelle afholdte udgifter til siddepladser under rejsen. Børn under 2 år vil ikke få tildelt deres egen siddeplads i flyet, medmindre der er reserveret en børnerejse til dem. Uledsagede børn under 15 år vil kun blive taget med, såfremt det sker i overensstemmelse med Serviceudbyderens Regler og Restriktioner.

 

De Regler og Restriktioner, der gælder hos Serviceudbydere af flytransport, vil være tilgængelige forud for afgivelsen af en reservation og kan ses her.

For yderligere vejledning til forberedelse af en flyrejse henvises til Expedias http://support.expedia.dk/

3.1.2 Kombinerede enkeltbilletter

Expedia, Inc. kan tilbyde Kunder mulighed for at reservere en kombination af to enkeltbilletter i stedet for en returbillet. Kombinerede enkeltbilletter kan give et større udvalg af flyrejser, er ofte billigere, og kan kombineres hos samme luftfartsselskab eller hos forskellige luftfartsselskaber.

I modsætning til returbilletter er hver enkeltbillet underlagt sine egne regler, begrænsninger og gebyrer. Hvis en af disse flyrejser ændres af luftfartsselskabet (f.eks. afbestilling eller flytning), og Kunden derfor ændrer den anden flyrejse, skal Kunden betale de gebyrer, der kan være forbundet med at ændre den upåvirkede flyrejse.

3.1.3 Administrative og/eller helbredsbestemmelser

Det er Kundens eget ansvar at sørge for at være bekendt med de regler vedrørende pas, visum, valuta og helbred, der er relevante for Kundens rejse, at overholde dem og at betale de forbundne omkostninger.

Det er nødvendigt at have et gyldigt 10-års pas til alle ferier på Hjemmesiden (børn mellem 2 og 18 år skal have et gyldigt 5-års pas, og børn under 2 år skal have et gyldigt 2-års pas). Hvis Kunden ikke har et gyldigt dansk pas, bør Kunden henvende sig til det lokale paskontor (Borgerservice) for at få bekræftet, hvorvidt passet er gyldigt til at rejse med. Visse lande har immigrationskrav om, at pas skal være gyldige i en minimumsperiode efter indrejse i det pågældende land, typisk 6 måneder. Hvis Kundens pas udløber inden for 12 måneder, rådes han/hun til at kontrollere destinationens krav, inden der lægges endelige rejseplaner. Navnet i passet skal svare til navnet på billetten, ellers vil Kunden ikke kunne rejse, og forsikring kan være ugyldig. Hvis et medlem af Kundens gruppe efter reservation af en ferie, men inden afrejse skifter navn, f.eks. som følge af giftermål, skal Kunden give kundeservice besked ved at ringe til 4368 2060 eller ved at e-maile til rejse@kundeservice.expedia.dk.

Danske statsborgere rådes til at henvende sig til den lokale ambassade eller repræsentant for det land, der er planer om at besøge for yderligere oplysninger om, pas- og visumkrav.

Ikke-danske statsborgere bedes henvende sig til deres ambassade eller paskontor for information og råd om visum- og paskrav for destinationslandet (og om tilbagevenden til Danmark).

Bemærk: Det kan ofte tage et stykke tid at få udstedt et visum, så Kunden rådes til at søge i god tid. Expedia, Inc. påtager sig intet ansvar for Kunder, der ikke er i besiddelse af de korrekte rejsedokumenter. Kunder bør også sikre sig, at de har kendskab til eventuelle ændringer i visumkrav inden rejsens start. Kunden er selv ansvarlig for at overholde alle sådanne krav for gennemførelse af rejsen. Expedia, Inc. påtager sig intet ansvar for den rettidige erhvervelse eller modtagelse af de påkrævede visa og rejsedokumenter. Alle rimelige tab, som Expedia, Inc. måtte pådrage sig som følge af, at Kunden ikke har fulgt disse bestemmelser, vil blive pålagt Kunden. Undtaget er tab, der er forårsaget ved ukorrekt eller misvisende information, der kan tilskrives Expedia, Inc.

Selv om de fleste rejser, herunder rejser til internationale destinationer, foretages uden uheld, kan rejser til visse destinationer udgøre en større risiko end andre. Udenrigsministeriet kan have udstedt information om din destination. Kunden rådes til at kontrollere denne information, som er tilgængelige fra følgende kilder:

VED AT TILBYDE REJSEPRODUKTER TIL SÆRLIGE INTERNATIONALE DESTINATIONER AFGIVER EXPEDIA IKKE NOGEN ERKLÆRINGER ELLER GARANTIER FOR, AT REJSER TIL DISSE OMRÅDER ER TILRÅDELIGE ELLER RISIKOFRI.

Alle rejsende, der ønsker at rejse ind i eller gennem USA i henhold til visumfritagelsesprogrammet, skal søge om tilladelse til rejse ved hjælp af ESTA. Sørg for at afsætte tilstrækkelig tid til at oprette en ESTA-ansøgning. Det anbefales, at en sådan ansøgning foretages mindst 72 timer inden afrejse. Få flere oplysninger på hjemmesiden for det amerikanske ministerium for national sikkerhed, https://esta.cbp.dhs.gov.

Flere lande indfører nye krav til luftfartsselskaber om udlevering af personlige oplysninger om alle rejsende på deres fly. Dataene vil blive indsamlet enten i lufthavnen, når Kunden tjekker ind, eller i visse tilfælde når rejsen reserveres. Derfor rådes Kunden til at sætte ekstra tid af til at tjekke ind på flyafgangen.

Helbred: Der kan ske ændringer i vaccinationsanbefalingerne, og du bør før din rejse rådføre dig med din læge vedrørende de gældende anbefalinger. Det er dit eget ansvar at sikre dig, at du overholder alle helbredsmæssige indrejsekrav, får de anbefalede vaccinationer, tager al den anbefalede medicin og følger al medicinsk rådgivning i forbindelse med din rejse. Information om rejser og sygdomme mv. kan findes på Statens Serum Instituts hjemmeside på https://www.ssi.dk/Vaccination/Rejsevaccinationer.aspx. Derudover bedes du kontakte din læge for medicinsk rådgivning i forbindelse med din rejse.

Insektbekæmpelse: Selvom det ikke er sædvanligt, forbeholder de fleste lande sig ret til at foretage insektbekæmpelse i fly, hvis man mener, at der er en trussel mod den offentlige sundhed, landbruget eller miljøet. WHO (verdenssundhedsorganisationen) og ICAO (den internationale organisation for civil luftfart) har godkendt følgende procedurer for insektbekæmpelse: (1) Flyets kabine sprøjtes med et insekticid på aerosolspraydåse, mens passagerne er ombord, eller (2) flyets indvendige overflader behandles med et residualt insekticid, mens der ikke er passager ombord.

3.1.4 Specielle billetter

De tilbudte flyruter kan inkludere specielle billetter, som tilbyder den bedste pris, men som ikke nødvendigvis flyver den mest direkte rute. På visse rejseruter er det nødvendigt at skifte fly undervejs. En flyrejse, der beskrives som direkte, er en, hvor det ikke er nødvendigt at skifte fly under rejsen. Der kan imidlertid foretages ophold undervejs for at fylde brændstof på eller lade passagerer stå på og/eller af. Oplysninger om eventuelle ophold vil blive givet under reservationsprocessen, og de er tydeligt angivet både på Hjemmesiden og i den bekræftende e-mail.

Mange, men ikke alle luftfartsselskaber tilbyder specielle billetpriser til børn under 2 år og til pensionister. Disse rabatter afhænger af pågældende luftfartsselskab og flyrejse, tilgængelighed af siddepladser og passagerernes alder.

Bonuspoint og værdikuponer fra loyalitetsprogrammer kan måske ikke bruges ved reservation af flyrejser på hjemmesiden.

Hvis kunden har fået en rabat, vises den dermed forbundne særlige pris under reservationsprocessen inden bekræftelse af reservationen.

3.1.5 Ansvar

Kunden mindes om, at et luftfartsselskabs ansvar for dødsfald, personskade og andre skader normalt er begrænset af nationale love, af en international traktat om lufttransport eller af luftfartsselskabets egne Regler og Restriktioner, inkl. deres transportbetingelser.

3.1.6 Elektronisk billet

En elektronisk billet er en billet, der ikke har nogen fysisk form. Når denne type billet bruges, skal Kunden gå til det pågældende luftfartsselskabs indtjekningsskranke og vise et gyldigt rejsedokument (pas, visum, identitetskort osv.) for at få sit boardingkort. Kunden skal overholde indtjekningstidspunkterne til punkt og prikke.

3.1.7 Erstatningsdeltagere

Kunden kan muligvis ikke videreformidle sine flyrejser. I tilfælde hvor Kunden har ret til at overføre sin Pakkeferie til en anden person, vil Expedia Travel forsøge at gøre det (se afsnit 3.5.3.4). Kunden skal venligst være opmærksom på, afhængig af Serviceudbyderens Regler og Restriktioner, kan det muligvis kun gøres ved en afbestilling og ny reservation (som betyder, at Kunden skal betale 100 % afbestillingsgebyr).

3.1.8 Opererende luftfartsselskaber

Kunder gøres opmærksomme på, at i nogle tilfælde udføres flyrejser, der er reserveret hos et luftfartsselskab, af et andet luftfartsselskab. Oplysninger om det udførende luftfartsselskab angives på Hjemmesiden. Det luftfartsselskab, der udfører flyvningen, opkræver beløbet for flyrejsen af Kunden og vil optræde som sælger på kundens kreditkortopgørelse eller kontoudtog. Andre Serviceudbydere kan også opkræve betaling for de reserverede serviceydelser, men det samlede debiterede beløb vil ikke overstige serviceydelsernes samlede pris.

