- Prioriteringer: At tjekke minibaren er det første, næsten 50 % af danskerne gør, når de tjekker ind.
- Forkæl dig selv: 75% af danskerne tager gerne noget fra minibaren under deres ophold.
- National Hotel Minibar Dag: Hotels.com har lanceret den officielle dag den 25. april for at fejre den ikoniske hotelfacilitet.
Hotels.com har lanceret den første “National Hotel Minibar Dag” nogensinde den 25. april 2024. Eftersom 75 % af danskerne kan lide at tage noget fra hotellets minibar, og næsten 5 ud af 10 (46 %) indrømmer, at det er det første, de kigger på, når de tjekker ind, besluttede Hotels.com at give denne ikoniske facilitet den fejring, den fortjener.
Der er ingen tvivl om, at danskerne kan lide minibaren. To femtedele (39%) mener, at den er en meget vigtig del af deres ophold, hvilket ikke er overraskende, da rejsende elsker bekvemmeligheden ved den (26%).
“For os er minibaren en fast bestanddel af hoteloplevelsen, og noget, der kun forbedrer hele oplevelsen”, siger en talsmand for Hotels.com og fortsætter:
“Vi ønsker at fejre denne ikoniske facilitet ved at skabe en national dag, som falder lige i den periode, hvor rejsende booker deres sommerferie, lønningsdag og for de heldige, en tid, hvor skatterefusionen er inde. Hotels.com-appen har det perfekte sted til alle, uanset hvordan det ser ud.”
Forbudte luksus
Næsten halvdelen af danskerne (43 %) kan huske, at de som børn fik at vide, at de aldrig måtte røre minibaren, når de boede på hotel med deres familie. Derfor er det ikke overraskende, at en ud af fem (22 %) som voksne betragter minibaren som en luksuriøs del af hotelopholdet, og en fjerdedel (23 %) indrømmer endda, at denne forbudte luksus helt sikkert har gjort dem mere tilbøjelige til at bruge flere penge på hotellets minibar som voksne.
Luskede danskere
Selvom det er tydeligt, at danskerne elsker minibaren, indrømmer hver fjerde (26%), at de har taget noget fra minibaren og derefter returneret det tilsvarende produkt fra et supermarked.
Danmarks officielle minibar
Mens læskedrikke (27 %), øl (22 %) og vand uden kulsyre (18 %) er de ting, som danskerne ser som et must-have i deres minibar, har de mange tanker om, hvad der kunne løfte minibaren til det næste niveau.
Når det gælder luksus, er danskerne helt vilde med friske bær (23 %), en tår champagne (23 %), chokoladepraliner (19 %) og fine oste (19 %), og nogle efterspørger endda sushi (15 %) og wagyu-oksekød (7 %) som drømmevarer i hotellets minibar.
Men det handler ikke kun om snacks, for danskerne elsker også praktiske ting som solcreme (20 %), førstehjælpskasse (19 %), deodorant (17 %), håndsprit (11 %) og endda parfume (10 %) som ideelle tilføjelser til minibaren. Faktisk ville flere danskere vælge en minibar fyldt med ting, de måske har glemt, frem for snacks.
Nedenfor er de ultimative ting, der udgør den officielle danske hotelminibar:
- Snacks: Kims Chips, Magnum-is, Lakrids by Bülow, Summerbird chokolade, Flæskesvær, Wienerbrød, Smørrebrød, GRØD produkter.
- Drikkevarer: Læskedrikke (herunder Faxe Kondi), Almindelig dansk øl (fx Carlsberg, Tuborg, Mikkeller), Vand med og uden brus, Vin (rød eller hvid), Spiritus (herunder Stauning Whisky).
- Luksus: Friske bær, Champagne, Chokoladepraliner, Fine oste.
- Andet: Tandbørste og tandpasta, smertestillende, solcreme, førstehjælpskasse.
Hvordan adskiller de skandinaviske minibarer sig?
Svenskere, nordmænd og danskere er enige om, at det vigtigste i en minibar er sodavand. Danskerne virker mest tørstige, da de fire vigtigste must-haves er drikkevarer, med øl på andenpladsen, mens chips indtager andenpladsen i Sverige og Norge.
Når det gælder luksusprodukter, ligger champagne, chokoladepraliner, fine oste og friske bær i top fire i alle lande. Danmark og Norge vurderer dog friske bær højest, mens Sverige placerer det på fjerdepladsen.
En ting, skandinaverne har til fælles, er, at de ser ud til at passe på deres tænder – eller måske er de bare glemsomme. Ud over snacks og drikkevarer er tandpasta/tandbørste (34 %) det produkt, som skandinaverne ønsker sig mest af i minibaren, efterfulgt af smertestillende medicin (28 %). Måske er svenskerne mere uheldige, da et førstehjælpskit kommer på tredjepladsen, mens nordmænd og danskere vil have solcreme.
Sverige, Norge, Danmark: flere sammenligninger
- Der er ingen tvivl om, at skandinaverne synes, at minibaren er spændende, og over halvdelen (53 %) åbner minibaren, når de kommer ind på hotelværelset. Svenskerne er de mest tilbøjelige til at gøre det (58 %), efterfulgt af nordmændene (53 %) og danskerne (46 %).
- Skandinaverne er enige om, at et større udvalg af drikkevarer og snacks ville gøre minibaren mere attraktiv. De fleste danskere vil dog gerne have en minibar med flere lokale produkter, mens nordmænd og svenskere vil have en minibar med flere alkoholiske drikke øverst på listen.
- Mere end hver fjerde skandinaver (26%) indrømmer, at de tager noget fra minibaren og derefter returnerer et tilsvarende produkt fra et supermarked, og nordmændene er de mest tilbøjelige til at gøre det (31%), efterfulgt af danskere (26%) og svenskere (23%).
For at hjælpe dig med at finde det perfekte sted har Hotels.com lavet en liste over nogle af de mest usædvanlige minibarer i verden:
Fauchon L’Hotel Paris, Paris, Frankrig
Fauchon L’Hotel (fra det berømte franske gourmet- og delikatesse firma Fauchon) har en smuk minibar på værelset, kaldet Gourmet Bar, med et specialfremstillet lyserødt skab, der afslører alt, hvad der er fransk. Tænk macarons, pink champagne, trøfler, franske special chokolade, vin og kaffe.
Kimpton Blythswood Square Hotel, Glasgow, Skotland
Kimpton Blythswood Square har en wellness-minibar med produkter som kombucha, der gavner tarmsundheden, saltet tangchips, vitaminberiget kold kaffe og jodfyldte tangkapsler.
QT Sydney, Sydney, Australien
Minibaren på QT Sydney har det hele. Vi taler om en nød butterfly, et intimitet kit og et udvalg af vintage-spil. Ud over førsteklasses spiritus som Belvedere vodka er der også økologisk rødbede chips og honningkager.
Hôtel Providence, Paris, Frankrig
Hôtel Providence er for alle cocktail entusiaster og tilbyder personlige minibarer på værelset med marmortoppe, fyldt med alt, hvad du behøver for at lave dine egne cocktails, ned til en ismaskine, shakere, opskriftsbog og frisk mynte i køleskabet.
Kimpton La Peer Hotel West Hollywood, Los Angeles, USA
At rejse med eller uden en baby er forbundet med mange følelser, men ammende gæster på Kimpton La Peer behøver ikke bekymre sig om opbevaring af brystmælk oveni. Det gratis On-Demand Family Fridge Program hjælper gæsterne med at opbevare brystmælk sikkert under deres ophold, når et dedikeret Mini Me Milk Fridges bliver leveret til deres værelse.