Vi præsenterer Unpack ’24: rejsetendenser fra Hotels.com 

Tendenser i 2024: Musikturisme, sober-curious ferier og fejringsferier er blandt de førende rejsetyper i 2024. 

Verificerede vibes: Knap ni ud af 10 danske rejsende siger, at stemningen på hotellet er vigtig, når de booker. 

TV er toppen: To ud af fem danskere har planlagt eller booket en rejse til en destination efter at have set den i en serie eller en film. 

I dag kan Hotels.com løfte sløret for rapporten Unpack ’24, der giver et omfattende indblik i, hvad der motiverer rejsende, og hvor de tager hen næste år. Baseret på virksomhedens enestående egne rejsedata samt en global forbrugerundersøgelse foretaget blandt 20.000 rejsende kan Unpack ’24 berette om fem nye rejsetendenser for 2024, lige fra hotelvibes til musikturisme.   

“Hos Expedia Group har vi vores egne omfattende rejsedata, som vi bruger til at forbedre oplevelsen for vores rejsende på Hotels.com®. Indsigten former vores rejseprognoser, som kan ses i Unpack ’24, så vores rejsende kan være de første til at opdage og booke de mest eftertragtede rejser, inden de bliver mere populære,” siger Jon Gielselman, President for Expedia Mærker, og fortsætter: “Flere tendenser begynder at definere rejselandskabet i 2024, heriblandt ‘sober-curious ferier’, rejser for at se koncerter med Taylor Swift eller Beyoncé og en sidste ferie, inden hundehvalpen kommer.” 

Set-jetting 2024: Forud for 2023 forudså Hotels.com, at rejsende ville lade sig inspirere til rejser af fjernsynet og filmlærredet. Det har de gjort, og tendensen ser ikke ud til at stoppe i 2024. Mere end to ud af fem danskere (42 %) har planlagt eller booket en rejse til en destination efter at have set den i en tv-serie eller en film. Samtidig indrømmer én ud af fem, at tv-serier og film har endnu mere indflydelse på deres rejseplaner end tidligere. Faktisk er serier og film på streamingplatforme noget af det, der har mest indflydelse på rejseplanerne (24%), endda mere end sociale medier som TikTok (18%) og podcasts (8%).  

Grundet den populære rejsetendens har Hotels.com samlet den første prognose for set-jetting nogensinde. Her er nogle bud på, hvilke destinationer med inspiration fra underholdningens verden rejsende vil tage til i 2024, med udgangspunkt i kommende premierer på tv-serier og film samt rejsedata fra Hotels.com. 

Musikturisme: I 2023 har den kulturelle indflydelse fra koncertturnéerne Eras og Renaissance ikke været til at komme uden om, både hvad angår billetsalg, men også inden for rejser og turisme. Hotels.com forudser, at musikturisme fortsat vil blomstre i 2024. Hele 36% af danskerne er mere tilbøjelige til at rejse efter en koncert eller et arrangement med livemusik i år.  

Over 80% af danskerne siger, at de er mere tilbøjelige til at rejse efter en koncert uden for deres egen by, og 39% siger, at de ville rejse efter en koncert som undskyldning for at besøge et nyt sted. En ny krølle på musikturismen hænger måske sammen med billetpriserne, da 29% af danskerne siger, at de ville rejse til en koncert uden for deres egen by, fordi koncertbilletterne er billigere andre steder. Uventede steder på Hotels.coms liste over de vigtigste musikturisme-destinationer er Kuala Lumpur, Edmonton og Mexico City. 

Sober-curious ferier: Fra hvid januar til den nye livsstil “sober-curious” er det tydeligt, at det er blevet mere almindeligt at indtage færre eller ingen promiller. I takt med at både producenter og berømtheder lancerer alkoholfri alternativer, er rejsebranchen også begyndt at imødekomme rejsende, der drikker mindre alkohol, ved at tilbyde muligheder med 0,0% i minibaren eller servering af alkoholfrie cocktails. Se anbefalingerne til tophoteller og -resorter, der tilbyder sober-curious ferier, herunder.  

En fjerdedel (25%) af danskerne siger, at de sandsynligvis vil booke en detoxrejse i løbet af det næste år, og en tredjedel af danskerne siger, at de ville være interesserede i at overnatte på hoteller, der tilbyder lettilgængelige alkoholfrie drikkevarer. Knap en tredjedel (27%) siger, at den vigtigste årsag til at drikke mindre på ferien er at tage hensyn til deres sundhed, efterfulgt af at kunne bevare kontrollen og have det bedre fysisk og psykisk (22%). Én ud af fem (21%) siger, at det er for at undgå tømmermænd næste dag og få det fulde udbytte af deres ferie. Overraskende nok er deltagelse i sportsarrangementer den vigtigste grund til, at danskerne sandsynligvis ville reducere alkoholindtaget på rejsen. 

Verificerede vibes: Udover søgningen efter særlige faciliteter eller bedømmelser er et hotels overordnede “vibe” ved at blive en stærk indikator for de rejsendes valg af hotel. Antallet af gæsteanmeldelser med ordet “vibe” er steget med 1.090% i gennemsnit i forhold til året før, og knap ni ud af ti (88%) danske rejsende siger, at stemningen på hotellet er vigtig, når de booker. 

Rejsende søger efter forskellige slags stemninger, når de kigger efter hoteller, fra “modern vibe” og “industrial vibe” til “retro vibe”, “futuristic vibe” eller “Margaritaville vibe”. Danske rejsende siger, at det vigtigste element i forhold til et hotels overordnede stemning er kundeservice (42%), der overgår spisemuligheder og restauranttilbud (38%), indretning (31%) og belysning (27%) på hotellet. Mere end tre ud af fem (66%) danskere ville endda betale mere for at overnatte på et hotel i tråd med deres foretrukne vibe.  

Fejringsferier: En sidste ferie inden hundehvalpen kommer, fejring af årsdage og “plate dates”, hvor der tilberedes og spises et helt særligt måltid sammen, ligger i kortene for rejsende i 2024. Danskerne går i høj grad efter at finde på anledninger til at booke en rejse. Én ud af fem danskere siger, at de benytter sig af “hvilken som helst undskyldning” for at komme afsted med deres nærmeste, mens 23% af danskerne planlægger at tage på flere rejser med familie og venner næste år end i 2023. 

Udover runde fødselsdage (34%) og bryllupsdage (28%) er arbejdsrelaterede anledninger interessant nok en af de mest populære katalysatorer for rejser. Mange rejsende booker et weekendophold for at fejre et nyt job (10%), en forfremmelse (9%) og begyndelsen på deres pensionisttilværelse (8%). Blandt de mere særlige årsager til en ferie blandt danskerne er kønsafsløring (7%), et kæledyrs fødselsdag og adoptionsdag (6%) og endda fejringen af en skilsmisse eller et brud med en kæreste (4%).  


Share

Seneste nyheder