3.1.9 Kompensation for boardingafvisning og forsinkelser

Hvis et luftfartsselskab aflyser eller forsinker en flyrejse, ikke kan levere tidligere bekræftet plads, ikke standser i kundens mellemlandingslufthavn eller destinationssted eller er skyld i, at en kunde ikke når en tilslutningsflyrejse, som kunden har reserveret, kan kunden være berettiget til visse godtgørelser fra luftfartsselskabet efter forordning (EU) 261/2004.

3.2 Serviceydelser med hensyn til indkvartering

Indkvartering kan tilbydes separat eller som en del af en Pakkeferie. Serviceydelserne er underlagt de specielle Regler og Restriktioner, som fastsættes af de Serviceudbydere, der tilbyder indkvarteringen. Sådanne vilkår og betingelser kan inkludere begrænsninger på og/eller gebyrer for afbestilling og ændring, som opkræves af Serviceudbyderne.

Ved reservationer af hoteller, der forudbetales i henhold til afsnit 3.2.7, eller reservationer af hoteller med Expedias uofficielle hotelpris i henhold til afsnit 3.2.6 debiteres den Primære Kundens kreditkort det samlede beløb ved reservation. For andre hotelreservationer kræves der bankkort- eller kreditkortoplysninger som sikkerhed for reservationen, og endelig betaling sker direkte til hotellet under opholdet. Se de oplysninger, der vises under reservationsforløbet for at få bekræftet, hvordan og hvornår betaling sker. De priser, der vises på hjemmesiden, inkluderer ikke gebyrer eller omkostninger for valgfri tillægsydelser, inkl. snacks fra minibar eller telefonsamtaler.

Hvis en Kunde ikke møder op til reservationens første overnatning og har til hensigt at tjekke ind for efterfølgende nætter i reservationen, skal Kunden bekræfte reservationsændringerne med Expedia senest på den oprindelige indtjekningsdato for at forhindre, at hele reservationen afbestilles. Hvis Kunden ikke bekræfter ændringer i reservationen hos Expedia, kan hele reservationen annulleres, og der vil kun blive foretaget refundering til Kunden i overensstemmelse med de Regler og Restriktioner, der gælder hos den pågældende Serviceudbyder som oplyst i forbindelse med reservationen.

Hvis Kunden ikke afbestiller eller ændrer sin reservation inden den periode, der er angivet i det pågældende hotels afbestillingspolitik, opkræves de gebyrer, der er anført i reglerne og begrænsningerne for hotelreservationen. Kunder gøres opmærksomme på, at nogle hoteller ikke tillader ændringer eller afbestillinger af reservationer, efter de er foretaget, og disse begrænsninger fremgår af reglerne og begrænsningerne for hotelreservationen.

Du kan ikke reservere mere end 8 værelser online på det samme hotel eller i de samme opholdsdatoer. Hvis vi konstaterer, at du har reserveret mere end 8 værelser i alt eller med forskellige reservationer, kan vi annullere dine reservationer, og du vil blive opkrævet et annulleringsgebyr. Hvis du har betalt et ikke-refunderbart depositum, vil dette være tabt. Hvis du ønsker at reservere 9 værelser eller flere, skal du kontakte Expedias grupperejsespecialister over telefonen, eller du kan udfylde grupperejsens onlineformular. En af vores grupperejsespecialister vil undersøge din anmodning og kontakte dig for at afslutte din reservation. Du vil muligvis bedes underskrive en skriftlig kontrakt og/eller betale et ikke-refunderbart depositum.

3.2.1 Benyttelse af værelser

Kunden mindes om, at værelser generelt først er ledige fra klokken 14:00 og skal forlades senest klokken 12:00 uanset det anvendte transportmiddels ankomst- eller afrejsetidspunkt.

Enkeltværelser har generelt én seng, og der skal ofte betales supplement for enkeltværelser. Dobbeltværelser har generelt enten to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

3.2.2. Klassifikation

Indikationen af komfortniveau, der gives til hotellerne i beskrivelsen på hjemmesiden, svarer til den klassifikation, der er baseret på lokale standarder i det pågældende land. Disse kan variere fra standarderne i Danmark. Denne klassifikation er kun vejledende. Kunder skal være klar over, at standarder kan variere mellem hoteller i samme klasse i forskellige lande og endda i samme land. Det er vigtigt at læse de individuelle hotelbeskrivelser omhyggeligt. Indkvartering på alle hoteller, uanset vurdering, er, medmindre andet er angivet, i standardværelser.

1 stjerne: Disse er til de laveste priser. Indkvarteringen opfylder minimumskravene for faciliteter og er generelt rene og simple. Badeværelsesfaciliteterne er ofte fælles.

2 stjerner: Enkel indkvartering med lidt mere opmærksomhed på stil og atmosfære, og alligevel til en lav pris. Faciliteterne og serviceydelserne er begrænsede. Et vist antal offentlige lokaler, en butik eller for eksempel en café, kunne være inkluderet.

3 stjerner: Til den rejsende, der ønsker sig lidt mere og sætter pris på service, kvalitet, stil og komfort. Også anbefalet til familier. Der er typisk en restaurant på stedet, som serverer morgenmad og somme tider også frokost og/eller aftensmad. Konferencelokaler og andre faciliteter som for eksempel en pool eller serviceydelser til forretningsrejsende kan være tilgængelige.

4 stjerner: Førsteklasses indkvartering for den mere krævende gæst. Opmærksomhed på luksus, gæstfrihed og service. På disse pålidelige hoteller kan der forventes en restaurant i topkvalitet og et væld af faciliteter. Førsteklasses indkvartering for forretningsrejsende.

5 stjerner: Indkvartering i topklasse, der opfylder de højeste krav. Disse hoteller tilbyder upåklagelig personlig service, smagfulde og elegante faciliteter og al mulig komfort. De bedste hoteller i verden.

Det kan ske fra tid til anden, at det hotel, der oprindeligt blev bestilt, bliver udskiftet med et andet hotel i samme kategori, der tilbyder lignende serviceydelser, af tekniske årsager, på grund af force majeure eller handlinger fra tredjemand.

Hvis dette sker vil Expedia så vidt muligt kontakte Kunden hurtigst muligt. Hvis det er muligt, vil Kunden blive tilbudt en alternativ overnatning på et hotel, som mindst har den samme klassifikation. Hvis Kunden nægter tilbuddet om alternativ overnatning, vil Expedia sørge for, at det fulde beløb betalt af Kunden bliver refunderet.

Hvis din reservation er del af en Pakkeferie har du måske yderligere rettigheder (se afsnit 3.5).

3.2.3 Aktiviteter

I visse tilfælde annulleres nogle af Serviceudbydernes planlagte aktiviteter, der er vist i beskrivelsen af indkvarteringen på hjemmesiden, på grund af for eksempel vejrforhold, force majeure, ophold uden for sæsonen, eller hvis det påkrævede antal deltagere til aktiviteten ikke opnås.

Ved sightseeing vises antallet af de forskellige turistattraktioner kun som en vejledning. Dette kan ændres af Serviceudbyderne.

3.2.4 Måltider

Hvis måltider er en del af en indkvarteringspakke, afhænger antallet af måltider af antallet af overnatninger. Helpension inkluderer normalt morgenmad, frokost og middag. Halvpension inkluderer normalt morgenmad og enten frokost eller middag, alt afhængig af Pakkeferien. Indkvartering, der inkluderer hovedmåltider, begynder generelt med middag på hotellet på ankomstdagen og slutter med morgenmad (halvpension) eller frokost (helpension) på afrejsedagen. Hvis et eller flere måltider ikke kan indtages, vil der ikke ske nogen refundering.

Kunden mindes om, at medmindre andet er angivet på hjemmesiden, er drikkevarer ikke inkluderet i måltiderne. Hvis drikkevand ikke er tilgængeligt, skal Kunden selv betale for det.

Forældre rådes til at medbringe specialmad til deres baby, da det ikke altid kan fås lokalt.

3.2.5 Skatter

I visse lande pålægger de lokale myndigheder yderligere skatter (turistskat osv.), som skal betales lokalt. Kunden er ene og alene ansvarlig for betaling af sådanne yderligere skatter.

3.2.6 Expedias uofficielle hotelpris/overraskelseshotel

Expedia Inc.'s datterselskab, Hotwire, Inc., kan tilbyde flere hotelreservationsmuligheder med rabat på hjemmesiden, når disse er tilgængelige. Disse hoteller, kaldet Expedias uofficielle hotelpriser eller "overraskelseshoteller", er forskellige fra andre hoteller på hjemmesiden i flere væsentlige henseender. Hotellets navn og præcise adresse vises først, når betalingen for reservationen er gennemført. Alle reservationer er endelige og kan ikke ændres, refunderes, ombyttes, afbestilles eller overføres til en anden part. Kundens kreditkort vil blive fratrukket det viste beløb, også selvom reservationen ikke benyttes. Værelsestype afgøres af hotellet baseret på antal gæster opgivet ved reservationen. Alle bestillinger reserveres til ophold på ikkeryger-værelser (afhængigt af kapacitet). Tildeling af hotelværelser afgøres ved indtjekning, og opgraderinger er ikke tilgængelige. Der kan højst reserveres seks Expedia overraskelseshotel-værelser ad gangen. Alle værelser tilknyttet Expedias uofficielle hotelpriser skal reserveres under samme navn, og den gæst, hvis navn reservationen er foretaget i, skal være til stede ved indtjekning. Hoteller tilknyttet Expedias uofficielle hotelpriser er ikke kvalificeret til hotelrabatter eller klubordninger. Ved indtjekning skal gæster vise et gyldigt ID- og kreditkort i deres navn (krævet kreditloft varierer fra hotel til hotel). Hævekort accepteres muligvis ikke.

