Vær din egen guide på Gottlieb Daimler Mindesmærke, og få mere at vide om bilens fascinerende historie. Dette gamle drivhus dannede rammen om Gottlieb Daimlers og hans ingeniørpartner Wilhelm Maybachs udvikling af firetakts-benzinmotoren i 1883. Maskinen var forløberen for nutidens benzindrevne motorer.
I 1882 flyttede Daimler ind i en villa i bydelen Canstatt i Stuttgart og lavede drivhuset om til et værksted. Her arbejdede de to mænd nat og dag i flere år med at udvikle og afprøve en række vigtige nyskabelser. Deres plan var at skabe en universalmotor, der kunne bruges til at drive køretøjer på land, i vand og i luften.
Se det arbejdsbord, hvor Daimler og Maybach samlede deres motorer. Du kan også se ingeniørtegningerne og noget af Daimlers værktøj. Kig nærmere på en kopi af motoren til et bornholmerur, som blev patenteret i 1885. Dette var en forbedret version af pionerernes første motor.
Du bliver også præsenteret for modellen af verdens første automobil, der blev drevet af motoren til bornholmeruret.
Se modellen af "ridebilen", som var verdens første motorcykel. Bemærk de metalbeklædte træhjul. Daimler og Maybach indbyggede også deres motor i verdens første motorbåd, som de kaldte "Neckar". Du kan se en model af båden på museet.
Daimler og Maybach udførte deres arbejde i hemmelighed, hvilket gjorde en gartner så mistænksom, at han kontaktede politiet. Politiet foretog en razzia på værkstedet, da man havde mistanke om, at de to mænd drev et falskmøntneri, men i stedet blev der fundet værktøj og motordele.
Gottlieb Daimler Mindesmærke har åbent hver dag bortset fra mandag. Der er gratis entré. Museet ligger ikke længere på en privat grund, men i den sydlige ende af Kurpark, som er en offentlig park tæt på byens centrum. Der er et sporvognsstop i nærheden. Du kan parkere gratis i de nærliggende gader, selvom det kan være svært at finde en plads.