3.2.7 Betal online nu eller betal på hotellet senere

Ved reservation af hoteller kan Kunden vælge mellem to betalingsmuligheder; "betal online nu" eller "betal på hotellet senere". Hvis Kunden vælger muligheden "betalt online nu", vil Kundens kreditkort straks blive fratrukket det viste beløb i danske kroner (DKK) af Expedia. Hvis Kunden vælger muligheden "betal på hotellet senere" vil Kundens kreditkort blive fratrukket det viste beløb i lokal valuta af hotellet under kundens ophold.

3.3 Biludlejning

Biludlejningsservice tilbydes separat eller som en del af en Pakkeferie. Disse serviceydelser er underlagt de respektive biludlejningsfirmaers specielle vilkår og betingelser.

3.3.1 Betalingsmetode

Kunden, som foretager reservationen skal vise et gyldigt kreditkort udstedt i Kundens navn, når bilen afhentes. Hævekort accepteres ikke, og Kunden skal tjekke, hvilke kreditkort der accepteres af Serviceudbyderen.

Serviceudbyderen kan sende en autorisationsanmodning til banken eller kreditkortselskabet i løbet af biludlejningsperioden som et depositum for Serviceudbyderen. Kunden skal derfor kontakte sin bank eller kreditkortselskab for at sikre, at kreditloftet er tilstrækkeligt til dette formål. Nogle større biler kræver to kreditkort.

Hvis Kunden ikke overholder de herover angivne betingelser, kan Serviceudbyderen vælge ikke at stille bilen til rådighed. Såfremt Kunden har forudbetalt leje af bilen, vil denne blive refunderet til Kunden.

3.3.2 Tillæg

Der kan være ekstra udgifter, der skal betales lokalt, som for eksempel benzinpåfyldning, gebyr for flere førere og tillægsbetaling for unge førere. Kunden bekræfter, at Expedia, Inc. og/eller Serviceudbydere, herunder Expedia Travel, under ingen omstændigheder er ansvarlige for sådanne ekstra udgifter som angivet præcist eller på anden måde.

Lejeren skal muligvis betale en selvrisiko, hvis udlejningsbilen bliver stjålet eller beskadiget. Dette afhænger af serviceudbyderen og landet, hvor bilen er lejet. Ved køb af en valgfri tillægsforsikring lokalt (med navnet super CDW eller super TP) fjernes/mindskes den selvrisiko, der gælder for lejeaftalen. Kunden bekræfter, at Expedia, Inc. og/eller serviceudbydere, herunder Expedia Travel, under ingen omstændigheder vil være ansvarlig for en sådan selvrisiko eller tillægsforsikring som angivet eller på anden måde.

Benzin er sædvanligvis ikke inkluderet i udlejningstariffen. For leje af biler i visse lande lægger visse Serviceudbydere automatisk gebyrer til for at fylde tanken op, når bilen returneres. Desuden opkræver visse Serviceudbydere et gebyr, hvis der anvendes vinterdæk.

Medmindre andet er aftalt, skal kunden returnere bilen til den afdeling hos serviceudbyderen, hvor bilen blev hentet. Hvis kunden ikke opfylder dette, kan serviceudbyderen opkræve et gebyr herfor.

Specielt udstyr, så som børnesæder, kan fås efter anmodning, og skal betales separat direkte til serviceudbyderen ved afhentning af bilen (der er ingen garanti for ledigt udstyr).

3.3.3 Afhentning/brug af bilen

Førere skal normalt være mellem 21 og 75, men dette kan variere mellem Serviceudbydere og fra land til land. Det er Kundens ansvar at tjekke dette hos Serviceudbyderen. Der skal muligvis betales ekstragebyrer, hvis en fører er under 25 eller over 70.

Alle førere skal fremvise et gyldigt kørekort udstedt i deres navn for kategorien af den lejede bil ved afhentning af bilen. Udenlandske biludlejere kan have varierende krav til kørekort. Et internationalt kørekort er påkrævet, hvis teksten på førerens kørekort ikke er skrevet med latinske bogstaver. Yderligere dokumentation, så som pas eller to uafhængige adressebeviser, kan være påkrævet. Kunden skal tjekke de specielle vilkår og betingelser hos Serviceudbyderen, som udlejer bilen, for detaljer omkring alle gældende biludlejningskriterier.

Kunden mindes om, at visse Serviceudbydere ikke tillader, at den udlejede bil anvendes uden for det land, hvor den blev lejet.

3.3.4. Afbestilling af reservation/uudnyttede lejedag

Der gives ingen refundering hvis afbestilling af en reservation foretages senere end 6 timer inden det reserverede afhentningstidspunkt eller for uudnyttede lejedage.

3.4 Serviceydelser på destinationen

Serviceydelser på destinationen kan tilbydes separat eller som en del af en Pakkeferie. Disse serviceydelser er underlagt de specielle vilkår og betingelser for de Serviceudbydere, der tilbyder de lokale aktiviteter, og de kan sædvanligvis ikke overdrages, refunderes eller ændres, medmindre de afbestilles af Serviceudbyderen, eller hvis de er del af en Pakkeferie (se afsnit 3.5)

3.4.1 Refundering og afbestilling af Serviceydelser på destinationen

Det er af og til muligt, at Serviceudbydernes tilbudte aktiviteter, som er vist i beskrivelsen på Hjemmesiden, aflyses på grund af for eksempel vejrforhold, force majeure, ophold uden for sæsonen eller hvis det påkrævede antal deltagere til aktiviteten ikke er opnået. Kunder henvises til pågældende udbyders specielle vilkår og betingelser angående refunderinger i sådanne tilfælde.

3.5. Pakkeferier

Pakkeferie skal forstås som defineret i EU direktivet om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer (samt Pakkerejseloven). Der er normalt tale om en Pakkeferie når du foretager en enkelt reservation, der omfatter en kombination af mindst 2 af følgende rejseydelser: (a) flytransport, (b) indkvartering, (c) billeje og (d) visse ydelser på rejsedestinationen. Bemærk, at togrejser kun kan bestilles som en enkeltstående ydelse - det er ikke muligt at bestille disse på Websiden som en del af Pakkeferien. Det vil fremgå af Reservationsbekræftelsen og ATOL-certifikatet (hvis du har bestilt en Pakkeferie inkl. fly), hvad der er inkluderet i Pakkeferien.

Pakkeferier, der annonceres til salg på Websiden, leveres af Expedia Travel (herefter benævnt "Leverandøren" eller "Expedia Travel" eller "vi"). Expedia Travel leverer Pakkeferierne på de heri anførte vilkår og betingelser og i henhold til de Regler og Restriktioner, som gælder for Leverandørerne af de rejseydelser, der indgår i Pakkeferien (f.eks. Leverandørerne af flyrejsen eller indkvarteringen). Kunderne skal læse disse vilkår og bestemmelser og de enkelte Leverandørers Regler og Restriktioner, inden de foretager reservationen. I tilfælde af uoverensstemmelser mellem disse vilkår og betingelser og Leverandørernes Regler og Restriktioner, gælder sidstnævnte.

3.5.1. Reservationer og bestillinger

Ved bestilling af Pakkeferier tages der forbehold for, at de kan være udsolgt på reservationstidspunktet. Om Leverandøren accepterer Kundens reservation vil afhænge af, om Pakkeferien stadig er til rådighed. Serviceudbyderen behøver ikke begrunde en manglende accept af en reservation.

Vi bestræber os på at holde vore annoncer opdateret, men kan ikke garantere, at alle Pakkeferier stadig vil være til rådighed på reservationstidspunktet. Du får besked hurtigst muligt efter, at du har foretaget reservationen, hvis den ønskede Pakkeferie af en eller anden grund ikke er til rådighed.

Du anses først for at have indgået en aftale med Leverandøren, når du har betalt prisen ved reservationen, og vi har sendt dig en Reservationsbekræftelse. Leverandørens formelle accept sker ved fremsendelse af en Reservationsbekræftelse til den Primære Kunde inden for 24 timer efter reservationen. Beløbet opkræves først hos Kunden, når Leverandøren har bekræftet, at Servicen er tilgængelig.

3.5.2. Priser

Vi sælger en lang række Pakkerejser og gør vores bedste for at sikre, at den oplyste pris altid er korrekt. Trods Expedia, Inc's bestræbelser kan nogle af vore Servicer på Websiden være forkert prissat. EXPEDIA, INC.  FORBEHOLDER SIG UDTRYKKELIGT RET TIL AT KORRIGERE PRISFEJL PÅ WEBSIDEN OG/ELLER PÅ RESERVATIONER FORETAGET UNDER EN FORKERT PRIS. 

Vi tjekker normalt prisen i forbindelse med reservationen. Hvis prisen er forkert, således at den faktiske pris er lavere end oplyst på reservationstidspunktet, skal du kun betale den lave pris. Hvis prisen er højere, kontakter vi dig eller annullere reservationen (alt efter hvad Expedia skønner) og giver dig besked, så du kan beslutte, hvad der skal ske.

Leverandørerne har ikke pligt til at sælge dig en Pakkeferie, der er forkert prissat, selv om vi måtte have sendt en Reservationsbekræftelse, hvis du burde have indset, at der var tale om en fejl. I så fald vil vi enten kontakte dig eller annullere reservationen og give dig besked, så du kan beslutte, hvad der skal ske.

Expedia Travel opkræver i nogle tilfælde et reservationsgebyr i forbindelse med visse flytransaktioner, der indgås på Kundens vegne. Kunden oplyses om alle gældende afgifter på reservationstidspunktet.

Leverandøren kan ændre prisen på Pakkeferien, efter at vi har sendt en Reservationsbekræftelse, således at du afholder udgifterne i forbindelse med: (i) ændringer i prisen for passagerbefordring som følge af udgifter til brændstof eller andre energikilder, (ii) ændringer i størrelsen af skatter, afgifter eller gebyrer for de rejseydelser, som er inkluderet i reservationen, og som er pålagt af andre end Leverandøren, herunder turistskatter, lufthavns- og havneskatter samt landings- og startafgifter, eller (iii) ændringer i valutakurser, som er af betydning for Pakkeferien. Leverandøren kan kun ændre prisen, hvis de underretter dig om prisstigningen med angivelse af en beregning og en begrundelse for denne senest 20 dage før Pakkeferiens begyndelse.

Hvis prisen på Pakkeferien øges med mere end 8%, kan du vælge at:

a)     acceptere prisstigningen,

b)    afvise prisstigningen og annullere Pakkeferien med fuld refusion af prisen, eller

c)     afvise prisstigningen, annullere Pakkeferien og tage imod et eventuelt tilbud om en alternativ rejse. Hvis du vælger at tage imod tilbuddet om en alternativ Pakkeferie, underretter vi dig om, hvad det betyder for prisen på rejsen. Hvis den alternative Pakkeferie er billigere eller af lavere kvalitet, vil du eventuelt være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor.  

Du får en rimelig frist til at beslutte dig - normalt 7 dage fra meddelelsen om prisstigningen. Hvis vi ikke har hørt fra dig inden fristens udløb, sender vi dig en påmindelse, hvorefter du kan annullere Pakkeferien og få prisen refunderet.

Hvis du vælger at afvise prisstigningen og annullere Pakkeferien med fuld refusion af prisen, vil du eventuelt også være berettiget til erstatning i henhold til pkt. 3.5.9 nedenfor.

Hvis ovennævnte omkostninger falder, efter at du har foretaget reservationen, men inden Pakkeferien starter, har du krav på en prisnedsættelse svarende til reduktionen, idet Leverandørerne dog har ret til at fradrage deres administrationsudgifter.

Det fremgår af rejsebeskrivelserne på Websiden, hvilke Servicer der er inkluderet i rejsens pris. Priserne er oplyst i DKK.

Kunden bør være opmærksom på, at de lokale myndigheder i nogle lande kan opkræve yderligere skatter (turistskatter mv.), som skal betales på stedet. Sådanne yderligere skatter afholdes af Kunden selv.

Medmindre andet er udtrykkeligt anført, er prisen eksklusive forsikring, ydelser fra flyselskabet, transport fra lufthavnen til indkvarteringsstedet, udgifter til visum og vaccination og personlige udgifter (vasketøj, telefon, drinks, roomservice, drikkepenge mv.). Det samme gælder udgifter til udflugter eller brug af sportsfaciliteter samt andre generelle udgifter, der ikke udtrykkeligt er inkluderet i Reservationsbekræftelsen.

Hvis Expedia og/eller Leverandøren får kendskab til, at der er begået en svigagtig eller ulovlig handling i forbindelse med rejsens betaling, vil reservationen blive annulleret, og Kunden vil skulle afholde alle udgifter som følge af anullationen uden præjudice for en eventuel efterfølgende retssag mod ham/hende.

3.5.3. Afbestilling og ændring fra Kundens side

3.5.3.1 Afbestilling

Hvis Kunden ønsker at afbestille eller ændre en rejse, kan dette ske telefonisk på 43 68 20 60 (opkald koster lokal takst) eller online ved at gå ind på Websiden under "Rejseplan". Sådanne henvendelser besvares på vegne af de pågældende Leverandør.

Hvis Kunden afbestiller en Pakkeferie, kan Expedia og Serviceudbyderne kræve erstatning af de udgifter, der allerede er afholdt i relation til rejsen. Herudover kan Leverandørerne kræve betaling af et afbestillingsgebyr for de enkelte elementer i Pakkeferien. Hvis afbestillingen vedrører mere end en person, opkræves et afbestillingsgebyr for hver person, der fremgår af reservationen.

Udover ovennævnte afbestillingsret har du ret til at afbestille Pakkeferien inden feriens begyndelse uden at betale noget afbestillingsgebyr, hvis der indtræder Uundgåelige eller Ekstraordinære Omstændigheder på rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed deraf, og hvis vi har bekræftet, at omstændighederne vil påvirke Pakkeferien eller passagerbefordringen til rejsedestinationen i væsentlig grad. Hvis du afbestiller i sådanne situationer, modtager du fuld refusion for alle betalinger foretaget i relation til rejsen, men du har ikke krav på erstatning og har ingen af de rettigheder, der er beskrevet i pkt. 3.5.9 nedenfor.

Hvis Kunden ikke indfinder sig ved afrejse og/eller ikke bruger nogle eller alle de bestilte Ydelser, vil Kunden kun modtage refusion i henhold til de enkelte Leverandørers Regler og Restriktioner som oplyst i forbindelse med reservationen. For Leverandører af luftbefordring oplyses der om Reglerne og Restriktionerne inden reservationen. Disse kan også læses her. For Leverandører af indkvartering oplyses der om Reglerne og Restriktionerne, inden reservationen foretages.

3.5.3.2 Konsekvenser ved afbestilling

Bemærk, at Pakkeferier er omfattet af Leverandørens Regler og Restriktioner, og Leverandørerne kan således opkræve særskilt afbestillingsgebyr.

3.5.3.3 Ændring af reservationen fra Kundens side

Hvis Kunden ønsker at ændre afrejsetidspunkt, rejsedestination, startsted, indkvartering eller transportmiddel efter at have bestilt rejsen, kan den Primære Kunde kontakte os telefonisk på 43 68 20 60 eller gå ind på Websiden under "Rejseplan".

Leverandørerne ikke forpligtet til at imødekomme sådanne ønsker, men kan vælge at gøre det. Ofte er det dog ikke muligt, enten fordi der ikke er flere rejser til rådighed, eller fordi Leverandørernes Regler og Restriktioner forhindrer det. Den enkelte Leverandør kan også opkræve et gebyr for ændring af reservationen - for nærmere oplysninger herom henvises til de Regler og Restriktioner, der oplyses i forbindelse med reservationen.

Hvis vi accepterer ændringen, vil du blive opkrævet det i pkt. 2.2.3 nævnte administrationsgebyr plus eventuelle omkostninger, som Leverandørern måtte opkræve for at foretage ændringen. Der kan være tale om et betydeligt beløb, der ofte stiger, jo tættere på afrejsedatoen ændringen foretages. For nogle elementer af Pakkeferien (f.eks. en flyrejse) kan afbestillingsgebyret således være på 100%.

3.5.3.4 Ændring af deltagerne

Du kan overføre Pakkeferien til en anden person, der opfylder de betingelser, der gælder for Pakkeferien, forudsat at I begge accepterer at hæfte enkeltvis og samlet for betaling af alle udestående beløb, gebyrer, afgifter og øvrige omkostninger, der måtte opstå som følge af overførslen.  Du modtager oplysninger om disse omkostninger, når vi har modtaget anmodningen om overførslen.  En sådan ændring kræver, at du giver os et rimeligt varsel, så vi kan træffe de nødvendige foranstaltninger, idet et varsel på 7 dage eller mere inden afgang anses for rimeligt. Expedia Travel vil være behjælpelig med at få ændret navnet, men hvis Pakkeferien inkluderer en flyrejse, kan det være nødvendigt at afbestille denne og foretage en ny reservation afhængig af luftfartsselskabets Regler og Restriktioner (mod betaling af et afbestillingsgebyr på 100%).

3.5.4 Aflysning og ændringer fra Expedia Travels side inden rejsen påbegyndes

3.5.4.1 Ændringer fra Expedia Travels side inden rejsen påbegyndes

Da planlægningen af Pakkeferien sker mange måneder forinden, kan det nogle gange være nødvendigt for Expedia Travel at foretage ændringer. Expedia Travel forbeholder sig ret til at foretage sådanne ændringer. Der er for det meste tale om mindre ændringer, men i nogle tilfælde er det nødvendigt for Expedia Travel at foretage en større ændring, som vedrører indholdet af Pakkeferien eller Expedia Travels manglende mulighed for at imødekomme særlige ønsker, som allerede er accepteret.

Hvis Expedia Travel mod forventning er nødt til at foretage en større ændring i din Pakkeferie, får du besked hurtigst muligt. Du kan herefter vælge:

a)     at acceptere ændringen. Hvis det resulterer i en Pakkeferie, som er billigere eller af lavere kvalitet, kan du være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor.

b)    at afvise ændringen og annullere Pakkeferien med fuld refusion, eller

c)     at afvise ændringen, annullere Pakkeferien og tage imod et eventuelt tilbud om en alternativ rejse. Hvis du vælger at tage imod tilbuddet om en alternativ Pakkeferie, underretter vi dig om, hvad det betyder for prisen på rejsen. Hvis den alternative Pakkeferie er billigere eller af lavere kvalitet, kan du være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor.

Du får en rimelig frist til at beslutte dig - normalt 7 dage fra meddelelsen om ændringen. Hvis vi ikke har hørt fra dig inden fristens udløb, sender vi dig en påmindelse, hvorefter vi har ret til at annullere Pakkeferien og refundere prisen.

Hvis du vælger at afvise ændringen og annullere Pakkeferien med fuld refusion af prisen, vil du eventuelt også være berettiget til erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.  Det vil normalt fremgå af tabellen nedenfor, medmindre ændringen skyldes Uundgåelige eller Ekstraordinære Omstændigheder. Der vil i så fald ikke blive udbetalt nogen erstatning.

Bemærk venligst:

Såfremt det er nødvendigt at foretage flere større ændringer i Kundens Pakkeferie, betaler Expedia Travel kun erstatning for én ændring pr. betalende voksen.

Erstatningens størrelse afhænger af, hvor lang tid inden afgang Kunden modtager meddelelsen fra Expedia Travel om ændringen.

Oversigt over erstatning

Antal dage til afgang

Erstatning (DKK)

60+

0

60-42

80

41-28

160

27-15

320

14-0

400

Ovennævnte muligheder gælder ikke, såfremt der er tale om en mindre ændring i Pakkeferien. Bemærk, at fremrykning af flytidspunktet med mindre end 120 minutter eller udsættelse af flytidspunktet med mindre end 240 minutter, ændring af flyselskabet eller af flyet (hvis det er oplyst), ændring af afgangs- eller ankomstlufthavnen til en anden i samme region og ændring af indkvarteringen til en anden af samme eller højere standard normalt anses for en mindre ændring.

3.5.4.2 Aflysning fra Expedia Travels side inden rejsen påbegyndes

I sjældne tilfælde er Expedia Travel nødt til at aflyse Pakkeferien og forbeholder sig ret til at gøre dette. Hvis det bliver nødvendigt, får du meddelelse herom hurtigst muligt. Expedia Travel kan (efter eget valg) også tilbyde dig en alternative Pakkeferie, hvis det er muligt, og oplyse, hvad det betyder for prisen på rejsen. Hvis den alternative Pakkeferie er billigere eller af lavere kvalitet, kan du være berettiget til en prisnedsættelse som anført i pkt. 3.5.9 nedenfor. Hvis Expedia Travel ikke kan tilbyde noget alternativ, eller hvis du blot måtte ønske det, kan du i stedet få alle betalinger i relation til Pakkeferien refunderet.

Du kan være berettiget til erstatning i henhold til pkt. 3.5.9 nedenfor som følge af vores aflysning af Pakkeferien, medmindre Expedia Travel ikke kan levere Pakkeferien på grund af Uundgåelige og Ekstraordinære Omstændigheder. Der vil i så fald ikke blive udbetalt nogen erstatning.

3.5.5 Expedia Travels ansvar for levering af Pakkeferien

Expedia Travel er hverken ejer eller leverandør af de Servicer, faciliteter eller rejsearrangementer, der udgør din Pakkeferie. Disse leveres af Expedia Travels Leverandør. Expedia Travel er juridisk forpligtet til at udvise rimelig omhu ved indgåelse af aftaler med Leverandøren om levering af Servicerne, faciliteterne og rejsearrangementerne til dig.

Du skal straks orientere os om eventuel manglende eller mangelfuld levering af Pakkeferien ("Mangel"), således at vi kan afhjælpe Manglen under dit Ferieophold. Disse rettigheder gælder dog ikke, hvis afhjælpning af Manglen ikke er mulig eller er forbundet med uforholdsmæssigt høje omkostninger. I så fald har du kun ret til en prisnedsættelse eller erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.

Hvis en væsentlig del af Servicerne i Pakkeferien ikke kan leveres som aftalt ved reservationen, skal Expedia Travel uden beregning tilbyde passende alternative arrangementer med henblik på Pakkeferiens fortsættelse.  Hvis de alternative arrangementer er af lavere kvalitet, har du ret til en prisnedsættelse som beskrevet i pkt. 3.5.9 nedenfor. Du kan kun afvise de tilbudte alternative arrangementer, hvis de ikke svarer til det aftalte i forbindelse med reservationen, eller hvis prisnedsættelsen er utilstrækkelig. Hvis du afviser de alternative arrangementer, eller hvis Expedia Travel ikke kan levere dem, kan du være berettiget til en prisnedsættelse og/eller erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.

Hvis en Mangel påvirker leveringen af Pakkeferien væsentligt, og den ikke er afhjulpet af Expedia Travel inden for en rimelig frist, kan du vælge at fortsætte Pakkeferien eller annullere reservationen uden betaling af gebyr. Hvis du vælger at annullere, og hvis Pakkeferien inkluderede transport til rejsedestinationen, sørger Expedia Travel endvidere for din hjemtransport hurtigst muligt med et tilsvarende transportmiddel og uden yderligere udgifter for dig. Du vil i givet fald være berettiget til en prisnedsættelse og/eller erstatning i henhold til pkt. 3.5.9.

Hvis Expedia Travel ikke kan sikre din befordring tilbage til afrejsestedet i overensstemmelse med aftalen om Pakkeferien på grund af Uundgåelige og Ekstraordinære Omstændigheder, afholder Expedia Travel omkostningerne ved nødvendig indkvartering, så vidt muligt af en tilsvarende kategori, dog højst for en periode på tre nætter for hver rejsende. Denne begrænsninger finder ikke anvendelse på bevægelseshæmmede personer og andre personer, der ledsager dem, gravide kvinder og uledsagede mindreårige samt personer, der har behov for særlig lægelig assistance, forudsat at vi er blevet underrettet om deres særlige behov mindst 48 timer inden Pakkeferiens begyndelse.

Hvis EU-lovgivningen om passagerrettigheder (som beskrevet i direktivet om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer) stiller krav om indkvartering i længere tid end anført ovenfor vedrørende returtransportmiddel eller forhindrer transportøren i at begrænse ovennævnte forpligtelser i tilfælde af Uundgåelige eller Ekstraordinære Omstændigheder, så gælder denne lovgivning i stedet.

3.5.6 Serviceudbyderens Regler og Restriktioner

Expedia Travel samarbejder med Leverandører af rejseprodukter, herunder flyselskaber og hoteller, men kontrollerer ikke disse. Servicerne er omfattet af de Regler og Restriktioner, som gælder for Leverandøren af Servicerne. For Leverandører af luftbefordring og indkvartering oplyses der om Reglerne og Restriktionerne inden reservationen.

3.5.7 Uforudsete og Ekstraordinære Omstændigheder

Hvor der i disse Almindelige Vilkår og Betingelser henvises til Uundgåelig og Ekstraordinære Omstændigheder, skal det forstås som en situation, som den part, der påberåber sig en sådan situation, ikke har nogen indflydelse på, og hvis konsekvenser ikke kunne afværges, selv hvis der var blevet truffet alle rimelige foranstaltninger. Der kan f.eks. være tale om krigshandlinger, andre alvorlige sikkerhedsmæssige problemer såsom terror, sundhedsmæssige risici såsom udbrud af alvorlige sygdomme på rejsedestinationen eller naturkatastrofer såsom oversvømmelse, jordskælv eller vejrforhold, der gør det umuligt at rejse sikkert til destinationen anført i aftalen om pakkerejsen. Expedia følger Udenrigsministeriets anbefalinger ved vurdering af, om en situation kan anses for at udgøre en Uundgåelig og Ekstraordinær Omstændighed.

3.5.8 Bistand på feriestedet

3.5.8.1 Bistand, når Kunden er i vanskeligheder

Expedia Travel yder dig passende bistand hurtigst muligt, hvis du er i vanskeligheder, navnlig ved at give relevante oplysninger om lægehjælp, lokale myndigheder og konsulær bistand, og ved at bistå dig med at foretage fjernkommunikation og hjælpe dig med at træffe alternative rejsearrangementer. Expedia Travel vil typisk yde denne bistand uden beregning, men tager forbehold for at opkræve et rimeligt gebyr, hvis vanskeligheden skyldes din forsætlige eller uagtsomme adfærd.

3.5.8.2 Konfliktløsning på feriestedet

Hvis der opstår et problem med din Pakkeferie under rejsen, bør du straks kontakte både os (kontaktoplysningerne fremgår af din Reservationsbekræftelse eller umiddelbart nedenfor) og den pågældende Leverandør (f.eks. hotelejeren), der vil forsøge at løse problemet. Det er vigtigt, at du underretter både os og Leverandøren, så vi begge kan forsøge at hjælpe hurtigst muligt.

Hvis der ikke er nævnt nogen lokal repræsentant i Reservationsbekræftelsen, kan du kontakte Expedia Travel direkte i tilfælde af problemer. Oplys altid rejsenummer, destination og rejsedatoer.

Kundeservice kan kontaktes telefonisk på: 43 68 20 60 eller pr. e-mail: rejse@kundeservice.expedia.dk

Telefonen er åben dagligt fra kl. 08.00 - 22.00

Expedia Travel eller den lokale repræsentant vil herefter bestræbe sig på at finde en passende løsning på problemet.

3.5.8.3 Konfliktløsning efter feriens afslutning

Hvis problemet ikke kan løses lokalt, bedes du følge op inden for 30 dage efter hjemkomsten ved at sende os en e-mail til ovennævnte adresse med oplysning om bookingnummer og andre relevante informationer. E-mailen bør være kortfattet og præcis.

Du kan også gå ind på EU-kommissionens Online Dispute (ODR) Resolution-platformen på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. ODR-platformen kan bruges til at indgive en klage til os. Den forholder sig ikke til klagen.

Bemærk, at hvis du ikke indberetter et problem, mens du er på ferie som beskrevet ovenfor, vil hverken vi eller vore Leverandør have mulighed for at undersøge og afhjælpe problemet på feriestedet, hvilket kan berøre dine rettigheder i henhold til aftalen, herunder medføre, at en eventuel erstatning nedsættes eller helt bortfalder.

3.5.9 Expedia Travels forpligtelse til at tilbyde en prisnedsættelse og/eller erstatning

Du er berettiget til en passende nedsættelse af prisen for enhver periode, hvor der forelå en Mangel, medmindre Manglen kan tilskrives dig selv. 

Du er berettiget til en passende erstatning fra Expedia Travel for enhver skade, som du måtte lide som følge af en Mangel, medmindre Manglen:

a)     kan tilskrives dig selv,

b)    kan tilskrives en tredjepart, som ikke har forbindelse med leveringen af de Ydelser, der er indeholdt i Pakkeferien, og Manglen er uforudselig eller uundgåelig, eller

c)     skyldes Uundgåelige og Ekstraordinære Omstændigheder.

 

For så vidt som internationale konventioner begrænser omfanget af den erstatning, som en af Expedia Travels Leverandører skal betale, eller betingelserne herfor, er Expedia Travel ikke forpligtet til at betale erstatning til dig i forbindelse med Pakkeferien. Samme begrænsninger gælder på tilsvarende vis for Expedia Travel, som om begrænsningerne fandt direkte anvendelse på Expedia Travel. Disse konventioner omfatter (uden begrænsning) Montreal-konventionen om international luftbefordring (og alle tidligere dertil relaterede konventioner), Athen-konventionen af 1974 om transport til søs, Bern-konventionen om jernbanebefordring (Konventionen om international jernbanebefordring (COTIF) af 9. maj 1980), Geneve-konventionen om vejtransport og Paris-konventionen om indkvartering.  Expedia Travel tager forbehold for enhver begrænsning i Expedia Travels erstatningspligt, der fremgår af disse konventioner og af andre internationale konventioner, der regulerer de rejsearrangementer, som udgør Pakkeferien. Du kan bedes os om at få en kopi af disse internationale konventioner, hvis du ønsker at læse dem.

Expedia Travels ansvar er også begrænset i henhold til de Regler og Restriktioner, der gælder for Serviceudbyder af transportelementet i Pakkeferien og på tilsvarende vis, som om begrænsningerne fandt direkte anvendelse på Expedia Travel.

Expedia Travels ansvar over for dig i forbindelse med Pakkeferien er begrænset til tre gange Pakkeferiens pris, bortset fra i tilfælde af ulykke, sygdom eller død, eller såfremt skaden skyldes forsæt eller uagtsomhed fra Expedia Travels eller vore Leverandørers side.

Hvis du opnår erstatning eller en prisnedsættelse hos en anden part for den samme Mangel, som du har krævet erstatning eller prisnedsættelse for hos Expedia Travel, kan Expedia Travel modregne erstatningen eller prisnedsættelsen fra denne anden part i det beløb, som Expedia Travel skal betale.

Bortset fra som anført ovenfor påtager Expedia Travel sig intet ansvar for krav, tab, udgifter eller skader i relation til Pakkeferien, bortset fra i tilfælde af ulykke, sygdom eller død, hvor skaden skyldes uagtsomhed fra Expedia Travels side.

3.5.10 Bortfald af ansvar og forældelsesfrist for klager

Krav om, at afviklingen af rejsen ikke var i overensstemmelse med aftalen, skal fremsættes inden for 30 dage efter den kontraktmæssig dato for rejsens afslutning. Krav fremsættes ved at kontakte  rejse@kundeservice.expedia.dk eller ved at ringe til 43 68 20 60. Krav skal fremsættes skriftligt for Kundens egen skyld. Forældelsesfristen løber fra den dato, hvor rejsen skulle være afsluttet ifølge aftalen.

3.5.11 Adgangsforhold og bevægelseshæmmede personer

Ikke alle Pakkeferie egner sig for bevægelseshæmmede personer. Vi anbefaler, at du ringer til vores call center, som kan oplyse, om et rejseprodukt passer til dine særlige behov, så vi kan rådgive dig, inden du bestiller Pakkeferien.

Paragraf 4. Generelt

4.1 Rejsedestinationer

Selvom de fleste rejser, herunder rejser til destinationer i udlandet, sker, uden at der opstår problemer, kan rejser til visse destinationer indebære en større risiko end andre. Expedia, Inc. råder kunderne til at gennemgå rejseforbud, advarsler, bekendtgørelser og anbefalinger, der udstedes af Udenrigsministeriet og vises på deres hjemmeside: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/ forud for reservation af rejser til internationale destinationer. Se venligst afsnit 3.1.3 for yderligere information.

Ved at tilbyde rejser til særlige internationale destinationer, forsikrer eller garanterer Expedia, Inc. ikke, at rejser til sådanne destinationer anbefales eller er risikofrie, og påtager sig intet ansvar for skader eller tab, der forekommer på grund af rejser til sådanne destinationer.

4.2 Priser

Priserne på Services, der beskrives på Hjemmesiden, er gældende, undtagen i tilfælde af åbenlyse fejl. Der kan ske ændringer i priserne når som helst, men ændringerne har ikke indflydelse på reservationer, der allerede er accepteret undtagen som beskrevet i afsnit 3.5.2 ovenfor. I visse tilfælde kan Expedia opkræve et reservationsgebyr i relation til visse flyreservationer som foretages på vegne af Kunden. Kunden vil blive underrettet om eventuelle gebyrer, når reservationen fortages. På trods af Expedia, Inc's store omhu har nogle af de Services, der står beskrevet på webstedet, måske forkerte priser. EXPEDIA, INC. FORBEHOLDER SIG RETTEN TIL AT RETTE FEJL I PRISERNE PÅ VORES HJEMMESIDE OG/ELLER I FORHOLD TIL BESTILLINGER DER ER FORETAGET UNDER EN FORKERT PRIS. I ET SÅDANT TILFÆLDE VIL VI, HVIS DET ER MULIGT, TILBYDE DIG AT BEHOLDE DIN BESTILLING TIL DEN KORREKTE PRIS OG ELLERS ANNULLERE DIN BESTILLING UDEN AT OPKRÆVE ET GEBYR FOR AFBESTILLING. Expedia, Inc. er ikke forpligtet til at levere Services til en Kunde til forkert (lavere) pris, selvom Kunderne har modtaget en bekræftelse af deres bestilling.

4.3 Hvordan vores sorteringsrækkefølge fastlægges

Kunder har mange valgmuligheder, der kan hjælpe dem med at finde det perfekte hotel, flyrejse, billeje eller aktivitet. "Sorterings" indstillingerne muliggør, at Kunder kan arrangere søgeresultaterne ud fra deres personlige præference, hvad enten denne er baseret på pris, verificerede anmeldelsespoint eller andre kriterier. "Filter" indstillingerne muliggør desuden, at rejsende kan inkludere eller ekskludere forskellige valgmuligheder for at tilpasse deres individuelle rejsebehov. Hvis der ikke vælges nogle af indstillingerne, vil vi vise en række relevante muligheder blandt søgeresultaterne baseret på følgende kriterier:

  • Logi: Vores standard sorteringsrækkefølge afspejler de viste ejendommes relevans i forhold til dine søgekriterier, da vi vil sikre os, at du hurtigt og let kan finde det tilbud, der er rigtigt for dig. Vi måler relevansen ved at tage hensyn til faktorer såsom en ejendoms beliggenhed, dens anmeldelsespoint, ejendommens popularitet (bedømt ud fra hvor mange rejsende der foretager bookinger hos ejendommen på vores hjemmesider), kvaliteten af den ydelse ejendommen stiller til rådighed, og hvor konkurrencedygtig ejendommen er i forhold til pris og tilgængelighed. De nævnte faktorer er relative i forhold til andre ejendomme, der opfylder dine valgte søgekriterier. Det vederlag, en ejendom betaler til os for bookninger foretaget via vores hjemmesider, er også en faktor, der indgår i den relative placering af ejendomme med lignende tilbud baseret på de beskrevne relevante faktorer. For vores øvrige sorteringsrækkefølger (fx på grund af pris eller stjernebedømmelse) vil ejendomme med lignende resultat blive vist på baggrund af ovennævnte faktorer.

  • Flyrejser: Vores standard sorteringsrækkefølge er baseret på laveste pris. Hvis der er to flyrejser, der har samme pris, vil flyrejsen med den korteste rejsetid blive vist først.

  • Billeje: Vores standard sorteringsrækkefølge er primært baseret på pris, men vi overvejer også andre relevante faktorer såsom popularitet, kundeanmeldelser, afhentningsstedets beliggenhed og biltype eller -kategori.

  • Aktiviteter: Vores standard sorteringsrækkefølge er manuelt sammensat af Expedias rejsemålsansvarlige, der har kendskab til hvert marked, således at der bliver taget hensyn til faktorer såsom pris, popularitet, afstand fra hotelvalgmulighederne og feedback fra rejsende.

  • Rejsepakker: Når vi kombinerer adskillige forskellige rejseprodukter i en rejsepakke, bruger vi ovenstående kriterier til at afgøre sorteringsrækkefølgen for hvert produkt.

 

Derudover optimerer vi løbende vores service for at give vores rejsende den bedste oplevelse. Derfor tester vi forskellige algoritmer for standard sorteringsrækkefølger fra tid til anden.

4.4 Billeder og illustrationer

Billeder og illustrationer stilles til rådighed af serviceudbyderne for at give kunden en beskrivelse af de tilbudte serviceydelser. Expedia Inc. indestår ikke for indholdet heraf.

4.5 Forsikring

Priserne på hjemmesiden inkluderer ikke forsikring. Kunden rådes derfor til at tegne en forsikring, der dækker konsekvenserne i visse tilfælde af annullering og en yderligere police, der yder dækning for visse særlige risici, som for eksempel hjemsendelse i tilfælde af ulykke eller sygdom.

De risici, der dækkes af disse policer, samt udgiften og dækningsgraden, er kun vist på Hjemmesiden som eksempel. Hvis der tegnes en police, vil forsikringsselskabet sende policen til kunden. Krav skal fremsættes direkte over for forsikringsselskabet i henhold til vilkårene og betingelserne i policen.

4.6 Økonomisk beskyttelse

Expedia har truffet følgende foranstaltninger for at give Kunderne sikkerhed for deres betalinger og for evt. at tilbageføre disse, hvis Expedia bliver insolvent: Pakkeferier, der allerede er booket på Hjemmesiden, er forsikret gennem International Passenger Protection Limited, som er medlem af Lloyd's Syndicates. Forsikringen dækker kun Kunder, som bestiller Pakkeferier eller Sammensatte rejsearrangementer hvor Expedia modtager betaling herfor, på Hjemmesiden. Forsikringen dækker ikke andre rejser som f.eks. rene flybestillinger, rene hotelbestillinger, ren biludlejning. og allerede sammensatte Pakkeferier, som udbydes af tredjemænd (med undtagelse af Pakkeferier, der arrangeres af Expedia Travel), og som bookes på Hjemmesiden.

Forsikringen udbydes af International Passenger Protection Limited, som er medlem af Lloyd's Syndicates.

Paragraf 5. Økonomiske betingelser og betalingsprocedurer

5.1 Lokale skatter og gebyrer

Medmindre andet er anført under Regler og Restriktioner, vises priser på serviceydelser på webstedet i DKK, eksklusive lokale skatter der opkræves af myndighederne i nogle lande.

Priserne for serviceydelser, der er reserveret på webstedet eller telefonisk, skal enten betales til (i) Expedia Inc eller TPX, som modtager betalingen på Serviceudbyderens vegne, og/eller (ii) direkte til Serviceudbyderen. Betalingerne bliver muligvis opkrævet af mere end en part (dette vises på kundens bank- eller kreditkortopgørelse), men det samlede debiterede beløb vil ikke overstige serviceydelsernes samlede pris.

Enhver hotelreservation med forudbetaling og reservationer af produkter til Expedia-særpriser og Expedia-pakker til destinationer inden for Den Europæiske Union er dækket af reglerne for rejseagenter og rejseudbydere, som vedtaget i paragrafferne 306-310 i EU's hovedmomsdirektiv [2006/112/EF]. Serviceudbyderen Expedia Travel ligger i USA, og som et resultat af dette opkræves ingen moms på serviceydelser, der tilbydes af Expedia Travel.

5.2 Skatteopkrævningsgebyr

Skattegebyret på forudbetalte hoteltransaktioner er en opkrævning af de estimerede transaktionsskatter, (f.eks. salg og brug, ophold, værelsesafgift, forbrugsafgift, moms osv.), som Serviceudbyderen af sådanne transaktioner (Expedia Travel) betaler til hotellet til dækning af skatteudgifter i forbindelse med værelsesleje. Hotellerne fakturerer alle gældende skatter til Serviceudbyderen. Det er hotellernes ansvar, at de nævnte skatter betales til de relevante skattemyndigheder. Hverken Expedia Inc. eller Serviceudbyderen er ikke en medleverandør, der er knyttet til det hotel, som du booker eller reserverer dit rejsearrangement hos. Beskatning og gældende skattesats varierer meget afhængig af sted. De faktiske skatteudgifter, som serviceudbyderen betaler til hotellerne, kan variere fra skatteopkrævningsgebyret afhængig af de satser, den beskatning osv., der er gældende på tidspunktet for kundens faktiske brug af hotellet.

I tillæg til det ovenfor anførte vil der for hotelophold i New York City blive opkrævet New York omsætningsskat og New York City hotelopholdsskat på såvel værelsesleje modtaget af hotellet som på det beløb, Serviceudbyderen opkræver for sine serviceydelser. For hotelophold i New York State, men uden for New York City, opkræves der New York omsætningsskat på såvel værelsesleje modtaget af hotellet som på det beløb, Serviceudbyderen opkræver for sine serviceydelser. Herudover vil der for hotelophold i New York State, men uden for New York City, blive opkrævet skatteopkrævningsgebyr til dækning af de lokale hotelopholdsskatter på værelsesleje modtaget af hotellet. New York omsætningsskatter og New York City hotelopholdsskatter på Serviceudbyderens serviceydelser og værelseslejen modtaget af hotellet, såvel som skatteopkrævningsgebyr, er inkluderet i linjen "skatter og servicegebyrer" på webstedet og i linjen "skatter" på fakturabekræftelsen på din reservation. Serviceudbyderen må ikke opkræve servicegebyrer på ophold i hotelværelser i New York.

Til brug for forudbetalte "betal online nu"-reservationer anføres Serviceudbyderens New York State og New York City skatteregistreringscertifikater og –numre nedenfor. New York State og New York City har ændret deres lovbestemmelser med henblik på at beskatte Serviceudbyderens serviceydelser og kræver, at du bliver informeret om disse skatter.

New York State skatteregistrering:
Der skal i påkommende tilfælde betales New York omsætningsskat og New York City opholdsskat på dit hotelophold. For forudbetalte hotelreservationer er Serviceudbyderens forhandlerregistreringsnummer vedr. New York omsætningsskat 880392667, og registreringsnummeret vedr. New York City hotelopholdsskat er 033960.

For yderligere information, se venligst:

travelscape_nys_certificate_of_authority.pdf

travelscape_nyc_certificate_of_authority.pdf

5.3 Tredjeparts Betalingsmuligheder

Udover standard betalingsvalgmuligheder, der udbydes i forbindelse med en reservation via Hjemmesiden, kan Expedia vælge at tilbyde betaling via afdragsbetaling eller anden form for långivning eller finansiering i forbindelse med en reservation. Sådanne betalingsvalgmuligheder tilbydes generelt af Leverandører og er underlagt deres Vilkår og Betingelser, som ikke er udarbejdet af Expedia (eller nogen af Expedias tilknyttede parter). Expedia fungerer alene som formidler for sådan Leverandør. En eventuel aftale, som du måtte indgå med en Leverandør af betalingsydelser, indgås mellem dig og den pågældende Leverandør, og de på Hjemmesiden markedsførte og viste Priser for rejseydelser tager ikke højde for sådanne særskilte aftaler. Eventuelle prisændringer, hvis en Leverandørs betalingsmulighed vælges, vil blive vist forud for den pågældende booking. Endvidere vil de Vilkår og Betingelser, der gælder hos Leverandøren af disse betalingsmuligheder, være tilgængelige forud for reservationen. Eventuelle spørgsmål eller klager vedrørende sådanne betalingsmuligheder en Leverandør skal sendes direkte til den pågældende tredjemand.

Paragraf 6. Kundeservice og behandling af klager

Spørgsmål eller anmodninger om oplysninger sendes til rejse@kundeservice.expedia.dk, eller kunden kan ringe til 4368 2060.

Klager skal sendes via e-mail til rejse@kundeservice.expedia.dk, som modtager dem på serviceudbyderens vegne. For hurtig afklaring opfordres kunderne til at indlevere deres klager inden for 30 dage efter rejsens afslutning.

Generelt vil klager kun blive behandlet, hvis de problemer, der nævnes i e-mailen, blev rapporteret ved at ringe til 4368 2060 eller sende en e-mail til rejse@kundeservice.expedia.dk under rejsen (eller så hurtigt som det er praktisk muligt) eller til luftfartsselskabet, hvis problemet opstod på ud- eller hjemrejsen, således at der kan tages forholdsregler til at løse problemet, og for at begrænse den skade, som kunden har lidt. Undtagelser kan dog foretages afhængigt af omstændighederne.

Klager over tab, tyveri eller beskadigelse af bagage, tøj eller personlige ejendele, der ikke var under kundens kontrol under opholdet, skal stiles til luftfartsselskabet eller hotellet.

Platformen for Europa-Kommissionens onlinetvistbilæggelse er tilgængelig på http://ec.europa.eu/odr

Paragraf 7. Expedias erstatningsansvar

Kunden accepterer, at i tilfælde hvor Expedia, Inc. fungerer som formidler mellem kunden og serviceudbyderen, kan Expedia, Inc. under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for krav opstået i forbindelse med leveringen af serviceydelserne, som kunden har reserveret hos en eller flere serviceudbydere, medmindre andet fremgår af præceptiv lovgivning.

Expedia, Inc. kan ikke holdes til ansvar, hvis og for så vidt kunden kan klage over skader under en forsikringsaftale såsom rejse- og/eller ferieafbestillingsforsikring.

Oplysningerne, der vises på dette websted, tilbydes af de respektive serviceudbydere, og Expedia er ikke ansvarlig for eventuelle unøjagtigheder. Kunderne skal sørge for at kontrollere alle modtagne oplysninger, før de reserverer.

Kunderne bør bemærke, at alle viste hotelbedømmelser kun er ment som vejledning og muligvis ikke er officielle bedømmelser eller stemmer overens med danske klassificeringer. Expedia fralægger sig ethvert ansvar i forbindelse med de viste bedømmelser.

Paragraf 8. Ansvarsfraskrivelse

Medmindre andet er udtrykkeligt angivet i disse generelle vilkår og betingelser, er alle oplysninger på dette websted vejledende. Ved at tilgå dette websted accepterer kunden, at Expedia ikke kan holdes ansvarlig for direkte, indirekte eller følgetab, der opstår som følge af brug af webstedet, forsinkelse af eller manglende adgang til webstedet eller fra kundens brug af links fra webstedet.

Expedia kan heller ikke holdes ansvarlig for direkte, indirekte eller følgetab, der opstår som følge af brug af netbank, eller forsinkelse af eller manglende adgang til netbanksiden.

Paragraf 9. Lovvalg og værneting

Disse generelle vilkår og betingelser er underlagt dansk ret. Kunderne accepterer, at danske domstole har jurisdiktion til at høre og afgøre alle tvister, der måtte udspringe af rejsekontrakten og/eller af disse vilkår.

Paragraf 10. Afsluttende bestemmelser

Hvis Expedia, Inc. ikke påberåber sig en af bestemmelserne i de generelle vilkår og betingelser på et tidspunkt, skal dette ikke fortolkes som en afståelse fra retten til at påberåbe sig en af disse bestemmelser på et senere tidspunkt.

Hvis en bestemmelse i de generelle vilkår og betingelser (eller en del af en bestemmelse) erklæres ugyldig, ulovlig eller umulig at håndhæve af en domstol eller anden myndighed med kompetent jurisdiktion, skal den pågældende bestemmelse eller del af bestemmelsen anses for i det påkrævede omfang ikke at være en del af denne aftale med kunden, og gyldigheden og retskraften af de andre bestemmelser vil ikke være berørt.

Alle tilfælde af force majeure, herunder afbrydelse af kommunikationsmidler eller en strejke hos flyselskaber, hotelejere eller flyveledere, vil føre til suspendering af de forpligtelser i disse vilkår og betingelser, som er påvirket af omstændighederne af force majeure, og den part, der er berørt af omstændigheden af force majeure, vil ikke være ansvarlig som følge af manglende evne til at opfylde sådanne forpligtelser.

Disse generelle vilkår og betingelser træder i kraft den 1. Juli 2018.

  

Bilag 1 - Standardoplysningsskema for pakkerejser

 

Under visse omstændigheder kan en pakkerejse blive etableret ved de rejseydelser, du bestiller. Hvis denne mulighed opstår, vil du blive dirigeret til at læse informationen nedenfor.

Den kombination af rejseydelser, du tilbydes, er en pakkerejse, jf. direktiv (EU) 2015/2302.
Du er derfor omfattet af alle EU-rettigheder for pakkerejser. Expedia Travel er fuldt ansvarlig for den korrekte levering af den samlede pakkerejse.

Expedia Travel har desuden oprettet lovpligtig beskyttelse til at refundere dine betalinger og, hvis pakkerejsen omfatter transport, sikre din hjemtransport i tilfælde af, at den/de går konkurs eller bliver insolvent.

 

Centrale rettigheder efter direktiv (EU) 2015/2302:

Du vil via Expedias hjemmeside modtage alle vigtige oplysninger om pakkerejsen inden indgåelse af aftalen om rejsen.

 

Expedia Travel er ansvarlig for den korrekte levering af alle de rejseydelser, der er inkluderet i aftalen.

 

Nødtelefonnummer/kontaktpunkt, hvortil henvendelse kan rettes: Kundeservice e-mail: rejse@kundeservice.expedia.dk eller ring + 45 43 68 20 60 (åbent hver dag 08.00 - 22.00).

 

Du kan overføre pakkerejsen til en anden person, med rimeligt varsel og eventuelt mod betaling af yderligere omkostninger. Ring venligst til vores kundeservice og hør nærmere: + 45 43 68 20 60

 

Pakkerejsens pris kan kun øges, hvis særlige omkostninger stiger (f.eks. brændstofpriser), og hvis det udtrykkeligt er fastsat i aftalen, og under ingen omstændigheder senere end 20 dage inden pakkerejsens begyndelse. Hvis prisstigningen overstiger 8 % af pakkerejsens pris, kan den rejsende opsige aftalen. Hvis rejsearrangøren forbeholder sig ret til en prisstigning, har den rejsende ret til en prisnedsættelse, hvis de relevante omkostninger falder.

 

Du kan opsige aftalen uden betaling af et opsigelsesgebyr og få fuld refusion af alle betalinger, hvis nogen af pakkerejsens væsentlige elementer, bortset fra prisen, ændres væsentligt. Hvis væsentlige elementer af pakkerejsen efter pakkerejsens begyndelse ikke kan leveres som aftalt, er du berettiget til passende alternative arrangementer uden yderligere udgifter.

 

Du kan opsige aftalen uden betaling af et opsigelsesgebyr inden pakkerejsens begyndelse i tilfælde af ekstraordinære omstændigheder, f.eks. hvis der er alvorlige sikkerhedsproblemer på destinationen, som sandsynligvis kan påvirke pakkerejsen.

 

Du kan endvidere til enhver tid inden pakkerejsens begyndelse opsige aftalen mod betaling af et passende og begrundet opsigelsesgebyr (op til pakkerejsens pris).

 

Hvis væsentlige elementer af pakkerejsen efter pakkerejsens begyndelse ikke kan leveres som aftalt, vil du blive tilbudt passende alternative arrangementer uden yderligere udgifter. Du kan opsige aftalen uden betaling af opsigelsesgebyr, hvis tjenesteydelser ikke udføres i overensstemmelse med aftalen, og dette væsentligt berører leveringen af pakkerejsen, og vi undlader at afhjælpe problemet.

 

Du har også ret til en prisnedsættelse og/eller erstatning, hvis rejseydelserne ikke leveres eller leveres mangelfuldt.

 

Vi hjælper dig, hvis du kommer i vanskeligheder undervejs. Ring på tlf. +45 43 68 20 60.

 

Hvis vi går konkurs eller bliver insolvente, refunderes betalingerne. Hvis vi går konkurs eller bliver insolvente efter pakkerejsens begyndelse, og hvis pakkerejsen omfatter befordring, er din hjemtransport sikret. Expedia Travel har oprettet beskyttelse mod konkurs eller insolvens hos International Passenger Protection Limited (på vegne af Lloyd's). Kontakt denne enhed hvis du nægtes ydelser som følge af Expedia Travels konkurs eller insolvens.

 

International Passenger Protection Limited (på vegne af Lloyd's)
Claims Office, IPP House
22-26 Station Road
West Wickham
Kent
BR4 0PR
UK
Tlf.: +31 103120666
E-mail:insolvency-claims@ipplondon.co.uk 

 

 

Direktiv (EU) 2015/2302, som gennemført i national ret, kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196896.

  

Bilag 2 - Standardoplysningsskema vedr. sammensatte rejsearrangementer

 

Under visse omstændigheder kan et sammensat rejsearrangement blive etableret ved de Rejseydelser, du bestiller. Hvis denne mulighed opstår, vil du blive dirigeret til at læse informationen nedenfor.

Hvis du efter at have valgt og betalt for en rejseydelse bestiller yderligere rejseydelser til din rejse eller ferie gennem vores Hjemmesiden, er du IKKE omfattet af rettighederne gældende for pakkerejser efter direktiv (EU) 2015/2302.

Expedia er derfor ikke ansvarlig for korrekt levering af disse yderligere rejseydelser. Ret henvendelse til den relevante tjenesteyder i tilfælde af problemer.

Hvis du bestiller yderligere rejseydelser under samme besøg på Expedias bestillingswebsted, bliver rejseydelserne dog en del af et sammensat rejsearrangement. I så fald har Expedia som krævet efter EU-retten oprettet beskyttelse til at refundere dine betalinger til Expedia for ydelser, der ikke leveres som følge af Expedias konkurs eller insolvens, og, om nødvendigt, for din hjemtransport. Bemærk: Dette sikrer ikke refusion i tilfælde af den relevante tjenesteyders konkurs eller insolvens.

Expedia har oprettet beskyttelse mod konkurs eller insolvens hos Internnational Passenger Protection Limited (På vegne af Lloyd's). Rejsende kan henvende sig til International Passenger Protection Limited, hvis de nægtes ydelser som følge af Expedias konkurs eller insolvens.

Bemærk venligst at dette ikke dækker aftaler med andre parter end Expedia, da de kan gennemføres uanset Expedias insolvens eller konkurs.

International Passenger Protection Limited (på vegne af Lloyd's)
Claims Office, IPP House
22-26 Station Road
West Wickham
Kent
BR4 0PR
UK
Tlf.: +31 103120666
E-mail: insolvency-claims@ipplondon.co.uk 

Direktiv (EU) 2015/2302, som gennemført i national ret, kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196896.

 

Tilbage til toppen